____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© VOC Mekonomen Rally.
© VOC Mekonomen Rally.
Patrik Fredriksson favorit på Värmländsk hemmaplan.
Nu kör vi, VOC Mekonomen Rallys VinterSerie startar i Torsby
PRESSRELEASE

Att VOC Mekonomen Rally inleder säsongen med deltävling i Torsby och Rally Finnskogsvalsen är en stabil tradition. Säsongen 2024 är inget undantag. På lördag är det därför återigen dags för VOC klassens fartfantomer att utmana Torsbyskogarnas spännande och utmanande vintervägar. I år på vägar i fantastiskt fint vinterskick efter fin-fint vinterrallyväder i Värmland. Kampen kommer att blir stenhård. Och underhållande.

Torsby har bjudit VOC Mekonomen Rally på jättefina vinterrallyn i ett flertal år och har också blivit utsedd till årets arrangör av klassens deltagare flera gånger. I år har dessutom vädrets gudar varit snälla med vinterrallyväder för Torsbyområdet så riktigt fina vägar är att vänta. Ett rally i toppklass helt enkelt.

Rallyt har blivit en tradition, nästan en institution i vår kalender. I år kommer vi precis som vi gjort tidigare att dela rallyt i två. Tre sträckor före service i dagsljus, en perfekt inledning på säsongen. Efter en lite förlängd service så kör vi resten av rallyt, två av sträckorna i repris, som ett separat andra rally i mörker som för oss i VOC Mekonomen Rally alltså räknas som deltävling två i årets VinterSerie, säger klassansvarig Roger Fransson.

För de i klassen som eventuellt tvingats bryta före service är det öppet att starta om i tävling två, det vill säga efter service, utan några tidstillägg bara man hinner till sin tid i fältet ut från service.

I år startar VOC Mekonomen Rally säsongen med ett par stora nyheter. Den största är att SverigeSerien numera bara är sommartävlingar och vintertävlingarna körs därför som en separat VinterSerie på fyra deltävlingar. En annan stor nyhet är att A och B förare från och med nu tävlar tillsammans i en sammanslagen elitklass, Elit A/B.

Vinterrally i Sverige slåss med tuffa förutsättningar. Vinterrallydäcken har blivit extremt dyra, nya kostnader för skyltning och allmänt skenande priser på allt från bensin och diesel till boende. Minskande startfält tvingar arrangörerna att höja startavgifter för att överhuvudtaget få rallyt att gå ihop samtidigt som alla deras kostnader också skenat iväg. En negativ spiral som det inte är lätt att bryta.

Det tuffa läget återspeglas också i VOC.
Rallyt som sådant samlar 58 till start trots att det förutom att ingå i vår VinterSerie också ingår i MAS-Rallycup. Det är ungefär hälften så många som det brukade locka innan diverse kriser rörde om i världen och förstås också i svenskt rally. VOC är inte förskonade. Vi har sexton bilar till start och håller med det ungefär vår andel av startfältet. Annars skulle man kunna tänka sig att en klass som vår, där det i huvudsak tävlas utan eller med mycket begränsat sponsorstöd, så skulle ökade privata kostnader göra att vår klass drabbas ännu hårdare - men så är det alltså inte, gott så. Vår kloka grundmodell för att hålla tillbaka kostnader och hålla bilar up-to-date ser alltså ut att fortsatt fungera även in på klassens 35 år som börjar nu.

Utveckling pågår!
Detta sagt så känner jag mig förstås inte alls nöjd med att ha 16 bilar till start. Som lök på laxen så har dessutom jobbet återigen satt käppar i hjulet för mig och Lotta att komma till start, efter Coronanedstängningen har det nästan vilat en förbannelse över vårt eget tävlande. Jag vet att det pågår spännande dialoger och initiativ förare i klassen emellan, men dessa tror jag inte vi kommer att se frukt av förrän tidigast då SverigeSerien tar fart till sommaren.

Sedvanligt tuffa tag att förvänta i VOC Mekonomen Rally
År efter år så kan vi konstatera hur tuffa klasserna är i VOC. Den stora mängden tävlande i klassen totalt och de precis jämna bilarna skapar en hård och utvecklande konkurrens. I detta är ju faktiskt klassen helt unik.

Färre till start i Torsby än vad vi varit tidigare om åren men med en hel rad kanonförare på plats så blir konkurrensen ändå tuff. Går det ens att förutspå en vinnare i klasserna?

Absolut! Fjolårets mästare Patrik Fredriksson får utan tvekan bära oket av att vara favorit i Elit A/B. Det tror jag för övrigt är en mening som jag kommer att upprepa fler gånger under kommande säsong. Magnus ”Linkan” Lindqvist som fajtades med Patrik ända in i målsnöret i fjol är definitivt första utmanare speciellt när underlaget är snö och is, kanske till och med att han borde gälla som favorit? Det är hårfint. Spännande också att Kent-Ola Björklund kommer till start igen, det är en utmanare av rang och honom hoppas vi få se mer av under året.

Av B-förarna i den sammanslagna klassen tror jag det är fjolårets B-vinnare Tim Palmqvist som tillsammans med Jonas Karlsson har lägsta oddsen på pallplatser, men det finns många fler namn som det blir intressant att följa. Uppklassade Gabriel Banger och Stein-Fredrik Akre eller Arvid Larspers för att nämna tre. Tufft kommer det att bli.

C-förarklassen är den klass där det tyvärr är tunt antal startande i Torsby. Kanske är det de dyra däcken som alla pratar om som gör att våra C-förare inte riktigt hakar på våra serier förrän till sommaren? I klassen tror jag Ville Larsson uppklassad från junior trots sina unga år blir svårslagen nu när han dessutom får noter.

Välkomna alla till en ny rafflande säsong i VOC Mekonomen Rally. Välkomna till Finnskogsvalsen. Välkomna till en härlig rallydag där vi lovar att fajterna kommer att vara tuffa och underhållande.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Följ helgens rallyn:
Central European Rally:[Resultat][Shakedown][Tidsplan][WebTV][Mellantider][Info][Anslagstavla][Karta]
Lilla VM:[Resultat]

Publicerad: 2024-01-10 21:34:34






Neuville snabbast på shakedown - Solberg och Johansson igenom.
© Oliver Solberg Rally.Shakedown avverkad inför Central European Rally och i eftermiddag startar rallyt med en sträcka som går två gånger. Liten miss av Thierry Neuville som tryckte till sidan, gjorde två nya vändor och tog snabbaste tid.

Neuville 1,1 sekund före Sebastien Ogier och ännu en tiondel till Elfyn Evans. Ot...

Publicerad: 2025-10-16 12:55:47


Andervang om helgens Havellandrallye - avåkning, nya däck, mörker och totalseger.
© Calle Samzelius.I lördags sågs Stig Andervang och tyskan Vanessa Dagge i Havellandrallye med Hyundai i20 N Rally2, rallyt från Beelitz.

Tävlingen bestod av sex sträckor men en längd av knappa 70km med väldigt varierande underlag, det var allt från jord, gräs, betong, asfalt, sand, grus och "bra grusväg".

Stig...

Publicerad: 2025-10-16 10:58:08


Marknadsnatta hyllas av Boxholms Skogar, skogsbolaget ser positivt på tävlande.
© emotorsport.seFör några helger sedan avgjordes Marknadsnatta där ett 120-tal ekipage och stor publik letade sig till Boxholm där Västra Östergötlands MK förlagt tävlingen med start & mål de senaste två åren. Det skapar en kompaktare bana med mindre transport än att utgå från klubbens hemmaplan i Skänninge.

Sam...

Publicerad: 2025-10-16 08:58:42


Dags för shakedown inför Central European Rally, WebTV & Resultat från 8:00.
© M-Sport.Redan klockan 8:01 släpper Sebastien Ogier iväg sin Toyota GR Yaris Rally1 ut på den 4,6km långa sträckan som utgör shakedown. Fransmannen som jagar sin nionde titel gör det som VM ledare med tre deltävlingar kvar på säsongen. Elfyn Evans och Kalle Rovanperä står bakom på startlinjen redo att kämpa ...

Publicerad: 2025-10-16 06:01:54


Shakedown imorgon bitti inför Central European Rally.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.4,6km mäter asfaltsträckan som ska likna de kommande 18 sträckorna i årets 12:e WRC deltävling, det handlar om shakedown inför Central European Rally som inleder redan 8:00 på torsdag morgon.

Följ WRC eliten och Rally2 toppen direkt på sträckan, tiderna redovisas och första delen sänder WRC Promo...

Publicerad: 2025-10-15 20:09:15


Mer erfarenhet på asfalt för världsmästare Solberg.
© Toyota Gazoo Racing.Oliver Solberg kör sitt första rally som världsmästare när den centraleuropeiska WRC-tävlingen sveper genom Tyskland, Tjeckien och Österrike denna vecka.

24-åringen säkrade sin första världsmästerskapstitel i karriären med seger i Chile för en månad sedan. Världsmästaren i näst högsta nivå (WRC2)...

Publicerad: 2025-10-15 14:26:28


Wheatley ny sportchef för WRC satsningen i Hyundai Motorsport.
© Hyundai Motorsport.Med 28 års erfarenhet från båda sidor av WRC serien kliver Andrew Wheatley in som Sportchef för Hyundai Motorsports WRC satsning. Andrew har redan klivet in hos Hyundai och finns på plats i Central European Rally för att ta första klivet in i WRC satsningen hos företaget.

Sedan blir det fullt fok...

Publicerad: 2025-10-15 13:15:26


Reiersen i listan för helgens Rallye Sanremo.
© emotorsport.seTill helgen körs 72:a upplagan av Rallye Sanremo, närmare 12 mil över 12 sträckor. Shakedown lördag morgon följs av rallystart på eftermiddag. Fyra olika sträckor på 41km väntar under kvällen. Omstart söndag morgon, då fyra sträckor som går dubbelt på 76km innan målgång vid 16-tiden.

85 bilar i l...

Publicerad: 2025-10-15 11:02:44


Startfält, sträckor och länkar inför Central European Rally.
© Hyundai Motorsport.Sista året med Central European Rally i WRC-serien, ett samarrangemang mellan Tyskland, Österrike och Tjeckien när årets 12:e deltävling avgörs. Shakedown körs redan klockan 8:00 på torsdagen, detta för att hinna förbereda eftermiddagen start. En sträcka på 12,8km körs dubbelt under eftermiddag och ...

Publicerad: 2025-10-15 08:58:38


Taylor eller Mille - stenhårt om vem som vinner WRC2 plats för M-Sport?
© Junior WRC / M-Sport.Den åtråvärda Junior VM titeln står på spel i helgens Central European Rally - sent i startfältet ut på vägarna väntas leriga och hala förhållanden i Tyskland, Tjeckien och Österrike.

Dubbla poäng, en start räknas bort.
Femte och sista deltävlingen i Junior VM serien bjuder alltid dubbla ...

Publicerad: 2025-10-15 05:56:57


Tidigare nyheter:
Startfält, sträckor och länkar inför Central European Rally.
Taylor eller Mille - stenhårt om vem som vinner WRC2 plats för M-Sport?
38 ekipage för WRC Forum8 Rally Japan - Solberg och Andersson är Svenskarna.
Carlbergs fantastiska säsong - sex segrar på åtta starter - avslutar som föråkare i WRC tävling.
Al-Attiyah med Puma Rally1 i WRC finalen.
Mårtensson, Hansen, Holm & Suld - 2025 års Volvo Euro Cup vinnare.
Kalendern för Sydsvenska Mästerskapet 2026.
Carlberg kör VM-tävlingen Central European Rally som säsongsavslutning.
Mille och Johan går för VM-guld i Junior WRC-finalen.
Novemberskölden på gång - rallystart med massor av aktiviteter på torget.
TV-tablå inför helgens Central European Rally.
Åtta deltävlingar för Bilsport Rally Cup 2026.
Ogier före Fourmaux i helgens genrep, Herbst Rally.
Drive VXO-Sprinten, Grahn glänste i premiären – mörkerkörning och publikfest på Uråsa.
Kalle bäst i Lilla VM på Högstabanan.
Samtliga sträcksegrar för Andervang i Havellandrallye.
Grahn totalvinnare i Drive VXO Sprinten.
Lövdansen närmar sig - möjlighet för rekognosering.
Madsen vann Rally Stoholm - Helin körde hem Appendix K.
Tvådagars Höstnatt avgjord på Gotland.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
- - - - - 01-02/00


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.