|
 Sjölander; Upp som en sol....... PRESSRELEASE
Då var första deltävlingen i BRC, The Bulldog Rally avklarad. Det var en tävling som bjöd på både tummen upp och tummen ner.
Efter att förberett oss i flera veckor hemma rullade servicebil och rallybil iväg och vi flög efter några dagar senare. Väl på plats så gjordes några små jobb på bilen hos våra kollegor Speedline UK. Bl.a så böt vi hasplåt till en mycket kraftigare modell för att klara av de dåliga vägarna i England.
Vi fick även mappa om bilen för att passa det bränsle som man använder som enhetsbränsle i BRC. Tokig regel som straffar sig för alla som normalt åker på annat bränsle, inte minst vi som kommer från andra länder. I vårt fall fick vi flyga in vår motoringenjör Klaus från Tyskland för att göra det jobbet. Bara detta kostade som en normal SM tävling, men nu kan vi åka BRC vidare. Om inte detta gjorts hade motorn säckat ihop på en gång.
Efter en träning som gick jättebra, på vägar som vi trivdes på, såg vi fram mot att starta tävlingen. Vårt mål var att komma runt och skaffa oss mera erfarenhet av den nya bilen på grus, och skaffa oss ett bra läge att gå vidare i BRC på.
I lördags morse startade vi på de regniga och hala vägarna, bra tycker vi, även om vi halkade lite snett på ss1 och fick börja om efter en liten miss som inte kostade oss mer än 10 sek. På ss2 stämde allt riktigt bra och väl i mål fick vi en kanon tid. När vi rullade in till service efter 2 sträckor låg vi på en total 3:e plats. Riktigt bra, och vi var mer än nöjda 18 sec efter Mark Higgins.
Ut på ss3 började allt bra men efter halva sträckan så försvann bromsarna helt. Väl i mål kunde vi konstatera att beläggen var helt slut. Konstigt tyckte vi som hade satt dit nya innan start, helt slut på max 5 mil. Ss4 fick vi köra lite safe då vi bara hade motorbroms och handbroms men vi överlevde den lång sträckan på 27 km.
In till service kom vi på en total 5:e plats, 10 sek upp till 4:e och 12 sek upp till 3:e plats. Väl inne på servicen böt vi belägg och skivor plus att vi luftade bromsarna ordentligt. En annan sak som skulle visa sig vara en katastrof var att på sträckan innan hade vi räknat med att göra av med strax över 50 liter och tanken rymmer 55 liter. När vi tankade efter service gick det i 52 liter, alltså nästan tomt. När vi sen skulle åka ut på transporten så började bilen missa och orkade inte gå. Efter att fått hjälp av alla experter på serviceplatsen kunde vi konstatera att soppapumpen packat ihop. Detta kan tydligen hända när man kör med lite bensin även om det inte tar slut. Det var bara att bryta på plats och ställe.
Riktigt ledsna och deppiga knallade vi tillbaka till service och bröt ihop. Efter en sådan fin öppning och en topplacering inom räckhåll så var det inte kul att sitta och se hur tävlingen fortsatte. Från att ena sekunden prata i engelsk tv efter ss2 och ss4 och sedan få lasta bilen på trailern och åka hem är inte kul.
Det vi gjorde var att byta soppa pump mot en ny och lite bättre och sen var det bara att vrida på nyckeln och köra upp på trailern.
Vi har nu lämnat bilen i England hos Speedline och tänker åka dit veckan innan Pirelli rallyt och gå igenom bilen för nästa tävling. Förutom dessa små saker så hände inget så vi är nästan klara för nästa race. En sak som vi nu hört att är att man i BRC kommer att lägga in extra tankställen efter banan då detta är ett problem som man haft förr i England, varför gjorde man inte det innan förra tävlingen.
Vi vill passa på och tacka våra kompisar på Speedline i England för all hjälp och allt stöd, även om dom inte kan svenska samt våra servicekillar Peter och Lars-Erik som skruvad så bra med våra bromsar i regnet och alla er sponsorer och vänner som trots allt tror på oss ;-)
Hur som helst så fick vi mersmak på BRC efter att legat 3:a efter 2 ss och bryta som 5:a efter 4ss. Vad vi också sett är att vi än en gång fått mycket uppmärksamhet för våra körningar. Hoppas vi kan leverera ett bättre resultat om en månad i Carlisle. Härom kvällen gick tävlingen på Sky Sport 3 inför en hel massa miljoner människor över hela världen.
Hoppas få återkomma med lite mer positiva resultat nästa tävling. På fotbolls språk tror jag man säger stolpe ut.
» Pressrelease från Team Sjölander Motorsport.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Andervang landade hårt, totalvann Rallye Kurstadt Bad Schmiedeberg.
Stig Andervang och Natalie Solbach-Schmidt avverkade ADMV Rallye Kurstadt Bad Schmiedeberg under lördagen, tre sträckor dubbelt under dagen. Närmare 90 bilar till start i rallyt på mjuka och snabbt spåriga vägar.
- Rallyt var mycket tuffare än vi trodde inför, mycket snabba vägar blandat asfalt,...Publicerad: 2025-09-08 05:55:00
Armstrong ERC-vinnare i Wales - dubbelt M-Sport i JDS Machinery Rali Ceredigion.
Under seneftermiddagen avslutades helgens ERC-deltävling JDS Machinery Rali Ceredigion, efter 12 sträckor stod Irländaren Jon Armstrong överst. Jon har trivts bra på asfaltvägarna i Wales, han tog över ledningen direkt lördag morgon och fortsatt i topp.
En dubbel för M-Sport då Estländaren, fjolå...Publicerad: 2025-09-07 19:49:52
Rydholms snabbast i Dalslandssprinten.
Snabba sprintvägar bjöd Bengtsfors på när SSRC intog Dalsland och fjärde deltävlingen för året. Två sträckor skulle gå två gånger och det var som tävlingsledaren Simon berättade innan tävling, ”det är en Norgekänsla”. 81 kom till start, 11 fler än förra årets deltävling i SSRC.
Totalsnabbast på s...Publicerad: 2025-09-07 18:24:05
Foto från HEAT / Rally Bergslagen.
Under lördagen stod HEAT / Rally Bergslagen för helgens största rally, ett stort startfält som skulle avverka över sju mil special på lika många sträckor. Det tävlades om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras, Stockholms, Södermanland / Västmanlands DM-serie ihop 1300 Rallycup där Kolsva MS, Fa...Publicerad: 2025-09-07 15:10:59
Nydén snabbast totalt i Heat Rally Bergslagen, fjärde deltävlingen i Svenska RallyCupen.
Vid centralt belägna Folkets Hus i Ludvika tog HEAT / Rally Bergslagen start under lördagen, bakom tävlingen stod Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS som plockat fram 7 specialsträckor på över sju mil på en resa genom klassiska och nya rallyvägar.
Kim Nydén / Jonas Sandin var i diket och punktera...Publicerad: 2025-09-07 12:38:36
Dinkel snabbast totalt i Rally Kumrovec - Arvid avslutade med topptider.
Kroatiska Motul Rally Kumrovec fick dubbelt tyskt i topp efter rallyts åtta sträckor, Dominik Dinkel med Ford Fiesta Rally2 vann rallyt 27 sekunder före Hermann jun Gabner i Renault Clio Rally3. In som trea gick Antal Kovacs med Hyundai i20 N Rally2.
Till start Arvid Carlsson och David Arhusiande...Publicerad: 2025-09-07 10:56:12
Rydholm snabbast genom Dalslandssprinten. Dalslandssprinten med två sträckor dubbelt, i topp på sträckorna var Joakim Rydholm före Mattias Olsson på samtliga fyra åk över dagen - totalt 18,4 sekunder mellan dem vid dagens slut. Trea i klassen Tobias Pettersson. Rallyt ingående i Svenska SprintRallyCupen och Fyrklöverns Sprintcup med Bengtsf...Publicerad: 2025-09-07 10:01:33
Många vinnare i onotad Klappjakt.
Tre sträckor med Bilsport Rally Cup, Rallyklassiker och Östergötlands DM när Ydre MK arrangerade Klappjakten. Johan Axelsson körde hem ännu en seger, totalt och i klass, när han vann östgötatävlingen.
Axelsson var dock tvåa från start, före på de två första sträckorna var SMK Valdemarsviks Johan...Publicerad: 2025-09-07 09:27:02
Tom Kristensson anmäld till jubilerande TV-Svängen i R5:a.
Tom kommer att tillsammans med klubbkamraten i SMK Hörby, internationellt meriterade co-drivern Julia Thulin, att köra hemmaklubbens traditionella tävling TV-Svängen, Tävlingen jubilerar i år jubilerar i år då den körs för 60:e gången, den 20 september.
Paret kommer att köra i högsta klassen med ...Publicerad: 2025-09-07 08:04:45
Larsen vann Rally Larvik - Grahn totaltvåa i Fiesta Rally3.
Isak Reiersen och Stefan Gustafsson inledde snabbast i Rally Larvik, deltävling i Norska mästerskapet på asfalt. Svensken på den Norska asfalten var en bra kombination, de straffade direkt Frank Tore Larsen med 2,2 sekund och Eyvind Bynildsen med 2,8 sekunder. Fjärde snabbast var Adam Grahn och Chri...Publicerad: 2025-09-07 07:04:57
|
| |