NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© emotorsport.se
© emotorsport.se
Rally SM går mot ny säsong, kika in regeländringarna som gäller.
Här är regelförändringarna i Rally-SM 2024.
PRESSRELEASE

Mästerskapsreglerna för Rally-SM 2024 är nu klara och publicerade. Regelverket innehåller några förändringar mot tidigare år. Projektledare för Rally-SM, Jonas Kruse, förklarar varför förändringarna har gjorts.

En tvåhjulsdriven klass.
Senaste åren har 2WD vart indelad i en nationell- och en internationell klass, där R2, Grupp N och Rally4 tävlat i den internationella klassen. Till säsongen 2024 slås dessa två klasser ihop och bildar en tvåhjulsdriven klass.

Senaste åren har det vart förhållandevis få startande i den internationella klassen, men hög klass på de tävlande, där toppen har åkt jämnt och ibland snabbare än i Nationella 2WD. Nu blir det en ännu starkare och konkurrenskraftig klass, förklarar Jonas Kruse, projektledare för Rally-SM.

Två klasser i JSM.
Junior-SM delas upp i två klasser, med JSM 2WD och JSM Standard. Där standardbilar tävlar om ett eget JSM, och samtliga 2WD-bilar om ett JSM. Förare äger rätt att tävla om JSM till och med kalenderåret man fyller 24 år.

Vindrutestreamern fri för de tävlande.
Styrgruppen har beslutat att inte nyttja förbundets rätt till reklam i framrutan under SM-deltävlingarna, och även beslutat att den i stället fritt får nyttjas av den tävlande.

Tillbakagång till tidigare poängsystem.
Poängsystemet som användes 2022 och tidigare kommer åter gälla i Rally-SM. Det innebär att segraren i respektive mästerskapsklass får 25 poäng och sedan 18, 15, 12, 10 och vidare i fallande skala. För Power Stage gäller fortsatt 5, 4, 3, 2, 1 poäng för de fem snabbaste i respektive mästerskapsklass.

Detta premierar de som verkligen åker fort, och kommer i mål. Bryter man eller har problem i någon tävling är chansen större att plocka tillbaka poäng, då gapet är större i poängskalan. Det ska egentligen inte vara möjligt att få SM-poäng efter omstart, förutom på Power Stage. Det blir svårare att få SM-poäng, men samtidigt skapar det status när man väl klarar det, fortsätter Kruse.

Maximalt 7 mm dubbutstick på vintertävlingarna.
Som tidigare kommunicerats av Rallyutskottet kommer det maximala tillåtna dubbutsticket på vinterdäcken vara 7 millimeter, med en tillverkningstolerans på upp till +0,4 mm. Kontrollmätningar kommer att ske i samband med vintertävlingarna i mästerskapet.

Ingen Parc Fermé.
Det kommer inte vara obligatorisk Parc Fermé vid deltävlingarna i Rally-SM. Alla bilar som är uttagna för teknisk efterkontroll tas ut för detta senast vid TK slutmål. Eventuell protest måste ringas in till det angivna telefonnumret i innan den ifrågavarande bilen når TK vid slutmål.

Det är idag få protester mot bilar. Denna regel underlättar för alla, som nu inte behöver stå och vänta på att få ut sina bilar. Metoden är provad på SM-sprintarna under året utan några kända bekymmer.

Ingen omstart vid endagarstävlingar.
Det kommer inte vara möjligt att starta om mellan etapper under endagarstävlingar, utan enbart mellan två dagar.

Förändringen gör det mer rättvist. Möjligheten till omstart om man fått problem under förmiddagen har påverkats av startnummer, där någon kunnat starta om på grund av ett tidigt startnummer men inte andra i samma klass.

Under året har förutsättningar mellan tävlingarna vart olika. I en del tävlingar har man kunnat starta om flera gånger, och i andra tävlingar inte alls. Detta gör det mer rättvist, säger Kruse.

Seedning efter fart.
Styrgruppen för Rally-SM ansvarar för seedningen av startfältet till tävlingarna. Seedningen baseras på fart och förväntad placering i tävlingen, och inte längre placering i mästerskapet. Detta ur säkerhetssynpunkt vid varje aktuellt tillfälle.
För att undvika risken att en snabb förare, som stöter på problem under en eller flera tävlingar, ska starta bakom långsammare förare och därmed riskera snörök, damm eller hinder, har vi infört detta system. För publiksäkerheten är det också viktigt, då en snabbare bil inte riskerar köra in mycket tid på bilen framför, och därmed komma oväntat snabbt bakom framförvarande bil. Om välkända snabba förare gör inhopp i SM kommer de att tilldelas startpositioner baserade på förväntade resultat.

Möjlighet till regrouping och omseedning inför Power Stage.
Vid regrouping inför Power Stage har Styrgruppen rätt att seeda och omvända startordning i mästerskapsklasserna med eventuellt ändrat startmellanrum. Beroende på upplägg kan detta göras i en eller flera klasser. Detta kommer att göras i samråd med arrangören och meddelas i inbjudan. Detta görs för att optimera live-TV sändningen.

Detta ska vi verkligen tänka till på, tillsammans med ovan nämnda, men också de tävlade. Det finns många aspekter i detta, men nu har vi friheten i reglementet att optimera tv-sändningarna. Men givetvis ska vi också väga in den sportsliga påverkan.

Hårdare bevakning av hastighet på rekognosering.
Efterlevnad av regler och hastighetsbegränsning på rekognoseringen kommer bevakas hårdare och överträdelser kommer bestraffas. Första överträdelsen genererar en varning som följer med under resten av SM-säsongen, vid eventuella överträdelser efter varningen utdelas bestraffning enligt straffskala i reglementet.

Här vill jag vara tydlig! Detta kommer följas upp, och det ses inte mellan fingrarna mer. Det handlar förstås om säkerhet, och att vi ska kunna få komma tillbaka och låna vägar igen när det är dags för tävling. Både transporten mellan sträckorna, och själva sträckorna kommer övervakas noga, avslutar Kruse.


» Pressrelease från Svensk Bilsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2023-12-13 23:01






Michelin toppar ERC-seriens däckmästerskap.
© emotorsport.seMichelin håller greppet om däckmästerskapet i ERC-serien, fyra tillverkare är registrerade och Michelin startade bäst i Spanien och har hållit tempot uppe - toppar när EM serien nått halvtid.

19 poäng bakom ses Pirelli som har MRF allt närmare, efter en stark helg i Polen är MRF bara tre poäng b...

Publicerad: 2025-06-17 22:05


Rallydebut för Mikaela Åhlin-Kottulinsky i Slottssprinten, snart stänger anmälan för rallyt.
© Mikaela Åhlin-Kottulinsky.Imorgon kväll stänger anmälan till Midnattssolsrallyt och Slottssprinten, för Midnattssolsrallyts två dagar finns det 120 plaster till förfogande för rallyklasserna och 25 platser för Regularity. För regularity ser det lugnt ut, de håller 25 platser i listan. För historiskt ser det ut att bli gallri...

Publicerad: 2025-06-17 21:37


Jakobsson snabbast i Back SM - familjen tog framskjutna placeringar i Ljusdal.
© Jakobsson Motorsport.I helgen avgjordes tredje och fjärde deltävlingen i Back SM, nu hos Ljusdals MS på klubbens motorområde, det handlar om ett träningsåk som följs av två tävlingsåk - enskilt bästa åk gäller för slutresultat.

För lördagens race toppade Hannah Jakobsson 4wd klassen närmare sekunden före teamkompisen...

Publicerad: 2025-06-16 20:45


Mille Johansson sjua i känslosamt EM-rally i Polen.
© Flat-out Media.20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm, och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika, körde i helgen in som sjua i huvudklassen av FIA European Rally Championship vid Rally Poland – efter en tuff tävlingshelg både sportsligt och känslomässigt.

Tävlingen inleddes i sorg efter att Mil...

Publicerad: 2025-06-15 21:45


Svenskarna hänger på i ERC tabellerna - Reiersen fyra - Carlberg toppar dubbelt!
© @World / Red Bull Content Pool.Rally Poland innebar halvtid i ERC-serien, fjärde av totalt åtta deltävlingar där det nu är asfalt som gäller resten av året. Efter Polen blev det åter ledarskifte i tabellen sedan tidigare ledaren Roope Korhonen lagt bilen på taket, istället Mikolaj Marczyk ny EM ledare 16 poäng före Mads Östberg.
...

Publicerad: 2025-06-15 20:58


50-års jubilerande Säffle MotorClub laddar för rallyfest 28:e juni.
© Säffle MC.Den 28:e juni går Seffle Citymotorchallenge av stapeln i centrala Säffle, sträckan är känd från Asfaltsprint-SM 2022 och var väldigt uppskattad av både förare och publik.
Sträckan mäter dryga 2,5 km och körs tre gånger med målgång precis utanför stadshuset i centrala Säffle!

Serviceplatsen är oc...

Publicerad: 2025-06-15 20:31


Foto från Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.seToarps MK hade plockat fram två sträckor som gick dubbelt när Svenska Sprintrallycupen kom på besök, fullt med 80-talet startande som tävlade i stekande sommarsol under lördagen. Segern totalt tog Kristian Johansson i VW Golf som bakom sigh ade Tobias Pettersson i Mitsubishi Lancer som 4wd vinnare. ...

Publicerad: 2025-06-15 20:28


Ackesten snabbast totalt i GuttstaSprinten.
Efter tre åk på Norsabanan tog GuttstaSprinten målgång, deltävling för Historiska Sprint & Back Cupen med svalt intresse med bara tio gammelbilar.

Snabbast av dem åkte Jörgen Jansson i Opel Ascona B där Tommy Dahlgren i VOlvo 142 var tvåa, 12 sekunder bakom. Robert Asp i Tooyta Starlet och Lars G...

Publicerad: 2025-06-15 20:21


Carlberg kör hem Junior ERC klassen, rycker i mästerskapet!
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Calle Carlberg och Jörgen Eriksen kunde slå av på tempot mot slutet när marginalen var stor, 2:23 minuters marginal till britten Ioan Lloyd som då plockade in 12 sekunder på avslutningen där Calle tog det lugnt och säkrade segern för Opel Motorsport. En bra pott med poäng för Svensken när Junior EM ...

Publicerad: 2025-06-15 17:25


Sesks kör hem Rally Poland, Reiersen fyra och Johansson sjua!
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.- Som jag sagt tidigare, alltid trevligt att vara tillbaka i Polen och i MRF-kostymen, så konstaterar Martins Sesks sin minutseger i Rally Poland, årets fjärde ERC deltävling. Lettländaren hade ett moment i början av fredagen som tog tid och kunde kostat rallyt, tempot hölls högt även restera...

Publicerad: 2025-06-15 17:03


Tidigare nyheter:
Carlberg kör hem Junior ERC klassen, rycker i mästerskapet!
Sesks kör hem Rally Poland, Reiersen fyra och Johansson sjua!
Tight i Volvo Euro Cups Standardklasser.
Reiersen och Carlberg sträcksnabbast - tre sträckor kvar i Rally Poland.
Booth vann Southern Ohio Forest Rally - kylproblem stoppade Svensk Volvoseger.
Ny triumf för Brynildsen, sekundfight till mål i Aurskog-Høland Rally.
Kristian vann, 2wd seger totalt i Borås Bil Rallysprint.
Sesks toppar Rally Poland - Reiersen femma - Calle dominerar Junior ERC.
Grahn körde hem Bresontrofén.
Norske rallyjunioren på gång, presenterar långsiktig NM, ERC och WRC satsning.
Sordo rattar Porsche 992 Rally GT i Belgiska Ypres Rally.
Bresontrofén, Borås Bil Rallysprint, Aurskog-Høland Rally och Rally Poland bland rallyn att följa.
Svenskarna bra med i Junior ERC klassen på korta ss1 i Rally Poland.
Reiersen trea på kvalet inför Rally Poland, snart start på ss1.
Årets SverigeSerie går vidare i Rasbo med Bresontrofén.
Historiska Sprint & Back Cupen kör på söndag i Guttstasprinten.
Följ Mille och Isak på eftermiddagens kval inför Rally Poland, Resultat & WebTV.
Stort intresse för Skilling 500.
Fullsatt sprinttävling hos Toarps MK, Borås Bil Rallysprint.
Nio sträckor på 11 mil i höstens South Swedish Rally från Olofström.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Polkatrofén 16/08


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 04-06/07


Rally SM:
KR Snapphanerallyt 08-09/08


Rally VM - WRC:
EKO Acropolis Rally Greece 26-29/06


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 02/08




Foto:
Borås Bil Rallysprint.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, fredag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, torsdag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.