____ WWW.MOTORSPORTSALONGEN.SE ____

   
   

   
   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Senaste nytt från Swedish Evolution Challenge.
PRESSRELEASE

* Jocke Nyman tog sin andra seger för säsongen vilket ger honom poäng nog för att vinna 2009 Evolution Challenge trots att en deltävling återstår.
* Jimmy Joge slutade på andra plats sedan en tändkabel krånglat på första sträckan.
* Markus Hällbo tvingades bryta på sista sträckan.
* Joachim Carlström rullade - två gånger!

Efter en imponerade föreställning i Kolsvarundan, den sjätte deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, kunde Jocke Nyman och hans co-driver Bo Holmstrand ta sin andra seger för säsongen. Ingen har längre möjlighet att nå samma poängsumma, och det gör Jocke Nyman till 2009 års mästare i cupen trots att en deltävling återstår.

Tävlingen ingick i Rally-SM och startade redan på fredagskvällen med en publiksträcka som kördes två gånger. Nyman/Holmstrand var snabbaste Evolution Challenge team båda gångerna, och ledde med sju sekunder över Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson när det var dags för nattuppehåll. Weng/Gunnarsson var riktigt nöjda med starten och farten i sin Evo X.

Bara tre sekunder bakom var Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson, men Markus Hällbo/Lars Gustafsson ytterligare 8,3 sekunder bakom på fjärde plats. Däremot fick förra deltävlingens vinnare Jimmy Joge en mardrömsstart. Han och co-drivern Mikael Johansson tappade cirka 20 sekunder på en tändkabel som krånglade redan på första sträckan.

Även för Joachim Carlström/Jörgen Norman startade tävlingen illa, för de rullade redan på andra sträckan. Tursamt nog hamnade de på hjulen, och kunde fortsätta för skadorna på bilen var förhållandevis små. Dessutom var det dags för service, och mekanikerna fick ta sig an bilen.

Med bilen fixad startade Joge/Johansson bäst på lördagen. De var nio sekunder före Nyman/Holmstrand, och den tiden förde dem upp till andra plats. Något förvånad bestämde sig Nyman för att ändra lite i inställningarna på sin bil efter SS3, och efter SS4 var han åter i topp.

För Carlström/Norman höll oturen i sig för på sträcka fyra de rullade igen! Bara med den skillnaden att nu var bilen rejält tilltygad och det var slutåkt. Det är ovanligt att de bryter, och det var synd om teamet att bryta en sådan fin följd av resultat. Viktigast är dock att de inte gjorde sig illa.

Med Weng/Gunnarsson tredje, Sjölander/Jacobsson och Hällbo/Gustafsson på exakt samma tid efter fyra körde sträckor. Ytterligare två sträckor väntade, innan det var dags för dagens första serviceuppehåll. Så långt var Nyman/Holmstrand fem sekunder före Joge/Johansson.

Samma fyra sträckor kördes sedan en gång till, och nu var Nyman riktigt nöjd med sin bil. Han la i en högre växel, och sträcka för sträcka kunde han och Holmstrand öka på sin ledning. En annan besättning som var nöjd med sin bil var Weng/Gunnarsson, som satte dagens näst snabbast tid på sträcka åtta och tio.

Sjölander/Jacobsson tappade på grund av bromsproblem tid på sista sträcka, och Hällbo/Gustafsson råkade ut för samma transmissionsbekymmer som drabbat de tidigare i år. De försökte få ordning på bilen mellan sträckorna, men när växellådan började låta illa bestämde de sig för att bryta tävlingen – och då gick deras titelplaner upp i rök.

När bilarna återvände till målet i Köping, var Nyman/Holmstrand solklara vinnare. Deras imponerande föreställning under eftermiddagen gav de segern med en marginal på 36 sekunder.

”Eftersom du får räkna bort två resultat var det först efter tävlingen som jag förstod att jag vunnit 2009 års Evo Challenge Champion och jag blev jätteglad när jag fick det bekräftat”, säger Nyman. ”Bilen kändes inte bra i början, men när vi hade justerat den gick det riktigt fort. Att vinna deltävlingen och mästerskapet samma dag, och med en runda kvar, är ett perfekt resultat.”

Även om förarmästerskapet nu är avgjort, fortsätter kampen om titeln bästa co-driver som kommer att avgöras först under finalrundan i Katrineholm. Den tävlingen, KMK Trofén arrangeras den 10 oktober.

2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden
Resultat deltävling 6
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:10:33.4
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 1:11:09.4
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 1:11:32.6
4 Andreas Sjölander (Gävle)/Håkan Jacobsson (Norberg) 1:11:52.9
Brutna
-- Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Ej start
SS4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Avåkning
SS10 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Växellåda

Serieresultat efter sex deltävlingar:
Förare
1 Jocke Nyman 52
2= Markus Hällbo 37
2= Joachim Carlström 37
4 Hans-Erik Weng 35
5 Jimmy Joge 34
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8= Peter Eriksson 7
8= Andreas Sjölander 7

Co-driver
1 Bo Holmstrand 44
2= Lars Gustafsson 37
2= Jörgen Norman 37
4 Mikael Johansson 34
5 Roger Gunnarsson 25
6 Rikard Nilsson 14
7= Anders Fredriksson 10
7= Henrik Hulterskog 10
9 Pär Almkvist 8
10= Per-Erik Svensson 7
10= Håkan Jacobsson 7


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Från SM guld till Norsk Junior ERC satsning.
© Even Management.Nu 18-åriga Norska framtidsnamnet Karl Peder Nordstrand siktar kommande säsong på en full säsong i Junior ERC. Årets säsong har inneburit tävlande på hemmaplan med Peugeot 208 R2 där bland annat Johan Johansson hoppat in som co-driver.

Han har också gjort två Junior ERC starter, slutade tvåa i bå...

Publicerad: 2025-10-24 18:36:04


90-talet bilar för Mälarturf Sprinten.
© emotorsport.seTaxinge MK med Mälarturf Sprinten under lördagen, nationell RS-tävling med rekognosering av de 7,6km som är special, en sträcka som körs dubbelt och rallyt är deltagarmässigt störst för helgen med 92 tävlande.

Prestigefylld tävling där 4wd klassen ställer 16 bilar på startlinjen med bland andra P...

Publicerad: 2025-10-24 10:46:28


Närmare 60 bilar för Skilling 50, final för E-Cup.
© emotorsport.seE-Cupen tar final med Skilling 50 hos Skillingaryds MK, där väntar två sträckor dubbelt och ger 16km special. 64 bilar i listan men då tre debutanter och tre föråkare inräknat - 30 bilar tävlar då om poäng i E-Cupen.

För de trimmade klasserna med två och fyrhjulsdrift ses totalt 24 åkare där åtta...

Publicerad: 2025-10-24 08:55:19


Kalle utmanar i Cambrian Rally - final i Brittiska mästerskapet.
© Kalle Gustafsson Motorsport.Lewis & Hunter Cambrian Rally tar Brittiska rallymästerskapet till mål, från Llandudno utgår rallyt med 82km under lördagen. Lördagen bjuder sju sträckor, välkända sträcknamn från VM med Elsi, Clocaenog, Brenig och Alwen. Start strax efter nio på lördagens förmiddag och målgång vid 17-tiden för rall...

Publicerad: 2025-10-24 05:55:23


Fyra tävlingshelger i Back SM 2026.
© emotorsport.seKalendern för 2026 års Back SM är presenterad, det blir fyra tävlingshelger där det går två race per helg hos varje arrangör. Premiär blir det i Himlabacken hos Borås MK den 9-10:e maj. Sedan styr man norrut för tävlande hos Lima MS redan den 23-24:e maj.

Den 8-9:e augusti drar man till Bydalen f...

Publicerad: 2025-10-23 19:43:39


Andervang kör helgens Holländska final, Rocar-Tech Twente Rally.
© Privat.Inför helgen drar Stig Andervang till Holländska Rocar-Tech Twente Rally där Sven Hakkesteeg är tillbaka i högerstolen på Hyundai i20 N Rally2. Ett 80-tal bilar totalt i rallyt som avgörs Holländska Mästerskapet med 13,4 mil special på asfalt.

Rallyt startar lördag eftermiddag då tre sträckor kör...

Publicerad: 2025-10-23 11:14:30


Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
© emotorsport.seHälsingeserien tar målgång med Kåtmyraslaget hos Ljusdals MS, det är tävling på banan med tre varv per om gång och två tävlingsåk.

Totalt 40 åkare stannade listan på när anmälan stängde, då med 35 bilar för rallyklasserna. Ut för 4wd går Jan Wikström i Ford Fiesta R5 medans Tony Persson och Måns ...

Publicerad: 2025-10-23 09:01:10


Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
© Jaanus Ree / Red Bull Content PoolM-Sport Ford WRT har redan sagt att de bevakar en rad rallytalanger för sin satsning i WRC-serien 2026 - dagens förare med Gregoire Munster och Josh McErlean kan komma att ändras.

En av förarna som redan gjort sex starter i år och gör sig nu redo för en sjunde är Martins Sesks, Lettländaren får c...

Publicerad: 2025-10-23 05:57:06


Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
© emotorsport.seSvenska RallyCupens kalender för 2026 är på gång samtidigt som det är dags att hylla årets pristagare efter sina prestationer i Vilda Ryd Racet, Rally Uppland, Kullingstrofén, Rally Bergslagen och Marknadsnatta.

Den 8:e november är det dags att inta Katrineholm där prisutdelning äger rum ihop med...

Publicerad: 2025-10-22 18:31:41


Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
© Opel Motorsport.Calle Carlberg bjöd in att köra nya Opel Mokka GSE som föråkare till ADAC Opel e-Rally Cup´s final i samband med Central European Rally. Svensken med bred erfarenhet av dagens Opel Corsa-e fick nu chansen att vara med och utveckla den kommande cupbilen som ska forma nästa generation rallyjuniorer.
...

Publicerad: 2025-10-22 08:55:19


Tidigare nyheter:
Hälsingeserien avslutar med Kåtmyraslaget.
Sesks kör Puma Rally1 i WRC finalen.
Missa inte anmälan till Svenska RallyCupens prisutdelning & fest.
Juniormästare Carlberg om nya Opel Mokka GSE - Opel Motorsport jagar nya svenska rallytalanger.
Svenska Sprintserien redo med sex tävlingshelger 2026.
Söndag full av rallykurser hos Fagersta MK.
Dags att nominera till Kickens Minnesfond, vem tycker du ska få stipendier för 2025?
Junior WRC summering, Milles väg till guldet.
Heindrichs vann händelserik ADAC Opel e-Rally Cup avslutning - brorsans WRC-krasch del i segern.
Lancia bekräftar, Ypsilon Rally2 HF Integrale i WRC2 redan 2026.
WRC tabellerna efter Central European Rally - två Svenska guldmedaljörer.
Så körs Rally Sweden 2026 - Sträckor, tidsplan och kartor!
Reiersen till mål i tufft Rallye Sanremo.
Oliver Solberg bäst på asfalt, också.
243 ekipage i listan när anmälan för Novemberskölden stängde.
Mille Johansson och Johan Grönvall Juniorvärldsmästare i rally - avgjorde med 1,6 sekund.
Junior VM titeln till Mille och Johan efter fantastisk och dramatisk avslutning.
Rovanperäs seger säkrar Toyotas VM titel - Solberg vann Rally2.
Latvala tog året fjärde seger i historiska EM-serien.
Stopp för Neuville - tre sträckor kvar för Central European Rally.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Rally Hungary 20-22/03


Rally SM:
Vinterpokalen 06-07/02


Rally VM - WRC:
Forum8 Rally Japan 06-09/11


Svenska RallyCupen:
Prisutdelning & Fest 08/11




Foto:
Rally Vetlanda.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.