Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Svensk Bilsport.
© Svensk Bilsport.
Jonas Kruse summerar vintern och siktar framåt med Rally SM.
Kruses SM-krönika, vintern och framåt.
PRESSRELEASE

Sandviken.
Sandvikens tävling kan sammanfattas med ett ord: Succé! Tävlingsledaren, legenden Kalle Andersson, tillsammans med de fantastiska funktionärerna och tävlingsledningen, genomförde en tuff, bra och betydelsefull tävling.

Banan, som utformats av Markku Kangas, var riktigt snabb. Det krävdes att man var morgonpigg... SS1 med en snitthastighet på 127 km/h, SS2 126 km/h och SS3 129 km/h. Detta noterades förstås i domarrapporten.

Rally ska vara snabbt, men också säkert. FIA inför en hastighetsspärr till nästa års Rally1-bilar, eftersom de anser att bilarna är för snabba helt enkelt. Min åsikt är att vi bör ha snabba deltävlingar, men på rätt sätt, inte bara långa raksträckor utan sträckor som är tekniska men ändå snabba, vilket var fallet i Sandviken.

Det är viktigt att ha en kombination av både snabba och tekniska sträckor, eftersom en SM-förare bör kunna bemästra alla typer av vägar.

Säkerhetsarbetet.
Säkerheten i rally är något jag har varit inne på tidigare. Rally är inte en ofarlig sport, därför är det extremt viktigt att detta arbete ständigt drivs framåt. Målet är att ha en grupp som ansvarar för allt säkerhetsarbete på ett systematiskt och samordnat sätt så vi lär oss av det som sker och förebygger att olyckor sker. Det pågår ett ständigt säkerhetsarbete i VM och det ska vi dra nytta av i både SM och på lokal nivå men vi måste också jobba med våra egna frågor. Jag är otålig men tillsammans med Stygruppen och övriga inom förbundet ska vi stärka säkerhetsarbetet. Den som tävlar, är funktionär eller publik i rally i Sverige ska kunna veta att det sker på säkrast möjliga sätt.

Målbild och strategi för Rally-SM framåt.
Styrgruppen under ledning av Hans Bååth har nyligen avslutat steg ett i vårt långsiktiga arbete för framtidens Rally-SM. Vad är målbilden för Rally-SM? Hans har intervjuat ett 30-tal personer som är i, har varit, eller är utanför sporten och sammanställt ett förslag som täcker in ett stort antal områden. Från antal SM-medaljer och tekniskt reglemente, till mediearbete och säkerhets-/hållbarhetsfrågor och mycket mer. Detta för att vi ska kunna bilda oss en uppfattning och skapa en bild av var Rally-SM bör vara om tre till fem år. Detta har presenterats för förbundsstyrelsen som stöder denna målbild! Nu fortsätter arbetet med att prioritera, strukturera genomförandet och ta fram en budget.

Självklart kommer detta att skickas ut på remiss till Rally-SMs intressenter, bland annat genom det nybildade tävlanderådet och det blivande arrangörsrådet.

Tävlanderådet.
Mikael Johansson blir den som kommer att leda arbetet i tävlanderådet. Han arbetar numera som rektor i Ludvika och har haft stora fackliga uppdrag. Många av oss vet att Micke har varit kartläsare åt flertalet förare i cirka 93 år... Han har tackat ja till uppdraget med en stor portion glädje och inspiration, vilket känns mycket bra! Han var en av flera som ni aktiva föreslog till uppdraget. Inom ramen för detta uppdrag kommer han också att bli medlem i styrgruppen för att kunna föra fram de tävlandes perspektiv. Micke har skissat på hur han vill forma tävlandegruppen och kommer redan inom några dagar att presentera detta för er aktiva tävlande i Rally-SM.

Arrangörsråd.
Ett arrangörsråd börjar också som sagt att formas. Arbetet med rådet leds av Hampus "Jutarn" Juteryd, tävlingsledare för Rally Nyköping, och Patrik Persson, tidigare SRM och nu i styrgruppen. De båda råden kommer att ha inflytande över besluten som fattas av styrgruppen, och känna att de kan påverka Rally-SM, få insikt i alla relevanta frågor, öppenhet, ni vet, tillsammans och ärlighet... Båda råden kommer att få viktiga frågor på bordet snart...

Däckekonomi.
En av dessa är enhetsdäck för Rally-SM. En het fråga, jag vet. Men vi vill lyfta detta för att utvärdera om det är en bra väg att gå. Kanske redan till nästa säsong? Just kostnaden för däcken är kanske den hetaste debatten just nu. Däcken är för dyra helt enkelt. Därför vill se vad vi kan göra för att sänka kostnaderna. Jag har pratat med alla däckleverantörer som har vinter- och sommardäck. De har fått visionen och flera har återkopplat med hur de tycker att ett anbud/upphandling ska gå till. Vi håller precis nu på att utforma detta för utskick nästa vecka, och målet är beslut i mars.

Viktigast är att de tävlande får en bättre däckekonomi! Vi kommer väga in allt, pris, däckets andrahandsvärde, prestanda, hållbarhet, servicen osv. Vi kommer göra denna upphandling transparent. Pengarna som kommer in till Svensk Bilsport kommer att fördelas tillbaka till att stärka mästerskapet, ALLA ska tycka detta är bra! Kanske inte de leverantörer som inte får uppdraget, tyvärr.

Våra planer sträcker sig även till att ha en cup med samma enhetsdäck. Cuptävlingarna ska helst ligga ca. 2 veckor före varje SM-tävling, gärna med rekognosering och en dags tävlande för att fungera som test och uppvärmning inför SM. Kontakter har tagits med flera av de befintliga cuper som finns.

Juniorer.
Ett område jag brinner starkt för för är juniorerna i SM. Vi måste hitta ett sätt att verkligen satsa på dem. Det står högt på min och Styrgruppens lista. Mer om detta och hur arbetet fortskrider kommer.

Även detta är en fråga kommer att hamna på tävlande- och arrangörsrådens respektive bord ganska snart, för att få deras syn på frågan.

Arrangörer och kalender.
Avslutningsvis hade vi ett arrangörsmöte under förra veckan. Hela 21 arrangörer deltog i mötet, där förutsättningarna, framtiden för de som vill arrangera och vart vi vill med SM presenterades. De som vill arrangera SM kommer att träffa styrgruppen inom max tre veckor, för att börja planera en kalender för tre år framåt. Målet är att presentera den i maj. Många visade intresse innan mötet, hoppas de är det även efter...

En arrangör har med största tydlighet meddelat att den bestämt sig för att den SKA arrangera -26! Jag skulle säga en ny-gammal arrangör som senast gjorde en riktigt bra SM-tävling...

Samtidigt jobbas det vidare med regeländringar, små redan till sommartävlingarna, men framför allt inför framtiden.

Just nu.
Vi jobbar också på en lösning där vårt arbete skall bli enkelt att följa och där det även ska vara enkelt att ställa frågor och lämna förslag. Detta för att vi blir så transparenta och lättillgängliga som möjligt.

En sammanställning och analys börjar bli klar efter vintern och sju-millimeters dubbens påverkan på allt och alla. Vi kommer att samlas för ett möte om någon vecka för att slutföra detta arbete. Rapport kommer!

Arbetet med att utveckla tv-sändningarna pågår. Ny teknik som kan ge nya möjligheter är på gång, naturligtvis intressant, men som vanligt styr pengarna. Jag kommer att jobba för att lösa så att de ekonomiska möjligheterna finns för att lägga ut magasin utanför betalväggen. Målet är att behålla samma leverantör som räddade oss till Sandviken, grymt duktiga, men även här handlar det om pengar.

Visst var det ett bra magasin efter Sandviken?
Peter Lindqvist, marknadschef på Svensk Bilsport, arbetar på en presentation av Rally Sweden och Rally SM för att erbjuda partners möjligheten att synas, agera och aktivera sig på båda våra starka rally-arenor. Vi arbetar med partners som redan är med men kommer också söka nya samarbetspartners som kan vara med och finansiera. Detta är för mig förstås ett viktigt och prioriterat arbete!


» Pressrelease från Rally SM.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-03-06 18:22






Hannah till Central European Rally, kör finalen i ADAC Opel e-Rally Cup.
© emotorsport.seHannah Jakobsson var i Polen hos M-Sport för ett par veckor sedan och kämpade om en plats i Central European Rally. Där fick svenskan vända hemåt utan en plats, men nu kommer hon köra rallyt trots allt.

I samband med VM tävlingen Central European Rally körs finalen av helt elektriska ADAC Opel e-...

Publicerad: 2024-10-04 21:12


Svenska Sprintrallycupen summerar finalen, Sprinttjuren.
© Sara Mejving.Mellerud bjöd på strålande höstväder när finaltävlingen arrangerades av Dals MK. Att Wäxjö MS:s Robin Adolfsson skulle vara snabbast genom de båda sprintsträckorna var knappast någon högoddsare och så blev det också när slutmålet nåddes. Robin och Niklas hade önskat lite mer motstånd i klassen och t...

Publicerad: 2024-10-04 18:07


Söndagsrally med fullt startfält i Toarps Rallysprint.
© emotorsport.seToarps Rallysprint med Toarps MK kör också de söndagen, där deltävling i Västra Historiska Rallycupen när en sträcka går tre gånger vilket ger 9km special. Fullt startfält med 40 bilar väntar.
Bertil Carlsson, Kenneth Johansson, Tobias Pettersson och Göran Kilbo gör upp för den fyrhjulsdrivna klass...

Publicerad: 2024-10-03 21:43


20-talet åkare i Eklidensprinten asfalt under söndagen.
© emotorsport.seEfter tidigare inställd tävling då vägarbete utfördes dagar innan rallyt så är nu Orust BSK tillbaka med Eklidensprinten asfalt under söndagen. Deltävling i Mega Rally Cup där två sträckor på asfalt går fyra gånger vilket ger en mil special.

Svalt intresse med bara 23 tävlande där LG Jansson i BM...

Publicerad: 2024-10-03 21:37


Lördagsrally med Henkas Grus & Betong Sprinten hos Rönne MK.
© emotorsport.seRönne MK tillbaka med tävling, nu Henkas Grus & Betong Sprinten där en sträcka körs tre gånger för de maximalt 40 åkarna. Det blir runt 22km special för dagen och intresset var stort, platserna fylldes på bara några dagar.

Enkelt med bara fyra klasser, först i listan fyrhjulsdrift där Sören Svens...

Publicerad: 2024-10-03 21:30


Andervang i lördagens PRS Havellandrallye.
© emotorsport.sePå lördag är det dags för deltävlingen ADAC/PRS Havellandrallye i tyska Schotter Cup, på plats är Stig Andervang och Aaron Jungnickel i Hyundai i20 N Rally2, tre sträckor dubbelt väntar i rallyt vilket ger 61km special på grus och asfalt.

Ett 60-tal tävlande där Svensken går ut sist med nummer 63...

Publicerad: 2024-10-03 21:23


Comeback för Rönne MK, arrangerar Henkas grus och betong sprinten, publiktips och infromation.
© Rönne MK.På lördag gör Rönne MK comeback som arrangör. Senast vi arrangerade var 2018 då vi körde Rally SM deltävling. Vi har inte varit sysslolösa under åren som varit efter SM-tävlingen.

Vi har arrangerat sträckor på Midnattsolssrallyt och framförallt hjälpt andra klubbar med sträckpersonal. Men som sag...

Publicerad: 2024-10-03 19:53


Förtydligande i SuperCupen, Yokohama sponsor men fritt vilka däck man tävlar på.
© emotorsport.seFör någon vecka sedan presenterade Supercupen stora delen av sin tävlingskalender, samtidigt presenterades cupens storsponsor, där går PPE - PP Engineering AB i Gävle går in med Yokohama däck som priser.
- Många har undrat, men det är inte en fråga om enhetsdäck - man får tävla på vilket märke m...

Publicerad: 2024-10-03 19:02


Säffle MC upprepar fjolårets succétävling!
© emotorsport.se"Nytt för i år är att sträckan är längre och mer utslagsgivande, då vi fått lånat några kilometer riktig fin rallyväg av Trafikverket vilket vi är oerhört tacksamma för", säger tävlingsledaren Fredrik Erixon

Anmälningslistan fylldes full redan på ett drygt dygn då vi hade satt tävlingen som lokal...

Publicerad: 2024-10-02 21:42


Svenskt i helgens italienska Rally Terra Sarda.
© emotorsport.seItalien är hett bland rallyåkarna på hösten, helgens Rally Terra Sarda på Sardinien bjuder också svenskt i startlistan. Rallyt inleds med shakedown lördag morgon, efter lunchtid rullar tävlingen igång med tre sträckor dubbelt på 32km. Söndagen avslutar med tre nya sträckor dubbelt, det ger de fyra s...

Publicerad: 2024-10-02 21:41


Tidigare nyheter:
Förtydligande i SuperCupen, Yokohama sponsor men fritt vilka däck man tävlar på.
Säffle MC upprepar fjolårets succétävling!
Svenskt i helgens italienska Rally Terra Sarda.
Fullt startfält när Säffles AP-runda i Fyrklöverns Sprintcup.
Höstsprinten Glada Hudik för Hälsingeserien på lördag.
Nykorade Junior-EM vinnaren Mille Johansson kör EM-finalen i fyrhjulsdriven bil.
30-talet ekipage till EM finalen, Mille i ERC3 och Calle i Junior ERC.
Missa inte Lövdansen, 90-års jubilerande SMK Nyköpings hösttävling.
Rovanperä bekräftar full WRC säsong med Toyota 2025.
Blomqvist och Törngren, svenskarna till Visit Conwy Cambrian Rally.
Block rattar mästerskapsvinnande Subaru i Amerikanska rallyfinalen.
Christoffer Kicken Jacobssons Minnesfond, nominera årets eldsjäl inom svensk rallysport.
Hedlund tar plats i Motorsport Games, representerar Sverige i Historisk rallysport på asfalt.
Stenhård finaltävling för gänget i 1300 Rallycup med klassiska Marknadsnatta.
Solberg kör Clare Forestry Rally i Defender Rally Series till helgen.
WRC tabellerna efter Rally Chile BioBio, spännade avslutning i WRC2 väntar.
Rally Anglo Caledonian, tvådagars i spåren av RAC-rallyt.
Foto från Marknadsnatta.
Svenska RallyCupens tabell uppdaterad och fastställd.
Rovanperä vinner i Chile, Solberg fyra i WRC2.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Tabergshoppet 05/10


Rally EM - ERC:
Rally Silesia 11-13/10


Rally SM:
North Rally 07-08/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 17-20/10


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 09/11




Foto:
Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.