SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Svensk Bilsport.
© Svensk Bilsport.
Jonas Kruse summerar vintern och siktar framåt med Rally SM.
Kruses SM-krönika, vintern och framåt.
PRESSRELEASE

Sandviken.
Sandvikens tävling kan sammanfattas med ett ord: Succé! Tävlingsledaren, legenden Kalle Andersson, tillsammans med de fantastiska funktionärerna och tävlingsledningen, genomförde en tuff, bra och betydelsefull tävling.

Banan, som utformats av Markku Kangas, var riktigt snabb. Det krävdes att man var morgonpigg... SS1 med en snitthastighet på 127 km/h, SS2 126 km/h och SS3 129 km/h. Detta noterades förstås i domarrapporten.

Rally ska vara snabbt, men också säkert. FIA inför en hastighetsspärr till nästa års Rally1-bilar, eftersom de anser att bilarna är för snabba helt enkelt. Min åsikt är att vi bör ha snabba deltävlingar, men på rätt sätt, inte bara långa raksträckor utan sträckor som är tekniska men ändå snabba, vilket var fallet i Sandviken.

Det är viktigt att ha en kombination av både snabba och tekniska sträckor, eftersom en SM-förare bör kunna bemästra alla typer av vägar.

Säkerhetsarbetet.
Säkerheten i rally är något jag har varit inne på tidigare. Rally är inte en ofarlig sport, därför är det extremt viktigt att detta arbete ständigt drivs framåt. Målet är att ha en grupp som ansvarar för allt säkerhetsarbete på ett systematiskt och samordnat sätt så vi lär oss av det som sker och förebygger att olyckor sker. Det pågår ett ständigt säkerhetsarbete i VM och det ska vi dra nytta av i både SM och på lokal nivå men vi måste också jobba med våra egna frågor. Jag är otålig men tillsammans med Stygruppen och övriga inom förbundet ska vi stärka säkerhetsarbetet. Den som tävlar, är funktionär eller publik i rally i Sverige ska kunna veta att det sker på säkrast möjliga sätt.

Målbild och strategi för Rally-SM framåt.
Styrgruppen under ledning av Hans Bååth har nyligen avslutat steg ett i vårt långsiktiga arbete för framtidens Rally-SM. Vad är målbilden för Rally-SM? Hans har intervjuat ett 30-tal personer som är i, har varit, eller är utanför sporten och sammanställt ett förslag som täcker in ett stort antal områden. Från antal SM-medaljer och tekniskt reglemente, till mediearbete och säkerhets-/hållbarhetsfrågor och mycket mer. Detta för att vi ska kunna bilda oss en uppfattning och skapa en bild av var Rally-SM bör vara om tre till fem år. Detta har presenterats för förbundsstyrelsen som stöder denna målbild! Nu fortsätter arbetet med att prioritera, strukturera genomförandet och ta fram en budget.

Självklart kommer detta att skickas ut på remiss till Rally-SMs intressenter, bland annat genom det nybildade tävlanderådet och det blivande arrangörsrådet.

Tävlanderådet.
Mikael Johansson blir den som kommer att leda arbetet i tävlanderådet. Han arbetar numera som rektor i Ludvika och har haft stora fackliga uppdrag. Många av oss vet att Micke har varit kartläsare åt flertalet förare i cirka 93 år... Han har tackat ja till uppdraget med en stor portion glädje och inspiration, vilket känns mycket bra! Han var en av flera som ni aktiva föreslog till uppdraget. Inom ramen för detta uppdrag kommer han också att bli medlem i styrgruppen för att kunna föra fram de tävlandes perspektiv. Micke har skissat på hur han vill forma tävlandegruppen och kommer redan inom några dagar att presentera detta för er aktiva tävlande i Rally-SM.

Arrangörsråd.
Ett arrangörsråd börjar också som sagt att formas. Arbetet med rådet leds av Hampus "Jutarn" Juteryd, tävlingsledare för Rally Nyköping, och Patrik Persson, tidigare SRM och nu i styrgruppen. De båda råden kommer att ha inflytande över besluten som fattas av styrgruppen, och känna att de kan påverka Rally-SM, få insikt i alla relevanta frågor, öppenhet, ni vet, tillsammans och ärlighet... Båda råden kommer att få viktiga frågor på bordet snart...

Däckekonomi.
En av dessa är enhetsdäck för Rally-SM. En het fråga, jag vet. Men vi vill lyfta detta för att utvärdera om det är en bra väg att gå. Kanske redan till nästa säsong? Just kostnaden för däcken är kanske den hetaste debatten just nu. Däcken är för dyra helt enkelt. Därför vill se vad vi kan göra för att sänka kostnaderna. Jag har pratat med alla däckleverantörer som har vinter- och sommardäck. De har fått visionen och flera har återkopplat med hur de tycker att ett anbud/upphandling ska gå till. Vi håller precis nu på att utforma detta för utskick nästa vecka, och målet är beslut i mars.

Viktigast är att de tävlande får en bättre däckekonomi! Vi kommer väga in allt, pris, däckets andrahandsvärde, prestanda, hållbarhet, servicen osv. Vi kommer göra denna upphandling transparent. Pengarna som kommer in till Svensk Bilsport kommer att fördelas tillbaka till att stärka mästerskapet, ALLA ska tycka detta är bra! Kanske inte de leverantörer som inte får uppdraget, tyvärr.

Våra planer sträcker sig även till att ha en cup med samma enhetsdäck. Cuptävlingarna ska helst ligga ca. 2 veckor före varje SM-tävling, gärna med rekognosering och en dags tävlande för att fungera som test och uppvärmning inför SM. Kontakter har tagits med flera av de befintliga cuper som finns.

Juniorer.
Ett område jag brinner starkt för för är juniorerna i SM. Vi måste hitta ett sätt att verkligen satsa på dem. Det står högt på min och Styrgruppens lista. Mer om detta och hur arbetet fortskrider kommer.

Även detta är en fråga kommer att hamna på tävlande- och arrangörsrådens respektive bord ganska snart, för att få deras syn på frågan.

Arrangörer och kalender.
Avslutningsvis hade vi ett arrangörsmöte under förra veckan. Hela 21 arrangörer deltog i mötet, där förutsättningarna, framtiden för de som vill arrangera och vart vi vill med SM presenterades. De som vill arrangera SM kommer att träffa styrgruppen inom max tre veckor, för att börja planera en kalender för tre år framåt. Målet är att presentera den i maj. Många visade intresse innan mötet, hoppas de är det även efter...

En arrangör har med största tydlighet meddelat att den bestämt sig för att den SKA arrangera -26! Jag skulle säga en ny-gammal arrangör som senast gjorde en riktigt bra SM-tävling...

Samtidigt jobbas det vidare med regeländringar, små redan till sommartävlingarna, men framför allt inför framtiden.

Just nu.
Vi jobbar också på en lösning där vårt arbete skall bli enkelt att följa och där det även ska vara enkelt att ställa frågor och lämna förslag. Detta för att vi blir så transparenta och lättillgängliga som möjligt.

En sammanställning och analys börjar bli klar efter vintern och sju-millimeters dubbens påverkan på allt och alla. Vi kommer att samlas för ett möte om någon vecka för att slutföra detta arbete. Rapport kommer!

Arbetet med att utveckla tv-sändningarna pågår. Ny teknik som kan ge nya möjligheter är på gång, naturligtvis intressant, men som vanligt styr pengarna. Jag kommer att jobba för att lösa så att de ekonomiska möjligheterna finns för att lägga ut magasin utanför betalväggen. Målet är att behålla samma leverantör som räddade oss till Sandviken, grymt duktiga, men även här handlar det om pengar.

Visst var det ett bra magasin efter Sandviken?
Peter Lindqvist, marknadschef på Svensk Bilsport, arbetar på en presentation av Rally Sweden och Rally SM för att erbjuda partners möjligheten att synas, agera och aktivera sig på båda våra starka rally-arenor. Vi arbetar med partners som redan är med men kommer också söka nya samarbetspartners som kan vara med och finansiera. Detta är för mig förstås ett viktigt och prioriterat arbete!


» Pressrelease från Rally SM.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2024-03-06 18:22






WRC tabellerna efter Rally Latvia, tätare i toppen och Svensk WRC2 ledning.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Thierry Neuville leder fortsatt WRC serien och går som första bil första dagen i Secto Rally Finland som körs i nästa vecka. Endast åtta poäng bakom är teamkollegan Ott Tänak inför de fem sista deltävlingarna. Som trea Elfyn Evans som har fem poäng upp på Tänak som smet om denna helg, Sebastien Ogie...

Publicerad: 2024-07-21 21:58


Så gick det i Svampasprinten.
Fyra gånger kördes den 3780m långa sträckan på Svampabanan under söndagen, Tomelilla MK arrangerade Svampasprinten. Ett 50-tal startande och i totallistan ses fyra klassvinnare överst - totalt räknas tre av fyra åk i slutresultatet.

Snabbast totalt var SKÅAB´s Stefan Kristensson i Ford Fiesta, s...

Publicerad: 2024-07-21 21:57


Taktisk och historisk triumf för Solberg.
© Oliver Solberg Rally.Oliver Solberg kontrollerade tävlingen från start till mål och säkrade en historisk VM-seger i Lettland på söndagen.

Fem år efter att han blivit den yngste vinnaren någonsin av en EM-rallytävling i Lettland blev Solberg också den förste att vinna en VM-omgång i WRC2-klassen på samma plats.

Den...

Publicerad: 2024-07-21 18:00


Lettisk WRC seger för Rovanperä, tekniska problem sänkte Sesks, Solberg vann WRC2.
© Toyota Gazoo Racing.Kalle Rovanperä har inte varit snabbast under söndagen, istället har Ott Tänak och Sebastien Ogier vunnit sträckor. Segern var dock i säker hand för Kalle och Jonne Halttunen, en dubbel för Toyota Gazoo Racing då Sebastien Ogier tar andraplats - 39,2 sekunder mellan dem.

Sesks snuvad på pallpl...

Publicerad: 2024-07-21 13:57


Så gick det i Danska Komo Rallysprint.
© Kristian Lindberg.Danska Komo Rallysprint med Kalundborg og Omegns Motorklub som arrangör kördes med 40-talet bilar, några tävlande på Svensk licens. Varvlopp med 4,2km special per omgång, rallyt körs med totalt fyra omgångar. Ett av de tre första åken får räknas bort innan resultatlistan blir klar.

Snabbast total...

Publicerad: 2024-07-21 08:29


Svampasprinten och Rally Latvia att följa under söndagen.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.I Tet Rally Latvia avslutas rallyt med fyra sträckor, två som går dubbelt och ger 64km special under söndagen. Första sträckan rullar igång strax före klockan åtta och avslutande powerstage inleds 14:15.
Ska Kalle Rovanperä behålla lugnet och ta segern och blir det Svensk seger i WRC2 klassen genom...

Publicerad: 2024-07-20 22:43


Rovanperä och Solberg fyra sträckor från vinst i Rally Latvia.
© Toyota Gazoo Racing.En aningen mer händelserik eftermiddag och kväll i Tet Rally Latvia, om än lugnt för ledarna i de båda högsta klasserna. Kalle Rovanperä har fortsatt i högt tempo med tre av fyra sträcksegrar och toppar rallyt 42,5 sekunder före Sebastien Ogier, en dubbel för Toyotas båda deltidsförare när helgens f...

Publicerad: 2024-07-20 21:49


Rovanperä och Solberg i fortsatt Lettisk ledning.
© Oliver Solberg Rally.Halva lördagen av Tet Rally Latvia avverkad och snart rullar andra halvan igång, fyra sträckor under förmiddagen där Kalle Rovanperä varit snabbast på tre av sträckorna, en snabbaste tid satte också Ott Tänak.

Kalle har nu 34,8 sekunders ledning mot Sebastien Ogier som passerat Martins Sesks med ...

Publicerad: 2024-07-20 15:08


Söndagsrally med Svampasprinten.
© Kristian Lindberg.Svampasprinten med Tomelilla MK som arrangör, det körs på rallycrossbanan med hälften hälften gällande underlag. 3,7km per åk gäller och fyra gånger ska det köras varav de tre bästa gäller som slutresultat.
57 anmälda ekipage och dessa finns inom 12 klasser, två bilar ut i Ungdomsrally där Emil Sal...

Publicerad: 2024-07-19 18:14


Följ Komo Rallysprint och Rally Latvia under lördagen.
© emotorsport.seI Danmark körs KOMO Rallysprint, Kalundborg og Omegns Motorklub står för arrangemanget som körs varje sommar på grus och asfalt, det är varvlopp och 4,2km per omgång. Fyra åk på banan för samtliga, för slutresultatet räknas två av de tre första åken ihop med det fjärde. För de fem snabbaste totalt b...

Publicerad: 2024-07-19 18:12


Tidigare nyheter:
Söndagsrally med Svampasprinten.
Följ Komo Rallysprint och Rally Latvia under lördagen.
Rovanperä pressad av Sesks i Rally Latvia, Solberg flyger fram i WRC2.
90 bilar till nästa helgs Rally di Roma Capitale - Barth ende Svensk i ERC fältet.
Sex svenska ekipage när prestigfyllda Komo Rallysprint avgörs under lördagen.
Sju sträckor på 12 mil under fredagen i Rally Latvia, följ rallyt med resultat sträcka för sträcka.
Solberg överlägsen på ss1 i TET Rally Latvia, Rovanperä snabbast totalt.
Strax rallystart i Lettland - följ de Svenska deltagarna, Oliver och Jonas.
Tänak och Solberg, just nu snabbast på shakedown i Lettland.
Evans får träningsmil i HYAcenter Ralli - flera Svenskar i Rally2 klassen.
Följ WebTV & Resultat från morgonens shakedown inför Rally Latvia.
Tidig uppstigning för shakedown i Rally Latvia, drar igång 06:31.
Solberg jagar en historisk uppföljare.
Andra rallyutställaren klar för ”Konst & Rally” i Järnboås, Rasmus med koboltblå Volvo 940.
Startfält, tidsplan, och länkar inför Tet Rally Latvia.
Svenskt och Norskt i listan för Lahti Historic Rally.
Östberg försvarar inte segern i Rally Isla de Los Volcanes, kör föråkare i helgen.
TV-tablå inför helgens WRC Tet Rally Latvia.
Foto från Slottssprinten.
Andervang summerar händelserna och helgen i Holländska GTC Rally.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Ekrundan 07/09


Rally EM - ERC:
Rally di Roma Capitale 26-28/07


Rally SM:
East Sweden Rally 23-24/08


Rally VM - WRC:
Secto Rally Finland 01-04/08


Svenska RallyCupen:
Kullingstrofén 03/08




Foto:
Slottssprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten, uppvisning Appendix K.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Skilling 500.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bauhaus Royal Rally of Scandinavia, lördag.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.