Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Trendab AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Senaste nytt från Swedish Evolution Challenge.
PRESSRELEASE

* Jocke Nyman tog sin andra seger för säsongen vilket ger honom poäng nog för att vinna 2009 Evolution Challenge trots att en deltävling återstår.
* Jimmy Joge slutade på andra plats sedan en tändkabel krånglat på första sträckan.
* Markus Hällbo tvingades bryta på sista sträckan.
* Joachim Carlström rullade - två gånger!

Efter en imponerade föreställning i Kolsvarundan, den sjätte deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, kunde Jocke Nyman och hans co-driver Bo Holmstrand ta sin andra seger för säsongen. Ingen har längre möjlighet att nå samma poängsumma, och det gör Jocke Nyman till 2009 års mästare i cupen trots att en deltävling återstår.

Tävlingen ingick i Rally-SM och startade redan på fredagskvällen med en publiksträcka som kördes två gånger. Nyman/Holmstrand var snabbaste Evolution Challenge team båda gångerna, och ledde med sju sekunder över Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson när det var dags för nattuppehåll. Weng/Gunnarsson var riktigt nöjda med starten och farten i sin Evo X.

Bara tre sekunder bakom var Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson, men Markus Hällbo/Lars Gustafsson ytterligare 8,3 sekunder bakom på fjärde plats. Däremot fick förra deltävlingens vinnare Jimmy Joge en mardrömsstart. Han och co-drivern Mikael Johansson tappade cirka 20 sekunder på en tändkabel som krånglade redan på första sträckan.

Även för Joachim Carlström/Jörgen Norman startade tävlingen illa, för de rullade redan på andra sträckan. Tursamt nog hamnade de på hjulen, och kunde fortsätta för skadorna på bilen var förhållandevis små. Dessutom var det dags för service, och mekanikerna fick ta sig an bilen.

Med bilen fixad startade Joge/Johansson bäst på lördagen. De var nio sekunder före Nyman/Holmstrand, och den tiden förde dem upp till andra plats. Något förvånad bestämde sig Nyman för att ändra lite i inställningarna på sin bil efter SS3, och efter SS4 var han åter i topp.

För Carlström/Norman höll oturen i sig för på sträcka fyra de rullade igen! Bara med den skillnaden att nu var bilen rejält tilltygad och det var slutåkt. Det är ovanligt att de bryter, och det var synd om teamet att bryta en sådan fin följd av resultat. Viktigast är dock att de inte gjorde sig illa.

Med Weng/Gunnarsson tredje, Sjölander/Jacobsson och Hällbo/Gustafsson på exakt samma tid efter fyra körde sträckor. Ytterligare två sträckor väntade, innan det var dags för dagens första serviceuppehåll. Så långt var Nyman/Holmstrand fem sekunder före Joge/Johansson.

Samma fyra sträckor kördes sedan en gång till, och nu var Nyman riktigt nöjd med sin bil. Han la i en högre växel, och sträcka för sträcka kunde han och Holmstrand öka på sin ledning. En annan besättning som var nöjd med sin bil var Weng/Gunnarsson, som satte dagens näst snabbast tid på sträcka åtta och tio.

Sjölander/Jacobsson tappade på grund av bromsproblem tid på sista sträcka, och Hällbo/Gustafsson råkade ut för samma transmissionsbekymmer som drabbat de tidigare i år. De försökte få ordning på bilen mellan sträckorna, men när växellådan började låta illa bestämde de sig för att bryta tävlingen – och då gick deras titelplaner upp i rök.

När bilarna återvände till målet i Köping, var Nyman/Holmstrand solklara vinnare. Deras imponerande föreställning under eftermiddagen gav de segern med en marginal på 36 sekunder.

”Eftersom du får räkna bort två resultat var det först efter tävlingen som jag förstod att jag vunnit 2009 års Evo Challenge Champion och jag blev jätteglad när jag fick det bekräftat”, säger Nyman. ”Bilen kändes inte bra i början, men när vi hade justerat den gick det riktigt fort. Att vinna deltävlingen och mästerskapet samma dag, och med en runda kvar, är ett perfekt resultat.”

Även om förarmästerskapet nu är avgjort, fortsätter kampen om titeln bästa co-driver som kommer att avgöras först under finalrundan i Katrineholm. Den tävlingen, KMK Trofén arrangeras den 10 oktober.

2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.

Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden
Resultat deltävling 6
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:10:33.4
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 1:11:09.4
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 1:11:32.6
4 Andreas Sjölander (Gävle)/Håkan Jacobsson (Norberg) 1:11:52.9
Brutna
-- Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Ej start
SS4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Avåkning
SS10 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Växellåda

Serieresultat efter sex deltävlingar:
Förare
1 Jocke Nyman 52
2= Markus Hällbo 37
2= Joachim Carlström 37
4 Hans-Erik Weng 35
5 Jimmy Joge 34
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8= Peter Eriksson 7
8= Andreas Sjölander 7

Co-driver
1 Bo Holmstrand 44
2= Lars Gustafsson 37
2= Jörgen Norman 37
4 Mikael Johansson 34
5 Roger Gunnarsson 25
6 Rikard Nilsson 14
7= Anders Fredriksson 10
7= Henrik Hulterskog 10
9 Pär Almkvist 8
10= Per-Erik Svensson 7
10= Håkan Jacobsson 7


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2009-09-22 16:43






WRC träning i helgen Rali Terras d´Aboboreira.
© Citroen Racing.Helgens Portugisiska Rali Terras d´Aboboreira blir rena VM testet med 10 mil special på sju sträckor. Hyundai Motorsport satte Andreas Mikkelsen till testtävling för Kroatien, denna gång är det tredjeförare Dani Sordo som får samma chans att värma upp innan han kastas in i WRC tävlandet.

Dani kör...

Publicerad: 2024-04-25 19:00


Lördagens Hejdesprinten inleder på Gotland.
Gotlänningarna startar rallyåret med Hejdesprinten hos Gotlands MF BK där Gotland DM och Gotland Rally Cup kör om poäng. 9km special när en sträcka går tre gånger.
26 åkare ses i listan fördelade genom tre klasser, varken Ungdomsrally eller 4wd är bemannade. Istället blir det tvåhjulsdriven seger t...

Publicerad: 2024-04-24 22:04


Nyhet kring arrangörsnoter i Rally-SM, Jemba-noter resten av säsongen.
© Ivo Kivistik / Red Bull Content PoolEn av många viktiga frågor i arbetet med Rally-SM rör arrangörsnoter. Under 2024 har Styrgruppen beslutat utvärdera Jemba Inertia Notes System för framställning av arrangörsnoter. De fyra resterande tävlingarna i Rally-SM kommer skrivas med Jemba-systemet.

Användningen av Jemba-systemet i Rally-S...

Publicerad: 2024-04-24 21:36


Populärast i sommar, redan 200 anmälda för Slottssprinten.
© emotorsport.seUnder onsdagen spräckte Slottssprinten 200 anmälda ekipage exklusive tre föråkare, rallyt körs först den 13:e juli - 2,5 månad innan start är startfältet överfullt.

100-års jubilerande Katrineholms MK tar emot 180 åkare för lördagens rally med fem sträckor på 36km - start, mål och service vid Eri...

Publicerad: 2024-04-24 21:32


Sydsvenska Mästerskapet tillbaka i Sydsverige.
Behövs det verkligen en cup till i Småland och Södra 2024? Det är en fullt berättigad fråga! De två distrikten som har en femtedel av klubbarna i Sverige har också nästan en tredjedel av planerade rallytävlingar. Nästan alla cuper och serier i Sverige har också en eller flera deltävlingar i dessa di...

Publicerad: 2024-04-24 12:08


PG Andersson kör Drive VXOs BMW i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.Tvåfaldige Juniorvärldsmästaren och flerfaldige Svenske Mästaren PG Andersson kommer till start i Rally-SM:s gruspremiär den 10-11 maj i Nyköping. PG kommer att tävla tillsammans med sin rutinerade codriver Anders Fredriksson i DRIVE VXOs BMW 1M i den tvåhjulsdrivna klassen.

Bilen, byggd av svens...

Publicerad: 2024-04-23 20:31


48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
© Torbjörn Carlberg.48 av de 80-talet anmälda för Rally Islas Canarias, årets andra EM deltävling kör om poäng i EM klasserna - resterande i nationella klasser och serier.

Jakten kan börja för Östberg och Barth.
29 ekipage går för Rally2 i EM tävlingen som inleds med Hayden Paddon och följer med Efren Llaren...

Publicerad: 2024-04-23 20:23


90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
© emotorsport.se90 ekipage ses nu i listan för Rally Nyköping, den kommande Rally SM deltävlingen men också deltävling i Nordiska Mästerskapet, något som denna gång lockats startande från Norge, Finland och Danmark. Anmälan stänger på söndag kväll och än väntas ett antal ekipage fylla på.

Fler namn väntas för SM...

Publicerad: 2024-04-23 18:53


Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
© Ryds MK.Sträckinformation och programförsäljning till helgens Vilda Ryd Racet.

SS1 ONE Nordic AB, 8,51 km:
Startar på en krokig byväg, som efter ett par kilometer övergår till en mindre väg med mycket sten i kanterna i ett par kilometer. För att efter ca halva sträckan återgå till byväg igen, som är någ...

Publicerad: 2024-04-22 21:10


Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
© emotorsport.seJonna Eson Brådhe, ny förare för mig 2024,
- I februari åkte jag och Jonna tävlingen Hasselasvängen tillsammans och kände att vi hade ett fint samarbete ihop. Nu väljer vi att ingå samarbete även resterande del av 2024, och vi bildar därmed helkvinnligt ekipage i 4wd, berättar Caroline Gassn...

Publicerad: 2024-04-22 21:06


Tidigare nyheter:
48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.
WRC tabellerna efter Croatia Rally.
Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.