MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© VOC Mekonomen Rally.
© VOC Mekonomen Rally.
Ska favorittippade jättetalangen Ville Larsson inkassera ytterligare en seger i Laxå?
Laxå inleder hösten i årets SverigeSerie för VOC Mekonomen Rally.
PRESSRELEASE

Laxå har blivit något av en institution i VOC Mekonomen Rallys ärevördiga SverigeSe-rie. Laxårallyt finns ofta med i kalendern och 2024 är inget undantag.
Det kommer i vanlig ordning att bjudas en toppentävling på erkänt fina och utmanande vägar. Klassen kan dessutom stoltsera med ett stort startfält nu när höstsäsongen inleds, totalt är det hela 43 VOC-bilar som kommer till start.

Laxå är ett mer eller mindre stående inslag i VOC Mekonomen Rallys kungaserie, SverigeSerien. Fantastiskt fina och välarrangerade rallyn varje år, geografiskt centralt i rallysverige med ett attraktivt läge även i almanackan. Dessutom nästan 4 mil specialsträcka på ett rally som bara är cirka 10 mil totalt, vad kan man mer begära? Jo, Laxå toppar faktiskt även detta och erbjuder dessutom avlyst gemensam serviceplats för VOC vilket är väldigt upp-skattat i den hypersociala VOC-klassen där alla mer eller mindre är kompisar med varandra och dessutom praktiskt då det är ”VOC-standard” att dela reservdelar och mekaniker med varandra. Finns delen hos en så finns den för alla. Finns mekarkunskapen hos en, så finns den för alla.
Vi har en fantastisk fin relation och dialog med gänget i Laxå med Pär Johansson i spetsen. Det här blir väldigt kul. Extra kul också att klassen och framförallt SverigeSerien börjar få riktig fart igen. Vi är hela 43 VOC bilar till start och detta trots att vi fortsatt har väldigt få A-förare som kommit igång igen efter förlängt Coronauppehåll, säger en stolt klassansvarig Roger Fransson.

Äntligen lite rallykörning också för klassansvarig.
Det här året har varit en ständigt pågående kaos hos klassansvariga. Det har gjort att vi bara har två starter på hela säsongen hittills. Nu kommer äntligen en tredje start om än med superrutinerad StandIn Fredrik Andrén istället för Lotta i högerstolen även den här gången. Den här sommaren har bestått av en ständigt pågående stafett av elände, sjukdom och till och med död i vår nära släkt och vänkrets. En stafett som tyvärr ännu inte är slut och som inte verkar ha något slut, det kommer hela tiden bara nytt, mer och mer. Jag brukar aldrig vara så här personlig i de här reportagen men jag använder som bekant, och för alla som varit med i klassen länge av väl kända skäl inte FaceBook så därför väljer jag att berätta detta här för alla. Bra att alla vet tänker jag.

När det kör ihop sig så måste en klassansvarig prioritera klassen och dessa administration och skötsel framför sitt eget tävlande.
Så är det, men det här året har både stök på jobbet och som jag beskrivit ovan kaos på det personliga planet verkligen ställt till det. Känner inte att jag skött klassen så bra som den här fantastiska klassen egentligen är värd, det kan jag inte annat än att be om offentlig ursäkt för. Kämpar allt jag kan.

Vem vinner i våra stentuffa VOC klasser?
Lämnar eländet därhän och och återgår till konkret rally och helgens rallytips, vi börjar med Elit A/B.
Återigen tror jag det är väldigt låga odds på ett ekipage i A/B, toppseedade Patrik Fredriksson är svårslagen. Anders Banger i helt nybyggd superfin bil kommer att göra allt för att ändra på det. Det kommer Oscar Östlund och Tim Palmqvist också att göra. Så sanningen att säga så är osvuret bäst.

Ekonomin i Sverige är på rätt väg, räntor på väg ner och inflationen mildras. Vi är optimister och tror att vi också kommer att se ännu större startfält A-förare vad det lider. Då kommer VOC att på riktigt blomstra igen. Ta helgens 43 förare och lägg till kanske 10-15 till, då ni! Egentligen inte så konstigt att A-förarna har extra paus. Det här är förare som har stor rutin och som kört mycket rally genom åren och som kanske inte riktigt har B- och C-förares brinnande entusiasm. Och rally är oavsett vad vi känner trots allt en utgiftspost som inte är helt livsnödvändig i familjen budget, särskilt påtagligt i en klass som vår där de flesta kör med litet eller inget sponsorstöd.

Men hur går det då i C?
Jag vågar mig faktiskt på att utse en huvudfavorit även iden normalt så svårtippade C-klassen. Vi har fått se ett ordentligt genombrott i år av någon som kommer att bli något alldeles speciellt i svenskt rally, Ville Larsson. Jag tror att han vinner på lördag och gissar och att denna unga supertalang återigen också kommer att återfinnas riktigt högt upp även i totallistan bland alla VOC-bilar. Finns ett antal namn i C som jag helt ärligt inte har så bra koll på men om inget händer för firma Larsson & Larsson så skulle jag bli förvånad om någon av dem lyckas slå Snabba Ville, var frestad att skriva Ville Vessla (ni vet … snabb som en Vessla) men han var ju faktiskt bov i kära Ture Sventon och Ville är ju en superschysst ung kille, allt annat än någon regelbry-tare, han är bara sjukt snabb.

Och hur går det bland klassens duktiga junior?
Här är Leo Johansson toppseedad men ändå så sätter jag slanten på andraseedade Li-nus Gustavsson Thor. Detta är absolut ingen nedskrivning av Leo, tvärtom … Leo har så mycket på plats som gör att jag är helt säker på att vi kommer att se en fantastisk utveckling i framtiden. Min tro på Linus nu till helgen beror helt enkelt på att Linus hunnit lite längre i sin utveckling. En sak är säker, båda kommer att imponera på lör-dag.

Välkomna till Laxå. Välkomna till en spännande fortsättning på årets SverigeSerie. Klockan 10.00 går första start. Må bästa man vinna.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2024-08-14 21:09






Så körs Rally Sweden 2025, tre helt nya sträckor, sträckkartor och tidsplan!
© Toyota Gazoo Racing.Tillstånden skulle lämnas senast idag söndag för Rally Sweden 2025, den Svenska WRC deltävlingen som avgörs 13–16 februari från Umeå. När detta var gjort presenterades också de första detaljerna kring rallyt. Nytt blir det med Shakedown Umeå City som är en 3,93km lång sträcka precis intill Umeälven ...

Publicerad: 2024-10-13 18:35


Så gick det i Södras RS-final, Eslövs Kanon.
© emotorsport.seKanonen hos Eslövs MK med 33 startande tog Södras RS-säsong till mål, segern och den stor i klassen A-förare Trimmat tog Joacim Kristiansson 53 sekunder före Jörgen Lundgren.

Som trea totalt hittas B-vinnaren Hans-Daniel Steiner som var 2,8 sekunder före Ola Johansson. BMW för hela slanten i C-kl...

Publicerad: 2024-10-13 18:08


Junior EM silver till Carlberg, Mille klar vinnare i Rally3 och Mabellini tar första EM segern.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Målgång för Rally Silesia, årets EM/ERC final i Polen på asfalt, Hayden Paddon lugnade tempot när marginalen ned till hotande Mathieu Franceschi var stor. Andrea Mabellini och Virginia Lenzi i Skoda Fabia RS Rally2 passerar under dagen, drar ifrån och tar sin första ERC seger - 18,4 sekunder före nä...

Publicerad: 2024-10-13 16:52


Foto från Silverratten.
© emotorsport.seFrån våren till hösten, Silverratten i år som hösttävling och final för MAS Cupen och deltävling i Smålands DM när Älmhults MK arrangerar. Totalt sex sträckor kördes under lördagen där Robin Adolfsson var snabbast totalt före Mattis Olsson. För trimmat 2wd toppade totalfyran Jacob Johannesson före R...

Publicerad: 2024-10-13 10:07


Adolfsson snabbast från start till mål i Silverratten.
© emotorsport.seKlockan 12:28 rullade första tävlande iväg på ss1 i Silverratten, fyra timmar senare var det start på sjätte och sista sträckan. Älmhults MK´s hösttävling agerade final för MAS-Cupen och deltävling i Smålands DM.

Adolfsson kör hem segern totalt.
Robin Adolfsson och Nicklas Jidflo tog fem ...

Publicerad: 2024-10-12 21:44


Paddon EM-ledare i Polen, Mille toppar Rally3 och Calle leder J-EM kampen.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Fem av sju sträcksegrar har Hayden Paddon och John Kennard i Hyundai i20 N Rally2 kört hem när Rally Silesia avgjorde första riktiga dagen. Nya Zeeländaren leder EM/ERC finalen och står närmare EM titeln, 6,8 sekunder bakom i rallyt är Andrea Mabellini som skruvat upp sitt tempo under säsongen.

<...

Publicerad: 2024-10-12 20:40


Jansson snabbast totalt i Årjängs sprinten.
MK Team Westoms B-förare Jim Jansson har hittat vinnarformen, kör hem Årjängs sprinten efter tre åk på den 1,3km långa sträckan med 4:21 minuters körtid. 0,3 sekund bakom totalt var Norska C-föraren Kristiane Hvaal Engh i Ford Fiesta R5, fem sekunder bakom var totaltrean Nicklas Karlsson som bäste A...

Publicerad: 2024-10-12 20:22


Hittills fyra Svenska ekipage anmälda för Lausitz Rallye.
© emotorsport.seLite av en tysk rallyfinal är International ADMV Lausitz Rallye som är final för FIA´s ERT-serie men också tyska serier likt Shotter Cup. Rallyt körs 1-2:e november på tyska grus och sandvägar.

Boxberg är huvudort för rallyt som inleder på fredagens tidiga kväll där en sträcka på 23km körs dubbel...

Publicerad: 2024-10-11 18:40


Följ Carlbergs Junior EM fight under lördagen, strax start.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Calle Carlberg går för Junior EM silver, ligger trea inför helgens final med få poäng fram till Max McRae, klar mästare är Mille Johansson som redan bytt bil och tävlar i Rally3 klassen.

För Calle är det en spännande kamp, ska det bli dubbelt Svenskt i Junior EM kampen, samtidigt en boost inför f...

Publicerad: 2024-10-11 18:30


Silverratten, Årjängssprinten och Rally Silesia, följ lördagens rallyn.
© emotorsport.seMAS-Cups final med Silverratten hos Älmhults MK, totalt sex sträckor på 28km under lördagen. Närmare 100 åkare väntar på start under lördagen där även Smålands DM ingår. Rallyradion sänder och resultaten ska gå live.

Årjängs Sprinten hos Årjängs MK med en sträcka på 1,3km som kör tre gånger och e...

Publicerad: 2024-10-11 18:23


Tidigare nyheter:
Jansson snabbast totalt i Årjängs sprinten.
Hittills fyra Svenska ekipage anmälda för Lausitz Rallye.
Följ Carlbergs Junior EM fight under lördagen, strax start.
Silverratten, Årjängssprinten och Rally Silesia, följ lördagens rallyn.
Hemmahoppet Marczyk bäst på ss1 i Rally Silesia, Mille snabbast i Rally3, Calle tvåa i JEM.
Solberg och Toksports överklagan på Rossels konstruerade tid i Rally Chile tas upp igen.
Franceschi snabbast på shakedown inför Rally Silesia - Mille och Calle snabba i sina klasser.
Följ kvalet inför Rally Silesia, WebTV direkt 10:30.
Södras RS-säsong avslutar med Eslövs Kanon.
Ekström bytte team, bjuder nu på Fordträff - rallybilar dyker upp.
En skön avslutning för “Sukkacupen” väntar, körning, årsmöte och fest i Västerås.
Se och följ fredagens kval inför EM finalen Rally Silesia.
MotorsportSalongen 2024 tar form, hyllning till Stig Blomqvist & Rallyförarklubben prisar juniorer.
100-talet åkare för Silverratten, final i MAS-Cupen.
60-talet åkare för lördagens Årjängs Sprint.
Guldmedaljören Mille kör Rally3 utan press i Polska EM-finalen.
Fransson med Alpine till FIA Motorsport Games.
EM final i Rally Silesia med 14 sträckor, 30-talet EM åkare och två Svenska huvudpersoner.
Dags för Rallylegend, fullmatad rallyshow i San Marino.
Camilli och Mikkelsen har genomfört viktiga Rally2 tester med Hyundai.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:


Foto:
Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Henkas Grus & Betong Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.