NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar efter Snapphanerallyt.
PRESSRELEASE

* Jimmy Joge tog säsongens andra delseger.
* Jocke Nyman slutade tvåa vilket förde honom upp i serieledning Mitsubishiserien.
* Forne ledaren Markus Hällbo tvingades bryta efter första sträckan.
* Regn gjorde vägarna extremt hala.


Jimmy Joge och hans co-driver Mikael Johansson tog i helgen sin andra seger denna säsong i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden. De vann helgens Snapphanerally i Hässleholm, och var riktigt nöjda efter alla brutna tävlingar de har bakom sig då motorn krånglat.

Inledningsvis ledde Jocke Nyman/Bo Holmstrand som ledde inledningsvis, och Joge/Johansson fick kämpa. Men på sjunde sträckan råkade Nyman/Holmstrand ut för en punktering, och på sträckan efter åkte de av. Inte värre än att de kunde fortsätta, men tidsförlusten förpassade de till en plats bakom Joge/Johansson.

Tävlingen, som också ingick i Rally-SM, startade på fredagskvällen med två publiksträckor precis utanför Hässleholm. Underlaget var asfalt, och det torra underlaget passade Nyman/Holmstrand som överraskade alla med sin framfart.

Med en ledning på 6,4 sekunder bland Evo Challenge-förarna inför nattuppehållet, var de också snabbast totalt i Grupp N, bland annat före slutsegraren PG Andersson/Anders Fredriksson. Även Andersson körde en Mitsubishi – dock ej anmäld till märkesserien.
För Markus Hällbo/Lars Gustafsson, som ledde Evolution Challenge före Hässleholmstävlingen, blev det en miserabel start. Någonting gick sönder i växellådan redan på första sträckan och de kunde inte göra annat än bryta.

Lördagen bjöd på sju sträckor i skogarna söder och väster om Hässleholm. Samtidigt som förarna lämnade startplatsen började det regna, och vätan fortsatte falla ända till första bil gick i mål. Många förare blev besvikna, för de hade sett fram emot de hårda fina vägarna i trakten. Istället blev det extremt hal, med en tunt lager lera överst på grusvägarna.

Ett ekipage som inte gillade regnet var Nyman/Holmstrand. När de kom in till första service efter tre sträckor var de sju sekunder efter Joge/Johansson. Å andra sidan var de nya ledarna oroliga över ett ljud från motorn – de ville absolut inte bryta utan oljetryck nu igen.

Evo Challenge-seriens nykomlingar, Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson, startade dagen på tredjeplats och var i färd med att försöka ta in på tätduon då de halkade av på sträcka fem. Vid sidan av vägen låg en sten, och den träffade de med bilens bakvagn innan det stopp i diket. Därifrån försökte de ta sig upp, men tvingades konstatera att skadorna var för stora för att kunna fortsätta.

Det gjorde att Joachim Carlström/Jörgen Norman gick upp på tredjeplats och Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson på fjärde. Båda ekipagen kämpade för att hitta rätt tempo i de hala förhållandena.

Vid servicen försökte alla justera sina inställningar för att kompensera det allt sämre vädret. De som lyckades bäst var Nyman/Holmstrand som tog tio sekunder på Joge/Johansson på nästa sträcka – och därmed var de åter i Evo Challenge-ledning med tre sekunder.

Men så tog Nyman i lite för hårt och klippte en sten på sträcka sju. Han kunde gasa vidare, men snurrade några kurvor senare och i ögonvrån såg han däcket komma rullande. Det hade släppt från den trasiga fälgen. Efter att ha fått igång bilen igen kunde han nå målet, men nu 15 sekunder efter Joge/Johansson. Att gå för 110 procent på nästa sträcka var ett måste för att rå på Joge.

Planen såg ut att fungera, ända till målkurvan på SS8. Där gick det för fort, och de hamnade i diket tillsammans med funktionärernas tidtagningsutrustning! Tursamt nog var bilen oskadd – liksom tidtagningsutrustningen – och efter lite funderande kunde de själva köra upp mellan de två träd de missat med en hårsmån.

Joge förhöll sig lugn, och med en motor som höll distansen ut kunde han ta sin andra seger för säsongen i Evolution Challenge. Marginalen till Nyman blev 2,8 sekunder, och nu lever Joges planer på att vinna titeln igen.
”Efter alla motorproblem det här året är jag lättad över att komma i mål, och att vinna är förstås ännu bättre”, säger Joge. ”Med segern har vi åter en chans att vinna Evo Challenge-titeln och det gör att vi ser fram mot de återstående tävlingarna”.

Nyman/Holmstrand var också lättade över att vara i mål, men av andra anledningar. De insåg att de hade tur som nådde dit, och inte blev kvar i skogen. De var också glada över sin andraplats vilket i sin tur betyder att de åter är i topp i Evo Challenge.

Bakom de höll Carlström/Norman och Weng/Gunnarsson sina positioner. Ingen vill riskera någonting utan de körde klokt i regnet. Ändå var gapet mellan dem bara 20 sekunder när de korsade mållinjen.

Två tävlingar återstår i serien och då de startande kan räkna bort just två delresultat, går striden om mästerskapstiteln in på sin slutspurt. Nästa omgång är Kolsvarundan den 18-19 september.

2009 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart and Mitsubishi Motors Sweden.

Resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 49:42.9
2 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 49:45.7
3 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) 51:55.9
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 52:15.7
Brutna
000 Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Ej start (motorn)
SS1 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Växellåda
SS5 Andreas Sjölander (Gävle)/Häkan Jacobsson (Norberg) Avåkning

Ställning efter deltävling 5
Förare
1 Jocke Nyman 40
2= Markus Hällbo 37
2= Joachim Carlström 37
4 Hans-Erik Weng 27
5 Jimmy Joge 24
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8 Peter Eriksson 7

Co-drivers
1= Lars Gustafsson 37
1= Jörgen Norman 37
3 Bo Holmstrand 32
4 Mikael Johansson 24
5 Roger Gunnarsson 17
6= Anders Fredriksson 10
6= Henrik Hulterskog 10
8 Rikard Nilsson 14
9 Pär Almkvist 8
10 Per-Erik Svensson 7


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Armstrong ERC-vinnare i Wales - dubbelt M-Sport i JDS Machinery Rali Ceredigion.
© emotorsport.seUnder seneftermiddagen avslutades helgens ERC-deltävling JDS Machinery Rali Ceredigion, efter 12 sträckor stod Irländaren Jon Armstrong överst. Jon har trivts bra på asfaltvägarna i Wales, han tog över ledningen direkt lördag morgon och fortsatt i topp.

En dubbel för M-Sport då Estländaren, fjolå...

Publicerad: 2025-09-07 19:49:52


Rydholms snabbast i Dalslandssprinten.
© SSRCSnabba sprintvägar bjöd Bengtsfors på när SSRC intog Dalsland och fjärde deltävlingen för året. Två sträckor skulle gå två gånger och det var som tävlingsledaren Simon berättade innan tävling, ”det är en Norgekänsla”. 81 kom till start, 11 fler än förra årets deltävling i SSRC.

Totalsnabbast på s...

Publicerad: 2025-09-07 18:24:05


Foto från HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.seUnder lördagen stod HEAT / Rally Bergslagen för helgens största rally, ett stort startfält som skulle avverka över sju mil special på lika många sträckor. Det tävlades om poäng för Svenska RallyCupen, Nedre Norras, Stockholms, Södermanland / Västmanlands DM-serie ihop 1300 Rallycup där Kolsva MS, Fa...

Publicerad: 2025-09-07 15:10:59


Nydén snabbast totalt i Heat Rally Bergslagen, fjärde deltävlingen i Svenska RallyCupen.
© emotorsport.seVid centralt belägna Folkets Hus i Ludvika tog HEAT / Rally Bergslagen start under lördagen, bakom tävlingen stod Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS som plockat fram 7 specialsträckor på över sju mil på en resa genom klassiska och nya rallyvägar.
Kim Nydén / Jonas Sandin var i diket och punktera...

Publicerad: 2025-09-07 12:38:36


Dinkel snabbast totalt i Rally Kumrovec - Arvid avslutade med topptider.
© Arvid Carlsson Motorsport.Kroatiska Motul Rally Kumrovec fick dubbelt tyskt i topp efter rallyts åtta sträckor, Dominik Dinkel med Ford Fiesta Rally2 vann rallyt 27 sekunder före Hermann jun Gabner i Renault Clio Rally3. In som trea gick Antal Kovacs med Hyundai i20 N Rally2.

Till start Arvid Carlsson och David Arhusiande...

Publicerad: 2025-09-07 10:56:12


Rydholm snabbast genom Dalslandssprinten.
Dalslandssprinten med två sträckor dubbelt, i topp på sträckorna var Joakim Rydholm före Mattias Olsson på samtliga fyra åk över dagen - totalt 18,4 sekunder mellan dem vid dagens slut. Trea i klassen Tobias Pettersson. Rallyt ingående i Svenska SprintRallyCupen och Fyrklöverns Sprintcup med Bengtsf...

Publicerad: 2025-09-07 10:01:33


Många vinnare i onotad Klappjakt.
© emotorsport.seTre sträckor med Bilsport Rally Cup, Rallyklassiker och Östergötlands DM när Ydre MK arrangerade Klappjakten. Johan Axelsson körde hem ännu en seger, totalt och i klass, när han vann östgötatävlingen.

Axelsson var dock tvåa från start, före på de två första sträckorna var SMK Valdemarsviks Johan...

Publicerad: 2025-09-07 09:27:02


Tom Kristensson anmäld till jubilerande TV-Svängen i R5:a.
© Henrik Åkeson, Henrikrallyfoto.Tom kommer att tillsammans med klubbkamraten i SMK Hörby, internationellt meriterade co-drivern Julia Thulin, att köra hemmaklubbens traditionella tävling TV-Svängen, Tävlingen jubilerar i år jubilerar i år då den körs för 60:e gången, den 20 september.
Paret kommer att köra i högsta klassen med ...

Publicerad: 2025-09-07 08:04:45


Larsen vann Rally Larvik - Grahn totaltvåa i Fiesta Rally3.
© Norges Bilsportforbund.Isak Reiersen och Stefan Gustafsson inledde snabbast i Rally Larvik, deltävling i Norska mästerskapet på asfalt. Svensken på den Norska asfalten var en bra kombination, de straffade direkt Frank Tore Larsen med 2,2 sekund och Eyvind Bynildsen med 2,8 sekunder. Fjärde snabbast var Adam Grahn och Chri...

Publicerad: 2025-09-07 07:04:57


Nydén åkte hem Heat Rally Bergslagen - många nöjda vinnare i långt rally.
© emotorsport.seHEAT / Rally Bergslagen med Kolsva MS, Fagersta MK och Ludvika MS som arrangörer, ett lyckat rally om 72km på sju uppskattade sträckor där Godkärra och Bockhammar var två av namnen. Tävlande för Svenska RallyCupen, Nedre Norras DM, Stockholms DM, Södermanland / Västmanlands DM och 1300 Rallycup på p...

Publicerad: 2025-09-07 00:12:04


Tidigare nyheter:
Rydholm snabbast genom Dalslandssprinten.
Många vinnare i onotad Klappjakt.
Tom Kristensson anmäld till jubilerande TV-Svängen i R5:a.
Larsen vann Rally Larvik - Grahn totaltvåa i Fiesta Rally3.
Nydén åkte hem Heat Rally Bergslagen - många nöjda vinnare i långt rally.
Följ lördagens rallyn med Resultat, Radio, från bl.a. Heat Rally Bergslagen.
EVB-sprinten på söndag hos Rasbo MK.
Kvaldags inför ERC JDS Machinery Rali Ceredigion - WebTV live.
170 åkare tar sig an Heat Rally Bergslagen - sju mil special på sju sträckor.
Klassiker, Bilsport Rally Cup och DM i lördagens Klappjakt.
Kval inför JDS Machinery Rali Ceredigion fredag förmiddag.
Ide och Neuville rattar Rally1-bilar i Belgien.
80-talet åkare för lördagens Dalslandssprint.
Försäljningen av rallyprogram i full gång till Heat Rally Bergslagen.
Svenska Sprintserien avslutar i Hällefors, två race i helgen.
Opeldebut för Arvid i helgens Kroatiska Motul Rally Kumrovec - kör fyra rallyn udner hösten.
Andervang i lördagens tyska ADMV Rallye Kurstadt Bad Schmiedeberg.
Svenskar till helgens asfaltkörning i Rally Larvik.
Stort intresse för Heat Rally Bergslagen, helgens deltävling i Svenska RallyCupen.
Lancia Ypsilon Integrale Rally2 i rally test på asfalt, ny utmanar i klassen väntar..



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
South Swedish Rally 12-13/09


Rally VM - WRC:
Rally Chile Bio Bio 11-14/09


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Ekrundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Kullingstrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.