|
 EVO Challenge summerar Kong Christian Race. PRESSRELEASE
Kong Christian Race – 25 april 2009.
* Jimmy Joge vann Evolution Challenge och totalt.
* Jocke Nyman kämpade väl och blev tvåa.
* Joachim Grahn slutade trea i sin seriedebut.
* ”Kongen” blev första tävling med en totalsegrande Evo Challenge-förare, någon som inte hänt tidigare och serien introducerades 2001.
* Samtliga i topp tre var förare i Evo Challenge.
Efter en imponerande körning i helgens Kong Christians Race kunde Jimmy Joge och hans co-driver Mikael Johansson vinna den andra deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. De vann också tävlingen totalt, vilket är första gången någonsin som en Evo Challenge-förare är allra snabbast sedan serien startade i England för nio år sedan.
Faktum är att nivån på Mitsubishi-fältet i Kongen var så högt att samtliga i topp tre tävlar i serien, med Jocke Nyman/Bo Holmstrand på andra plats och Joachim Grahn/Rikard Nilsson trea.
Årets Kong Christians Race i Kristianstad genomfördes i vårsommarsol, med fem specialsträckor i skogarna norr om stan. Även om vägarna har en slät yta, är de kända för att vara utslagsgivande med mycket sten i kanterna. Att köra brett eller att gena i kurvorna är inte att rekommendera.
Förra årets mästare i serien, Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog gjorde comeback för att försöka försvara sin titel. Och de började strålande genom att vara snabbast av alla i tävlingen, trots att bilen inte gick riktigt rent.
Vid första serviceuppehållet, efter sträcka ett, var Nyman/Holmstrand 1,6 sekunder bakom ledande Magnusson/Hulterskog, med Joge/Johansson endast 0,2 efter på tredjeplats. Seriens nykomlingar Grahn/Nilsson var fyra, och femma vinnarna av premiären i Lima, Markus Hällbo/Lars Gustafsson - som liksom många andra var missnöjda med arrangörsnoterna denna gång.
Med Joachim Carlström/Jörgen Norman på sjätte plats och Hans-Erik Weng/Anders Fredriksson på sjunde var Mitsubishimästerskapets arrangörer mer än nöjda: samtliga i serien låg bland de tio främsta! Men för Magnusson/Hulterskog lurade besvikelsen bakom hörnet, för redan på väg ut till nästa sträcka bestämde de sig för att bryta för att inte riskera motorn som fortsatte gå illa.
Joge/Johansson hade inga sådana problem, utan tog ledningen både i cupen och totalt med 0,6 sekund före Nyman/Holmstrand. Och efter att ha justerat stötdämparna på bilen passerade Hällbo/Gustafsson Grahn/Nilsson upp till tredjeplats just på sträcka tre.
Men Carlström/Norman fick det inte att stämma, och de snurrade 600 meter innan målskyltarna. Innan de kom igång igen hade de förlorat över 30 sekunder. Weng/Fredriksson hade fortfarande inte kommit underfund med noterna och förlorade tid. På tredje sträckan klippte de också vad som skulle bli en av tävlingens ökända stenar, och skadade ett styrstag. Trots att servicen förberedde för ett byte överskred de tiden och kunde inte tas in i resultatlistan.
Efter att ha utökat sin ledning till 1.9 sekunder gick Joge/Johansson ut på de avslutande två stäckorna med målet att ta segern. Uppgiften blev lättare då Hällbo/Gustafsson tappade rytmen i noterna, halkade av vägen och tappade över två minuter innan de kom loss från en sten på SS4. De kom ut igen precis före Nyman/Holmstrand, som tvingades slå av på farten i dammet. Med bara en sträcka kvar hade Joge/Johansson skaffat sig en ledning på 9 sekunder.
Med alla hjul på vägen gjorde Joge/Johansson en perfekt sista sträcka och segern var klar – både i Evo Challengen och totalt. Marginalen till Nyman/Holmstrand blev 8,6 sekunder efter att de gjort allt i sin makt för att ta ifatt.
Då Hällbo/Gustafsson satt fast på stenen, tog Grahn/Nilsson över tredjeplatsen, medan Carlström/Norman klättrade upp till fjärde.
“Det är stort att både ha vunnit Evo-cupen och hela tävlingen”, sa Joge vid målgång. ”Vi fick ju bryta i premiären och renovera motorn efter det. Sen rasade kopplingen när vi skulle testa inför Kongen, så 24 timmar innan tävlingen fick vi byta den. Därför är jag väldigt nöjd med resultatet, inte bara för egen del utan för hela teamet”.
Nästa, den tredje deltävlingen i Evolution Challenge Sweden äger rum den 15-16 maj, då i samband med SM-deltävlingen South Swedish Rally.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sverige deltävlingen 2
Resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 28:40.3
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 28:48.9
3 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) 29:49.5
4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 30:31.9
5 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 32:50.8
Brutna
SS1 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) Misfire
SS3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) Bent steering
Ställning efter deltävlingen 2
Drivers
1= Markus Hällbo 18
1= Jocke Nyman 18
3 Joachim Carlström 13
4 Jimmy Joge 12
5 Hans-Erik Weng 10
6 Joachim Grahn 8
7 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 18
2 Jörgen Norman 13
3 Mikael Johansson 12
4= Anders Fredriksson 10
4= Bo Holmstrand 10
6= Rikard Nilsson 8
6= Pär Almkvist 8
8 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Följ lördagens rallyn med Resultat, Radio, från bl.a. Heat Rally Bergslagen.
En fullmatad rallylördag med mängder av tävlande och rallyn på olika nivåer, störst är Heat Rally Bergslagen som med Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM, 1300 Rallycup kör sju olika sträckor om 72km och rallyt kan följas med resultat och radio.
I Öst...Publicerad: 2025-09-06 05:55:45
EVB-sprinten på söndag hos Rasbo MK.
Söndagsrally med EVB-sprinten hos Rasbo MK, det tävlas på en ca 4 km lång byväg som nyttjas tre gånger. Ett 50-tal tävlande ger sig ut genom de sex klasserna.
Halva startfältet genom 2wd klassen som går i samlad trupp, tre namn ur respektive steg i licens är Claes Åström, Tommy Högström, Pontus W...Publicerad: 2025-09-05 15:06:06
Kvaldags inför ERC JDS Machinery Rali Ceredigion - WebTV live.
Klockan 12:00 inleds kvalet som sätter startpositionerna i EM, helgens asfalt i Wales innebär att den som är snabbast på kvalet startar först i JDS Machinery Rali Ceredigion.
Det är sträckan Pendam på 6,3km som körs, vid 12 drar WebTV sändning igång i vår WebTV & Video avdelning. Från klockan tio...Publicerad: 2025-09-05 11:27:27
170 åkare tar sig an Heat Rally Bergslagen - sju mil special på sju sträckor.
Störst för helgen är Heat Rally Bergslagen som deltävling i Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM och 1300 Rallycup. Ett samarrangemang mellan Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS som ihop tagit fram sju specialsträckor på 72km.
Närmare 170 deltagare ...Publicerad: 2025-09-05 08:58:14
Klassiker, Bilsport Rally Cup och DM i lördagens Klappjakt.
Ydre MK kör Klappjakten som deltävling för Bilsport RallyCup, Klassiska & Historiska Rallycuperna, RM för Historiska Rallybilar och Östergötlands DM. Tre sträckor på 28,8km väntar de närmare 140 tävlande.
Först ut möts fyra ungdomar där Lucas Martinsson, Oliver Ivarsson, Oscar Klahr och Wilmer Lenn...Publicerad: 2025-09-05 05:55:15
Kval inför JDS Machinery Rali Ceredigion fredag förmiddag.
Sträckan Pendam på 6,3km körs inför JDS Machinery Rali Ceredigion, vid klockan 10 startar träningen där Rally2 klassens tävlande har två åk på sig att hitta känslan. Vid 12 går de sedan ut för ett nytt åk där det avgör startordningen - snabbast startar först i rallyt när det är asfalt under hjulen. ...Publicerad: 2025-09-04 21:42:31
Ide och Neuville rattar Rally1-bilar i Belgien.
Trots att Belgien nu saknar en egen WRC deltävling får de ofta se Rally1 bilar in action i samband med landets tävlingar, två gånger i höst får de chansen.
I helgens Omloop van Vlaanderen kör 34-årige belgaren och motorentusiasten Enzo Ide en Ford Puma Rally1 med Stéphane Prévot i högerstolen. Kn...Publicerad: 2025-09-04 20:15:54
80-talet åkare för lördagens Dalslandssprint.
Svenska SprintRallyCupen och Fyrklöverns Sprintcup samkör när Dalslandssprinten hos Bengtsfors MC avgörs, två sträckor om 14km går dubbelt under lördagen för de 80-talet startande.
Åtta åkare för grupp E, samtliga C-förare med Per Täppers, Anders Nilsson och Stefan Andersson bland åkarna.
Över m...Publicerad: 2025-09-04 13:19:30
Försäljningen av rallyprogram i full gång till Heat Rally Bergslagen.
Snart smäller det - Heat Rally Bergslagen med Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS som arrangörer avgörs under lördagen med sju specialsträckor för Svenska RallyCupen, 1300 Rallycup, Nedre Norras, Stockholms och Södermanland / Västmanlands DM-serier.
Redan under onsdagen började karta & program ...Publicerad: 2025-09-04 10:53:56
Svenska Sprintserien avslutar i Hällefors, två race i helgen.
Svenska Sprintserien tar avslut med sjätte tävlingshelgen för året, Hällefors MK arrangerar i helgen en deltävling per dag. 63 av de totalt 103 anmälda går i fyra rallyklasser.
Störst är Standard med 30 bilar, bland de med A-licens Mats Palmkvist, Bjarne Sools och Roger Andersson. För B-förare Ke...Publicerad: 2025-09-04 09:02:26
|
| |