Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Svensk Bilsport.
© Svensk Bilsport.
Jonas Kruse summerar och blickar framåt när nu årets två sista deltävlingar är på gång.
Kruses SM-krönika, bl.a. vad har hänt sedan sist, framtid, nya deltävlingar.
PRESSRELEASE

Herregud vad tiden går... Jag borde skrivit denna för flera månader sen, ursäkta för detta! Många hör av sig och gillar krönikan och öppenheten. Så nu blir det skärpning! Den kommer komma efter de två sista Rally-SM-deltävlingarna och efter det en gång i månaden, jag lôver!

Varför har det blivit så här? Har jag och Styrgruppen legat på latsidan? Tvärtom, vi har faktiskt gjort en hel del och vissa saker som tex. däckbeslutet har tagit oerhört mycket tid och energi. Och kolla här vad vi gjort från det där mötet med Lars Jonsson och Sören Emmervall, en kylig morgon i Linköping våren 2023! Vi var alla överens redan då att Rally-SM behövde hjälp, och gruppen som kom dit är delvis den som senare blev Styrgruppen.

Här kommer en lista på en del av de mindre och större grejer vi har gjort:
- Hittat arrangörer till 2024 då det fattades 3 stycken
- Fått i gång tv-sändningar med allt vad det innebär inklusive finansiering och produktion
- Slutfört förhandling och uppstyrning av tracking och tidtagning
- Designat ny dörrdekal liknande WRC med ett larmnummer på
- Ändrat poängberäkningen och att alla deltävlingar ska räknas
- Tagit bort 3:e domaren och låta nästkommande tävlingsledare vara med och ”observera”
- Infört Ris- och Ros möte efter varje tävling, följt upp domarrapporten och övrigt kring tävlingen
- Tagit bort Parc Fermé för att snabba på tävlingen och få till prisutdelning när publik, media och medtävlande är kvar.
- Infört hårdare regler för fortkörning på reken för att skydda oss mot problem och olyckor med ett nytt system och gula kort
- Ändrat omstartsreglerna till mera rättvisa sådana
- Infört maxtak på startavgiften (tillsammans med arrangörerna)
- Infört Jemba/Coralbas notsystem och ny notskrivare till sommartävlingarna för lägre kostnader och större precision/förutsägbarhet samt mindre risk/beroende.
- Startat Arrangör- samt Tävlanderåd som bollplank och resurs till Styrgruppen
- Driver på om på säkerheten med flertalet punkter
- Skapat och genomfört en ny process för seedningen inför varje tävling
- Tillsatt en biträdande tävlingsledare som har hand om bestracningar
- Starta upp Kundo, ett system för att hantera möten och inkommande frågor till Styrgruppen
- Genomfört processen med enhetsdäck
- Beslutat om en omfattande JSM satsning
- Ändrat startordning på Power Stage till de två sista deltävlingarna
- Presenterat tävlingskalender för 2025 – 2026 – 2027 i maj 2024

Jag vill kommentera några av punkterna!
Att bara få i gång Rally-SM, och processen fram till att Styrgruppen bildades, handlade mycket om att lösa akuta frågor varje dag. Jag la nog ner cirka 200 timmar, och Patrik, Micke, Hans med flera säkert nått liknande innan Styrgruppen formellt bildades i december, när jag tillträdde som projektledare för Rally-SM

Redan då börjades ett kombinerat kortsiktigt- och långsiktigt arbete att utformas. Det långsiktiga är att vi med Hans Bååth i spetsen, nu har arbetat fram ett framtidsdokument/målbild för hur Rally-SM ska se ut 2029. Detta kommer ge oss en tydlig riktning framåt!
Lite fränt är att dokumentet skickades i brevform till samtliga, ihop med en påse Ahlgrens bilar…
Smart drag av Bååten, tror man läser det på ett ”annat” sätt då! Beslut på detta kommer i slutet av augusti.

33 personer med helt olika erfarenheter inom motorsport, media, acärsutveckling och andra förbund har intervjuats av Hans och det är deras åsikter och synpunkter som ligger till grund för denna framtidsplan med 20 stora och ack så viktiga punkter.

Ett axplock
Som ni ser är det en mängd frågor vi jobbat med!
- Ekonomi för tävlande, arrangörer och mästerskapet som en helhet.
- Minska kostnader och öka värdet i form av mer mediauppmärksamhet för tävlande, publik, samarbetspartners och sponsorer.
- En av nyckelfrågorna är att Rally-SM måste bli mera kommersiellt!
- Även inflationen av SM-tecken ska ses, över då det är viktigt att statusen kommer upp på en SM-medalj.

Säkerheten.
Säkerheten är det viktigaste vi har, och den står högst upp på vår lista i Styrgruppen. Det har tagit mycket kraft och tid för att förbättra den, men det är svårt att ta sig fram i byråkrati och snåriga regler.
Nu har vi äntligen lyckats få i gång ett arbete till de två sista deltävlingarna tillsammans med några domare och ansvariga inom SBF. Några saker vi kommer jobba med där är publiksäkerheten, en ny domarrapport som ska följas upp på riktigt och få högre status, incidentrapporter ska skrivas och skickas vidare till ansvariga, bilar som bryter på en tävling ska dokumenteras för att öka kännedomen om skador, få underlag till att förebygga incidenter, prova att integrera det säkerhetssystem som används i EM och VM, med mera.
Det är ett jättearbete, men säkerheten är som sagt det viktigaste vi har att jobba med!
Parallellt med detta har en ny säkerhetsgrupp startats upp. Vi har haft ett möte. Jag känner mig positiv efter mötet! Mer om detta i nästa krönika.

Enhetsdäcken.
Enhetsdäcken har varit en riktigt berg- och dalbana känslomässigt! Vi har verkligen gjort ett grundligt och gediget arbete, vi har vänt och vridit på frågan både en och två och tio gånger, förhandlat med alla leverantörer och haft många möten med både dem och andra på så väl Sverige- som Europa-chefsnivåer.
Vetskapen om de negativa sidorna har gjort det extra känslomässigt, för det är inte bara företag som kan få det svårt med däckförsäljningen och ekipage som kanske inte kan köra SM som gör beslutet jobbigt, jävligt jobbigt, utan det är också människor som vi känner, träcar och tycker om som det handlar om. Så tro inget annat än att vi allihop verkligen har tagit frågan på djupaste allvar!

Vi hade från början bestämt att priset till er tävlande var viktigast. Olika varianter av anbud kom in, vilka vi alltid räknade om till rena däckpriser. Det hade varit enkelt att få 1.5 miljoner till SBF och ett hyggligt däckpris till alla tävlande. Men så gjorde vi inte! Till slut satte vi i Styrgruppen ner fötterna och sa vad vi ville ha:
- 2500: - för ett sommardäck och 3500: - för ett vinterdäck (vilket var Tävlanderådets förslag på priser för att enhetsdäck skulle vara intressant)
- 500 000: - i prispengar
- 110 fria däck

Då fick vi bara ett svar... Hankook sa ja, och lade dessutom till att vi får 10 Euro / sålt däck för att utveckla mästerskapet. Ett historiskt fantastiskt erbjudande!

Sedan tidigare visste vi att de tävlande var skeptiska till enhetsdäck, så erbjudandet från Hankook skickades ut, helt öppet, via Tävlanderådet. Det gick till tävlande och team som kör, har kört och ska köra SM, och 70 svar kom in. Det var en knapp majoritet för ett ja till förslaget, vilket gjorde att vi tog beslut att genomföra enhetsdäck till 2025. Vilket vi inte hade gjort om vi hade fått ett övervägande nej.

De som svarade nej var de som idag har ett däckavtal med någon av leverantörerna, flera av dessa skrev dock att de höll med om att de svarade för egen del. Men såg samtidigt att enhetsdäck skapar större rättvisa och på totalen innebär lägre priser. Vi bedömer att avtalet minskar de totala däckkostnaderna i SM med 2-3 miljoner, samt tillför ett ytterligare värde på över 700.000kr

Frågan om maxpris är med jämna mellanrum uppe i sociala medier. Egentligen var ju detta just ett förslag på maxpris men bara en leverantör kunde tillgodose oss med dessa priser. Återigen, alla leverantörer är tillfrågade med samma förutsättningar och har fått lämna anbud!

JSM.
Ett område som stört oss mycket är det undanskymda juniormästerskapet. Juniorerna är ju det viktigaste vi har och vi måste få fler att visa upp sin talang i tidig ålder. Nu har vi tagit beslut att satsa på Grupp F i JSM ihop med att de får 200 000: - av prispengarna från Hankook. (beroende på antalet startande). Några av er har hört av sig, och en av synpunkterna är att vi har dålig framförhållning. Det är inte vår avsikt, och just i detta fall så föll det på plats i och med enhetsdäcken.

Vi lyssnar på er och de påstötningar ni gjort till oss. Det har handlat om kort framförhållning att inte låta 2 WD få köra om JSM-guld 2025. Vi har ändrat oss. Vi tog ett förhastat beslut. Det blir medaljutdelning i JSM 2WD även nästa säsong!

Vi har också beslutat att 2025 är sista året för JSM i 2WD. Långsiktigt är vår målsättning att begränsa antalet SM-tecken för att höja dess status. 2022 delades 15 stycken SM-guldmedaljer i rally.

En kommentar på kommentarerna.
Det ju förstås mycket åsikter och synpunkter om de beslut vi tar, små som stora. Det ska så vara, men på rätt nivå. Precis som jag skrivit om tidigare, och jag tycker att det är bra och uppskattar det.

Tillsammans driver vi Rally-SM framåt!
Det ska vara åsikter, frågor och funderingar för och emot besluten. Olika åsikter driver fram bra beslut! Det rings och mailas. Det skickas meddelande på sms och Messenger. Det kommenteras på sociala medier. Det ställs frågor och man får en klapp på axel när vi ses någonstans. Ni är väldigt många som tycker och framför bra och konstruktiva saker.

Men det finns också några som faktiskt mest bara klagar och gnäller, ifrågasätter utan att ta reda på fakta och dessutom ibland inte ens är insatta och aktiva inom motorsport. Är emot alla beslut oavsett, är sarkastiska och skickar personliga meddelande till mig om allt och inget… Hoppas de har samma driv att sköta sitt eget och sina egna team…

Kundo
Kundo är ett system som finns inom SBF för att svara på frågor till SBF. Jag har nämnt detta i tidigare krönika att vi ska utveckla ett sådant system. Vi började men det visade sig att det fanns ju redan i SBF. Nu snart kan ni följa våra möten, protokoll och beslutsprocesser. Förstås också skriva in med frågor och övrigt som berör Rally-SM. Vi har nu tagit tag i detta igen vilket är superviktigt för oss alla!

Tröghet
Det är en ”trög” organisation vi har inom SBF, och personligen tycker jag att allt tar lång tid. Det är många människor som jobbar ideellt med många stora frågor och att orka/hinna med detta är inte rimligt. Vi bör få in många fler frågor internt, och jobba med dem på ”dagtid” för att snabba på processen och ta tag och slutföra viktiga frågor! Risken är att ryggsäcken annars växer ännu mer.

Ny ordförande till tävlande rådet sökes!
Tävlanderådet söker ny ordförande efter att Mikael Johansson hoppat av på grund av personliga skäl. Han har gjort ett fantastiskt jobb med noggrannhet och passion, och kommer förhoppningsvis tillbaka när tiden finns igen!

På tal om Tävlanderådet så består det av följande aktiva:
Jonas Åkesson, Kristian Johansson, Madicken Swardh, Oskar Sundell, Bo Holmstrand, Jessica Larsson och Jan Johansson.

Avhopp i kalendern på grund av ekonomi.
Kopplat till de långsiktiga målen, detta är ju ett bevis på att vi måste lyfta det kommersiella i Rally-SM. En tråkig nyhet är att Tierp har hoppat av som SM-arrangör, hastigt och väldigt synd. Det ligger ekonomiska orsaker bakom, och inget annat. Det verkar vara stora skillnader på hur ett SM-rally går ekonomiskt, och jag kan konstatera efter att sett olika resultat från arrangörerna att externa pengar måste komma in. Förstås svårt att ha tid med även detta jobb för en hårt jobbande arrangör, men många gånger är det här vinsten ligger.

Jag/vi måste hjälpa till här med att få in pengar från partners och kommuner. En presentation är på gång om vad Rally-SM är värt, och hur vi påverkar miljön. Förstås också varför man ska stötta SM. Gör vi detta tillsammans med arrangörerna kan vi (SBF) få en liten del av extra intäkterna, men förstås är det viktigast att ekonomin för arrangörerna går ihop. Vi ska jobba med att få in fler partners till mästerskapet.

Gällande Tierps avhopp så tittar vi förstås på en ersättningstävling. Det kan vara EM-tävlingen! Ni vet ju att Glenn Olsson hoppade av tävlingen förra veckan, en riktig bomb, men dialogen fortsätter ändå. Men självklart kommer det ta lite längre tid nu. Upplägget skulle kunna vara att SM-rallyt åker efter EM-fältet och åker sträckorna en gång, alltså halva tävlingen. Samma startavgift, men det blir dyrare än en SM-tävling ändå eftersom det är fler dagar. Vi jobbar med frågan och kommunicerar ut mer info så snart vi vet mer!

Är det värt det..?
Sammanfattningsvis så funderar jag bland på om allt arbete vi gör är värt baksidan med det negativt som faktiskt också kommer som ett brev på posten… Men efter att sammanfattat vad vi gjort och de övervägande positiva reaktionerna från er alla så tycker jag att glaset är halvfullt, hoppas ni ser det så också?!

Som jag skrev innan: Tveka aldrig på att höra av er med åsikter, synpunkter och frågor. Men vi ska hålla det på en vettig nivå, och ha respekt för varandra även om vi inte tycker likadant!
Väldigt kul att flertalet juniorer, och även föräldrar, har hört av sig om vårt juniorprogram, och nu är intresserade att tävla 2025.

Vi ser också fram mot Linköping nu med ca 85 startande i SM, och ihop med en supportklass blir det totalt ett hundratal startande. Förvänta er en teknisk, varierande tävling. Med de klassiska östgötska stenarna i kanterna, snabbt, krokigt och allt det och lite till på Prästtomta.

För övrigt gillar jag inte Prästtomta, tappade bakhjulet där när jag ”bara” skulle i mål och ta ytterligare ett SM-guld… Dret! Hoppas inte det händer någon nu, flertalet har ju faktiskt chansen att säkra guldet redan här i denna nästa sista deltävling.


» Pressrelease från Rally SM.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease


Publicerad: 2024-08-21 15:49






Så körs Rally Sweden 2025, tre helt nya sträckor, sträckkartor och tidsplan!
© Toyota Gazoo Racing.Tillstånden skulle lämnas senast idag söndag för Rally Sweden 2025, den Svenska WRC deltävlingen som avgörs 13–16 februari från Umeå. När detta var gjort presenterades också de första detaljerna kring rallyt. Nytt blir det med Shakedown Umeå City som är en 3,93km lång sträcka precis intill Umeälven ...

Publicerad: 2024-10-13 18:35


Så gick det i Södras RS-final, Eslövs Kanon.
© emotorsport.seKanonen hos Eslövs MK med 33 startande tog Södras RS-säsong till mål, segern och den stor i klassen A-förare Trimmat tog Joacim Kristiansson 53 sekunder före Jörgen Lundgren.

Som trea totalt hittas B-vinnaren Hans-Daniel Steiner som var 2,8 sekunder före Ola Johansson. BMW för hela slanten i C-kl...

Publicerad: 2024-10-13 18:08


Junior EM silver till Carlberg, Mille klar vinnare i Rally3 och Mabellini tar första EM segern.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Målgång för Rally Silesia, årets EM/ERC final i Polen på asfalt, Hayden Paddon lugnade tempot när marginalen ned till hotande Mathieu Franceschi var stor. Andrea Mabellini och Virginia Lenzi i Skoda Fabia RS Rally2 passerar under dagen, drar ifrån och tar sin första ERC seger - 18,4 sekunder före nä...

Publicerad: 2024-10-13 16:52


Foto från Silverratten.
© emotorsport.seFrån våren till hösten, Silverratten i år som hösttävling och final för MAS Cupen och deltävling i Smålands DM när Älmhults MK arrangerar. Totalt sex sträckor kördes under lördagen där Robin Adolfsson var snabbast totalt före Mattis Olsson. För trimmat 2wd toppade totalfyran Jacob Johannesson före R...

Publicerad: 2024-10-13 10:07


Adolfsson snabbast från start till mål i Silverratten.
© emotorsport.seKlockan 12:28 rullade första tävlande iväg på ss1 i Silverratten, fyra timmar senare var det start på sjätte och sista sträckan. Älmhults MK´s hösttävling agerade final för MAS-Cupen och deltävling i Smålands DM.

Adolfsson kör hem segern totalt.
Robin Adolfsson och Nicklas Jidflo tog fem ...

Publicerad: 2024-10-12 21:44


Paddon EM-ledare i Polen, Mille toppar Rally3 och Calle leder J-EM kampen.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Fem av sju sträcksegrar har Hayden Paddon och John Kennard i Hyundai i20 N Rally2 kört hem när Rally Silesia avgjorde första riktiga dagen. Nya Zeeländaren leder EM/ERC finalen och står närmare EM titeln, 6,8 sekunder bakom i rallyt är Andrea Mabellini som skruvat upp sitt tempo under säsongen.

<...

Publicerad: 2024-10-12 20:40


Jansson snabbast totalt i Årjängs sprinten.
MK Team Westoms B-förare Jim Jansson har hittat vinnarformen, kör hem Årjängs sprinten efter tre åk på den 1,3km långa sträckan med 4:21 minuters körtid. 0,3 sekund bakom totalt var Norska C-föraren Kristiane Hvaal Engh i Ford Fiesta R5, fem sekunder bakom var totaltrean Nicklas Karlsson som bäste A...

Publicerad: 2024-10-12 20:22


Hittills fyra Svenska ekipage anmälda för Lausitz Rallye.
© emotorsport.seLite av en tysk rallyfinal är International ADMV Lausitz Rallye som är final för FIA´s ERT-serie men också tyska serier likt Shotter Cup. Rallyt körs 1-2:e november på tyska grus och sandvägar.

Boxberg är huvudort för rallyt som inleder på fredagens tidiga kväll där en sträcka på 23km körs dubbel...

Publicerad: 2024-10-11 18:40


Följ Carlbergs Junior EM fight under lördagen, strax start.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Calle Carlberg går för Junior EM silver, ligger trea inför helgens final med få poäng fram till Max McRae, klar mästare är Mille Johansson som redan bytt bil och tävlar i Rally3 klassen.

För Calle är det en spännande kamp, ska det bli dubbelt Svenskt i Junior EM kampen, samtidigt en boost inför f...

Publicerad: 2024-10-11 18:30


Silverratten, Årjängssprinten och Rally Silesia, följ lördagens rallyn.
© emotorsport.seMAS-Cups final med Silverratten hos Älmhults MK, totalt sex sträckor på 28km under lördagen. Närmare 100 åkare väntar på start under lördagen där även Smålands DM ingår. Rallyradion sänder och resultaten ska gå live.

Årjängs Sprinten hos Årjängs MK med en sträcka på 1,3km som kör tre gånger och e...

Publicerad: 2024-10-11 18:23


Tidigare nyheter:
Jansson snabbast totalt i Årjängs sprinten.
Hittills fyra Svenska ekipage anmälda för Lausitz Rallye.
Följ Carlbergs Junior EM fight under lördagen, strax start.
Silverratten, Årjängssprinten och Rally Silesia, följ lördagens rallyn.
Hemmahoppet Marczyk bäst på ss1 i Rally Silesia, Mille snabbast i Rally3, Calle tvåa i JEM.
Solberg och Toksports överklagan på Rossels konstruerade tid i Rally Chile tas upp igen.
Franceschi snabbast på shakedown inför Rally Silesia - Mille och Calle snabba i sina klasser.
Följ kvalet inför Rally Silesia, WebTV direkt 10:30.
Södras RS-säsong avslutar med Eslövs Kanon.
Ekström bytte team, bjuder nu på Fordträff - rallybilar dyker upp.
En skön avslutning för “Sukkacupen” väntar, körning, årsmöte och fest i Västerås.
Se och följ fredagens kval inför EM finalen Rally Silesia.
MotorsportSalongen 2024 tar form, hyllning till Stig Blomqvist & Rallyförarklubben prisar juniorer.
100-talet åkare för Silverratten, final i MAS-Cupen.
60-talet åkare för lördagens Årjängs Sprint.
Guldmedaljören Mille kör Rally3 utan press i Polska EM-finalen.
Fransson med Alpine till FIA Motorsport Games.
EM final i Rally Silesia med 14 sträckor, 30-talet EM åkare och två Svenska huvudpersoner.
Dags för Rallylegend, fullmatad rallyshow i San Marino.
Camilli och Mikkelsen har genomfört viktiga Rally2 tester med Hyundai.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:


Foto:
Silverratten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Henkas Grus & Betong Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Västrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.