|
 Rapport från EVO Challenge, deltävling 3. PRESSRELEASE
* South Swedish Rally – 15-16 maj 2009.
* Jocke Nyman tog sin första seger i Evo Challenge.
* Andreas Magnusson blev tvåa efter att ha förlorat tid på de sista sträckorna.
* Joachim Carlström trea.
* Utan oljetryck tvingades Jimmy Joge bryta bara två sträckor från mål.
* Endast sekunder skilde Mitsubishi-teamen åt under tävlingen.
Jocke Nyman med kartläsare Bo Holmstrand tog sin första seger i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge den gångna helgen i South Swedish Rally. De tog ledningen i den enda märkesserien för standardproducerade Mitsubishi när endast två sträckor återstod. Det verkliga slaget stod på sträcka nio, då ledande Andreas Magnusson/Henrik Hulterskog kom för snabbt in i ett vägbyte och Jimmy Joge/Mikael Johansson tvingades ge upp då motorn tappade oljetrycket.
Sveriges största rally för året började på fredagseftermiddagen med en ceremoniell start i centrala Ljungby. De tävlande körde först norrut, med två rundor på en 7,2 kilometer lång sträcka. Magnusson/Hulterskog blev lätt förvånade över att vara snabbaste Evo Challenge-team. De hade skaffat nya delar till motorn för att komma till rätta med att den misstände, och med den nya mappningen av motorn fick de ändra körstil. Ändå gick det riktigt fort.
Efter att ha snurrat i lösgruset strax efter start på SS1, satsade Nyman/Holmstrand på att förbättra sin tid på andra rundan. Det gick vägen, för de noterades för bästa Mitsubishi-tid. Visserligen var differensen bara 0,6 sekund, men det förde upp duon till tredje plats så långt.
Inför nattvilan ledde Magnusson/Hulterskog före Joge/Johansson och Nyman/Holmstrand trea. Fyra var Hans-Erik Weing/Anders Fredriksson, med Joachim Carlström/Jörgen Norman femma och Markus Hällbo/Lars Gustafsson sexa. Hällbo sinkades därför att han tvingades hålla i växelspaken för att inte fyrans växel skulle hoppa ur.
Joachim Grahn/Rikard Nilsson slutade dagen på sjunde plats, bara 18 sekunder efter ledande Magnusson/Hulterskog. Ordentligt tätt mellan Mitsubishi-bilarna!
En molnfri himmel välkomnade de tävlande på lördag morgon. Nio sträckor väntade, och eftersom det var torrt och dammigt skulle de gå fort i skogen. Vilket visades sig direkt på tre första sträckorna då Joge/Johansson, Magnusson/Hulterskog och Nyman/Holmstrand alla satte snabbaste klasstider, bara med någon ynka sekund mellan sig.
Faktum är att när bilarna återvände till Ljungby för första service, hade Magnusson/Hulterskog klättrat upp till tredje plats totalt i tävlingen.
Nyman/Holmstrand hade klämt sig förbi Joge/Johansson som – liksom många andra ekipage – var missnöjda med underlaget som bestod av lösgrus för de som seedats tidigt i startfältet. Många av teamen ägnade servicen åt att ändra på stötdämpare och utväxling inför de kommande tre sträckorna söder om stan.
Joge/Johansson hade nu växlat upp och var inte bara snabbast i Evo Challenge, utan snabbast totalt på sträcka sju. Med den farten tog de också ledningen i cupen på sträcka åtta, och nådde andra servicen med en ledning på 1,2 sekund före Magnusson/Hulterskog. Weng/Fredriksson var nöjda med att inte vara långt efter ledartrion på fjärde plats. Men en punktering på slutet av SS8 stal tid från dem, och det var bara fyra sekunder ner till Carlström/Norman.
Hällbo/Gustafsson hade vid det här laget insett att växellådan inte skulle bli bättre, och Gran/Nilsson blev mer och mer frustrerade över att motorn tappade i effekt vartefter dagen led. Båda teamen fick inrikta sig på att nå slutmålet.
De tre avslutande sträckorna blev omtumlande för de ledande i Mitsubishi Evo Challenge. Efter en ny kanontid på SS9 fick Joge/Johansson en ilsken varning – från oljelampan. Enda alternativet var att bryta för att inte riskera motorhaveri.
Sedan var det dags för Magnusson/Hulterskog att få missflyt. De missade ett vägbyte, och förlorade 17 sekunder och vips var Nyman/Holmstrand i ledning!
På nästa sträcka svarade Weng/Fredriksson för dramatiken. De slog i en chikan gjord av däck, och skadade styrningen på bilen – förutom en del plåt – och vid målet på sträckan gav de upp tävlingen.
För att visa sig värdiga ledningen, var Nyman/Holmstrand snabbaste Evo Challenge-ekipage på de två sista sträckorna. Glada och nöjda kunde de ta sig till Ljungby och hedras för sin första seger i Mitsubishicupen.
”Det har varit ett fantastiskt rally för oss”, sa Nyman. ”När vi gjorde några små förändringar i bilens set-up blev den perfekt. Då vi förstod att vi hade en liten chans att ta ledningen tog vi i ordentligt för att hålla avståndet. Jag är så glad över att bli tvåa i Grupp N, femma totalt i tävlingen med många viktiga SM-poäng.”
Nyman är årets tredje vinnare av en deltävling i Swedish Evo Challenge, av tre möjliga. Han leder också serien totalt, med fem poäng före Hällbo. De tävlande gör sig nu redo för deltävling fyra, Dackefejden den 27 juni i Växjö.
South Swedish Rally totalvanns av förre WRC-föraren PG Andersson, också han i en Mitsubishi Evo IX Grupp N.
2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA strålkastare, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden. Även Mitsubishi Center Malmö supportade serien i helgen.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden
Resultat deltävling 3:
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 53:24.6
2 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 53:46.7
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 54:43.6
4 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) 55:11.0
5 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) 56:11.9
Brutna
SS9 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) - oljetryck
SS9 Hans-Erik Weng (Säffle)/Anders Fredriksson (Årjäng) – avåkning då styrningen skadades
Serieresultat efter tre deltävlingar:
Förare
1 Jocke Nyman 30
2 Markus Hällbo 25
3 Joachim Carlström 21
4 Joachim Grahn 14
5 Jimmy Joge 12
6= Hans-Erik Weng 10
6= Andreas Mugnusson 10
8 Peter Eriksson 7
Co-drivers
1 Lars Gustafsson 25
2 Bo Holmstrand 22
3 Jörgen Norman 21
4 Rikard Nilsson 14
5 Mikael Johansson 12
6= Anders Fredriksson 10
6= Henrik Hulterskog 10
8 Pär Almkvist 8
9 Per-Erik Svensson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Följ helgens rallyn:
Publicerad:
|
|
Nydén snabbast totalt i Heat Rally Bergslagen, fjärde deltävlingen i Svenska RallyCupen.
Vid centralt belägna Folkets Hus i Ludvika tog HEAT / Rally Bergslagen start under lördagen, bakom tävlingen stod Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS som plockat fram 7 specialsträckor på över sju mil på en resa genom klassiska och nya rallyvägar.
Kim Nydén / Jonas Sandin var i diket och punktera...Publicerad: 2025-09-07 12:38:36
Dinkel snabbast totalt i Rally Kumrovec - Arvid avslutade med topptider.
Kroatiska Motul Rally Kumrovec fick dubbelt tyskt i topp efter rallyts åtta sträckor, Dominik Dinkel med Ford Fiesta Rally2 vann rallyt 27 sekunder före Hermann jun Gabner i Renault Clio Rally3. In som trea gick Antal Kovacs med Hyundai i20 N Rally2.
Till start Arvid Carlsson och David Arhusiande...Publicerad: 2025-09-07 10:56:12
Rydholm snabbast genom Dalslandssprinten. Dalslandssprinten med två sträckor dubbelt, i topp på sträckorna var Joakim Rydholm före Mattias Olsson på samtliga fyra åk över dagen - totalt 18,4 sekunder mellan dem vid dagens slut. Trea i klassen Tobias Pettersson. Rallyt ingående i Svenska SprintRallyCupen och Fyrklöverns Sprintcup med Bengtsf...Publicerad: 2025-09-07 10:01:33
Många vinnare i onotad Klappjakt.
Tre sträckor med Bilsport Rally Cup, Rallyklassiker och Östergötlands DM när Ydre MK arrangerade Klappjakten. Johan Axelsson körde hem ännu en seger, totalt och i klass, när han vann östgötatävlingen.
Axelsson var dock tvåa från start, före på de två första sträckorna var SMK Valdemarsviks Johan...Publicerad: 2025-09-07 09:27:02
Tom Kristensson anmäld till jubilerande TV-Svängen i R5:a.
Tom kommer att tillsammans med klubbkamraten i SMK Hörby, internationellt meriterade co-drivern Julia Thulin, att köra hemmaklubbens traditionella tävling TV-Svängen, Tävlingen jubilerar i år jubilerar i år då den körs för 60:e gången, den 20 september.
Paret kommer att köra i högsta klassen med ...Publicerad: 2025-09-07 08:04:45
Larsen vann Rally Larvik - Grahn totaltvåa i Fiesta Rally3.
Isak Reiersen och Stefan Gustafsson inledde snabbast i Rally Larvik, deltävling i Norska mästerskapet på asfalt. Svensken på den Norska asfalten var en bra kombination, de straffade direkt Frank Tore Larsen med 2,2 sekund och Eyvind Bynildsen med 2,8 sekunder. Fjärde snabbast var Adam Grahn och Chri...Publicerad: 2025-09-07 07:04:57
Nydén åkte hem Heat Rally Bergslagen - många nöjda vinnare i långt rally.
HEAT / Rally Bergslagen med Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS som arrangörer, ett lyckat rally om 72km på sju uppskattade sträckor där Godkärra och Bockhammar var två av namnen. Tävlande för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM och 1300 Rallycup på p...Publicerad: 2025-09-07 00:12:04
Följ lördagens rallyn med Resultat, Radio, från bl.a. Heat Rally Bergslagen.
En fullmatad rallylördag med mängder av tävlande och rallyn på olika nivåer, störst är Heat Rally Bergslagen som med Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM, 1300 Rallycup kör sju olika sträckor om 72km och rallyt kan följas med resultat och radio.
I Öst...Publicerad: 2025-09-06 05:55:45
EVB-sprinten på söndag hos Rasbo MK.
Söndagsrally med EVB-sprinten hos Rasbo MK, det tävlas på en ca 4 km lång byväg som nyttjas tre gånger. Ett 50-tal tävlande ger sig ut genom de sex klasserna.
Halva startfältet genom 2wd klassen som går i samlad trupp, tre namn ur respektive steg i licens är Claes Åström, Tommy Högström, Pontus W...Publicerad: 2025-09-05 15:06:06
Kvaldags inför ERC JDS Machinery Rali Ceredigion - WebTV live.
Klockan 12:00 inleds kvalet som sätter startpositionerna i EM, helgens asfalt i Wales innebär att den som är snabbast på kvalet startar först i JDS Machinery Rali Ceredigion.
Det är sträckan Pendam på 6,3km som körs, vid 12 drar WebTV sändning igång i vår WebTV & Video avdelning. Från klockan tio...Publicerad: 2025-09-05 11:27:27
|
| |