|
 Hällbo premiärvinnare i EVO Challenge. PRESSRELEASE
* Markus Hällbo vinnare av årets första deltävling i svenska Mitsubishi-cupen.
* Jimmy Joge i klar ledning fram till sista sträckan, då motorn gav upp.
* Hans-Erik Wengs nya Evolution X gick som en klocka och han nådde slutmålet som andra man.
* Jocke Nyman tog sig i mål trots styrproblem och slutade trea.
Markus Hällbo och hans co-driver Lars Gustafsson vann premiären av årets Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, LBC-Ruschen den 7 mars. De övertog ledningen då Jimmy Joge/Mikael Johansson tvingades bryta med motorproblem på sista sträckan.
Limas tävling LBC-Ruschen, nära skidparadiset Sälen, ses som en av Sveriges mest populära vintertävlingar. Den bjuder på fina snövägar och lockade i år över 200 bilar totalt.
Tävlingen inledde också det andra året av den svenska serien för Grupp N Lancer Evolutions, och även om bara sex av de registrerade teamen kom till start, var det inte lätt att gå segrande ur striden.
Först ut av Evolution Challenge-ekipagen var fjolårets vinnare av LBC-Ruschen, Joge/Johansson, som efter 16 kilometers körning var endast 4,3 sekunder före Hällbo/Gustafsson. Trea efter första sträckan var Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson, som var ytterligare 10 sekunder efter, och Jocke Nyman/Pär Almkvist fyra – missnöjda över att inte vara i ledning. Nyman är specialist på snö, men en snurrning kostades honom över 20 sekunder.
Vid första serviceuppehållet rapporterade de tävlande att det var halare och mer svårkört än de hade väntat sig. Redan här hade några varit i kontakt med snövallarna. Femteplacerade Joachim Carlström/Jörgen Norman åkte till och med av ett par gånger och lämnade delar efter sig i framfarten.
Men för Peter Eriksson/Per-Erik Svensson var problemen ändå större. Ett elfel gjorde att bilen inte varvade över 4000 varv.
De följande två sträckorna var dels tävlingens kortaste på 4,4 km, och dels den längsta på 39 km. Joge fortsatte dominera Evo Challenge med en felfri körning. Han var de facto snabbast i hela startfältet på SS2, och fjärde snabbaste bil på SS3, alltså före flera långt mer kraftfullare WRC-bilar.
Hällbo rapporterade att han gillade den långa sträckan, och lyckades stärka sin andraplats medan Weng fick värdefulla mil i sin nya Evo X.
Nyman försökte hämta in förlorad tid från första sträckan, men var inte helt nöjd med hur bilen styrde. Vilket gjorde att han förlorade självförtroende i de trånga partierna.
Carlström körde för att avancera, men istället åkte han av och fick ta hjälp av åskådare för att komma loss ur snön. Erikssons dag gick heller inte enligt ritningarna, utan elfelet fortsatte spöka.
Med en ledning på 30 sekunder i Evo Challenge, verkade Joge/Johansson gå mot en klar seger. Men på fjärde och sista sträckan, 27 km lång, gick motorn sönder och LBC-Ruschen fick ett abrupt slut för deras del. Det gjorde att Hällbo/Gustafsson gick upp i ledning efter en taktisk körning, och överförtjusta kunde de ta sin första seger för säsongen.
”Jimmy var så snabb att jag inte alls trodde att jag skulle rå på honom. Det var en överraskning att komma ut från sista sträckan som ledare” sa Hällbo. ”Jag är verkligen glad över dagens vinst. Vi har lagt ner mycket jobb på att ställa in bilen, och segern gav oss valuta direkt. Nu ser jag fram emot säsongens första deltävling på grus.”
Weng/Fredriksson kom igenom sista sträckan utan några problem och tog hand om andraplatsen, och Nyman/Almkvist – som nu hunnit vänja sig vid styrproblemen – blev trea.
Eriksson/Svensson var nöjda med att komma i mål som fyra, för bilen gick fortfarande inte felfritt, och Carlström/Norman var lättade över att nå slutmålet i Lima och därmed femteplatsen i Evolution Challenge.
Andra deltävlingen i den svenska Mitsubishi-serien är Kong Christian Race den 25 april. Då är det inte snö utan grus som underlag, och start och mål är i Kristianstad.
2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränsle, Speedline Corse PPE hjul, Endless bromsar, Öhlins stötdämpare, PIAA ljus, Sparco, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge – Resultat deltävling 1
1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 50:20.6
2 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) 51:02.4
3 Jocke Nyman (Östersund)/Pär Almkvist (Offerdal) 51:17.2
4 Peter Eriksson (Örebro)/Per-Erik Svensson (Örebro) 53:31.3
5 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 58:29.4
Brutna
SS4 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) Motorproblem
Resultat efter första deltävlingen
Förare
1 Markus Hällbo 12
2 Hans-Erik Weng 10
3 Jocke Nyman 8
4 Peter Eriksson 7
5 Joachim Carlström 6
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 12
2 Anders Fredriksson 10
3 Pär Almkvist 8
4 Per-Erik Svensson 7
5 Jörgen Norman 6
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Armstrong ERC-vinnare i Wales - dubbelt M-Sport i JDS Machinery Rali Ceredigion.
Under seneftermiddagen avslutades helgens ERC-deltävling JDS Machinery Rali Ceredigion, efter 12 sträckor stod Irländaren Jon Armstrong överst. Jon har trivts bra på asfaltvägarna i Wales, han tog över ledningen direkt lördag morgon och fortsatt i topp.
En dubbel för M-Sport då Estländaren, fjolå...Publicerad: 2025-09-07 19:49:52
Rydholms snabbast i Dalslandssprinten.
Snabba sprintvägar bjöd Bengtsfors på när SSRC intog Dalsland och fjärde deltävlingen för året. Två sträckor skulle gå två gånger och det var som tävlingsledaren Simon berättade innan tävling, ”det är en Norgekänsla”. 81 kom till start, 11 fler än förra årets deltävling i SSRC.
Totalsnabbast på s...Publicerad: 2025-09-07 18:24:05
Foto från HEAT / Rally Bergslagen.
Under lördagen stod HEAT / Rally Bergslagen för helgens största rally, ett stort startfält som skulle avverka över sju mil special på lika många sträckor. Det tävlades om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras, Stockholms, Södermanland / Västmanlands DM-serie ihop 1300 Rallycup där Kolsva MS, Fa...Publicerad: 2025-09-07 15:10:59
Nydén snabbast totalt i Heat Rally Bergslagen, fjärde deltävlingen i Svenska RallyCupen.
Vid centralt belägna Folkets Hus i Ludvika tog HEAT / Rally Bergslagen start under lördagen, bakom tävlingen stod Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS som plockat fram 7 specialsträckor på över sju mil på en resa genom klassiska och nya rallyvägar.
Kim Nydén / Jonas Sandin var i diket och punktera...Publicerad: 2025-09-07 12:38:36
Dinkel snabbast totalt i Rally Kumrovec - Arvid avslutade med topptider.
Kroatiska Motul Rally Kumrovec fick dubbelt tyskt i topp efter rallyts åtta sträckor, Dominik Dinkel med Ford Fiesta Rally2 vann rallyt 27 sekunder före Hermann jun Gabner i Renault Clio Rally3. In som trea gick Antal Kovacs med Hyundai i20 N Rally2.
Till start Arvid Carlsson och David Arhusiande...Publicerad: 2025-09-07 10:56:12
Rydholm snabbast genom Dalslandssprinten. Dalslandssprinten med två sträckor dubbelt, i topp på sträckorna var Joakim Rydholm före Mattias Olsson på samtliga fyra åk över dagen - totalt 18,4 sekunder mellan dem vid dagens slut. Trea i klassen Tobias Pettersson. Rallyt ingående i Svenska SprintRallyCupen och Fyrklöverns Sprintcup med Bengtsf...Publicerad: 2025-09-07 10:01:33
Många vinnare i onotad Klappjakt.
Tre sträckor med Bilsport Rally Cup, Rallyklassiker och Östergötlands DM när Ydre MK arrangerade Klappjakten. Johan Axelsson körde hem ännu en seger, totalt och i klass, när han vann östgötatävlingen.
Axelsson var dock tvåa från start, före på de två första sträckorna var SMK Valdemarsviks Johan...Publicerad: 2025-09-07 09:27:02
Tom Kristensson anmäld till jubilerande TV-Svängen i R5:a.
Tom kommer att tillsammans med klubbkamraten i SMK Hörby, internationellt meriterade co-drivern Julia Thulin, att köra hemmaklubbens traditionella tävling TV-Svängen, Tävlingen jubilerar i år jubilerar i år då den körs för 60:e gången, den 20 september.
Paret kommer att köra i högsta klassen med ...Publicerad: 2025-09-07 08:04:45
Larsen vann Rally Larvik - Grahn totaltvåa i Fiesta Rally3.
Isak Reiersen och Stefan Gustafsson inledde snabbast i Rally Larvik, deltävling i Norska mästerskapet på asfalt. Svensken på den Norska asfalten var en bra kombination, de straffade direkt Frank Tore Larsen med 2,2 sekund och Eyvind Bynildsen med 2,8 sekunder. Fjärde snabbast var Adam Grahn och Chri...Publicerad: 2025-09-07 07:04:57
Nydén åkte hem Heat Rally Bergslagen - många nöjda vinnare i långt rally.
HEAT / Rally Bergslagen med Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS som arrangörer, ett lyckat rally om 72km på sju uppskattade sträckor där Godkärra och Bockhammar var två av namnen. Tävlande för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM och 1300 Rallycup på p...Publicerad: 2025-09-07 00:12:04
|
| |