|
 Senaste nytt från Swedish Evolution Challenge. PRESSRELEASE
* Jocke Nyman tog sin andra seger för säsongen vilket ger honom poäng nog för att vinna 2009 Evolution Challenge trots att en deltävling återstår.
* Jimmy Joge slutade på andra plats sedan en tändkabel krånglat på första sträckan.
* Markus Hällbo tvingades bryta på sista sträckan.
* Joachim Carlström rullade - två gånger!
Efter en imponerade föreställning i Kolsvarundan, den sjätte deltävlingen i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden, kunde Jocke Nyman och hans co-driver Bo Holmstrand ta sin andra seger för säsongen. Ingen har längre möjlighet att nå samma poängsumma, och det gör Jocke Nyman till 2009 års mästare i cupen trots att en deltävling återstår.
Tävlingen ingick i Rally-SM och startade redan på fredagskvällen med en publiksträcka som kördes två gånger. Nyman/Holmstrand var snabbaste Evolution Challenge team båda gångerna, och ledde med sju sekunder över Hans-Erik Weng/Roger Gunnarsson när det var dags för nattuppehåll. Weng/Gunnarsson var riktigt nöjda med starten och farten i sin Evo X.
Bara tre sekunder bakom var Andreas Sjölander/Håkan Jacobsson, men Markus Hällbo/Lars Gustafsson ytterligare 8,3 sekunder bakom på fjärde plats. Däremot fick förra deltävlingens vinnare Jimmy Joge en mardrömsstart. Han och co-drivern Mikael Johansson tappade cirka 20 sekunder på en tändkabel som krånglade redan på första sträckan.
Även för Joachim Carlström/Jörgen Norman startade tävlingen illa, för de rullade redan på andra sträckan. Tursamt nog hamnade de på hjulen, och kunde fortsätta för skadorna på bilen var förhållandevis små. Dessutom var det dags för service, och mekanikerna fick ta sig an bilen.
Med bilen fixad startade Joge/Johansson bäst på lördagen. De var nio sekunder före Nyman/Holmstrand, och den tiden förde dem upp till andra plats. Något förvånad bestämde sig Nyman för att ändra lite i inställningarna på sin bil efter SS3, och efter SS4 var han åter i topp.
För Carlström/Norman höll oturen i sig för på sträcka fyra de rullade igen! Bara med den skillnaden att nu var bilen rejält tilltygad och det var slutåkt. Det är ovanligt att de bryter, och det var synd om teamet att bryta en sådan fin följd av resultat. Viktigast är dock att de inte gjorde sig illa.
Med Weng/Gunnarsson tredje, Sjölander/Jacobsson och Hällbo/Gustafsson på exakt samma tid efter fyra körde sträckor. Ytterligare två sträckor väntade, innan det var dags för dagens första serviceuppehåll. Så långt var Nyman/Holmstrand fem sekunder före Joge/Johansson.
Samma fyra sträckor kördes sedan en gång till, och nu var Nyman riktigt nöjd med sin bil. Han la i en högre växel, och sträcka för sträcka kunde han och Holmstrand öka på sin ledning. En annan besättning som var nöjd med sin bil var Weng/Gunnarsson, som satte dagens näst snabbast tid på sträcka åtta och tio.
Sjölander/Jacobsson tappade på grund av bromsproblem tid på sista sträcka, och Hällbo/Gustafsson råkade ut för samma transmissionsbekymmer som drabbat de tidigare i år. De försökte få ordning på bilen mellan sträckorna, men när växellådan började låta illa bestämde de sig för att bryta tävlingen – och då gick deras titelplaner upp i rök.
När bilarna återvände till målet i Köping, var Nyman/Holmstrand solklara vinnare. Deras imponerande föreställning under eftermiddagen gav de segern med en marginal på 36 sekunder.
”Eftersom du får räkna bort två resultat var det först efter tävlingen som jag förstod att jag vunnit 2009 års Evo Challenge Champion och jag blev jätteglad när jag fick det bekräftat”, säger Nyman. ”Bilen kändes inte bra i början, men när vi hade justerat den gick det riktigt fort. Att vinna deltävlingen och mästerskapet samma dag, och med en runda kvar, är ett perfekt resultat.”
Även om förarmästerskapet nu är avgjort, fortsätter kampen om titeln bästa co-driver som kommer att avgöras först under finalrundan i Katrineholm. Den tävlingen, KMK Trofén arrangeras den 10 oktober.
2009 Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Öhlins stötdämpare, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart och Mitsubishi Motors Sweden.
Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden
Resultat deltävling 6
1 Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga) 1:10:33.4
2 Jimmy Joge (Tjällmo)/Mikael Johansson (Vansbro) 1:11:09.4
3 Hans-Erik Weng (Säffle)/Roger Gunnarsson (Markaryd) 1:11:32.6
4 Andreas Sjölander (Gävle)/Håkan Jacobsson (Norberg) 1:11:52.9
Brutna
-- Joachim Grahn (Yngsjö)/Rickard Nilsson (Kristianstad) Ej start
SS4 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Avåkning
SS10 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Växellåda
Serieresultat efter sex deltävlingar:
Förare
1 Jocke Nyman 52
2= Markus Hällbo 37
2= Joachim Carlström 37
4 Hans-Erik Weng 35
5 Jimmy Joge 34
6 Joachim Grahn 14
7 Andreas Magnusson 10
8= Peter Eriksson 7
8= Andreas Sjölander 7
Co-driver
1 Bo Holmstrand 44
2= Lars Gustafsson 37
2= Jörgen Norman 37
4 Mikael Johansson 34
5 Roger Gunnarsson 25
6 Rikard Nilsson 14
7= Anders Fredriksson 10
7= Henrik Hulterskog 10
9 Pär Almkvist 8
10= Per-Erik Svensson 7
10= Håkan Jacobsson 7
» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad: 2009-09-22 16:43
|
|
Träning, Kval och shakedown inför Rally di Roma Capitale fredag förmiddag.
Sträckan Fumone på 6,45km används som shakedown inför Rally di Roma Capitale, vid klockan 8:00 släpps Rally2 åkarna ut för att testa sträckan och inställningarna, vid 10:31 är de tillbaka för att köra kval som utgör startordning. Med asfalt som underlag är det snabbaste tid som går ut först när rall...Publicerad: 2025-07-03 17:44
Hallberg från SM-silver till asfaltäventyr i Italien.
Efter en stark prestation under SM-veckan, där Patrik och John tog hem silvermedaljen i rallysprint, är det nu dags att snabbt växla fokus – nästa stopp: Rally di Roma Capitale i Italien!
Till helgen återvänder de till det italienska asfaltsmästerskapet, där de ställer upp i en av årets mest pre...Publicerad: 2025-07-02 22:33
Oliver Solberg får köra i värstingklassen under Rally Estonia.
Efter att ha vunnit de tre senaste tävlingarna och tagit över ledningen i den näst högsta klassen i World Rally Championship, kommer Oliver Solberg (23) att flyttas upp till värsting klassen i Rally Estland om två veckor.
Solberg kommer att köra en Toyota GR Yaris Rally1 med Toyota Gazoo Racing i...Publicerad: 2025-07-02 22:30
Rally1 debut för Oliver Solberg i kommande Rally Estonia.
Oliver Solberg gör Rally1 debut för Toyota Gazoo Racing i Rally Estonia, rallyt som avgörs den 17-20:e juli. Svensken var anmäld för WRC2 tävlande med Printsport till tävlingen men byter nu klass. Efter ett möte hos Toyota Gazoo Racing i Finland kan Svensken idag presentera att han får chansen att t...Publicerad: 2025-07-02 21:55
Tänak och Carlsson i helgens Estniska Louna Eesti Ralli.
Till helgen körs Louna Eesti Ralli från Vöru - totalt i stora rallyt tio sträckor om 95km special. Men ihop körs också ett sprintrally med delar av totala tävlingsbanan. Huvudtävlingen startar vid 17-tiden på fredag och tar målgång tidig lördag eftermiddag.
Ott Tänak har hektiska tider, flög dir...Publicerad: 2025-07-02 18:42
30-talet åkare gör upp i fredagskvällens Rally Magic i Höljes.
Höljeshelgen inleds med Rally Magic, Finnskoga MK har tagit greppet att arrangera rallysprint som uppvärmning för publiken inför Rallycross VM helgen, för andra året går Rally Magic som körs över banan, på vägar runt banområdet och genom campingen.
En sträcka på närmare 2,5km ska köras under kvä...Publicerad: 2025-07-02 18:29
Carlbergs överst på pallen - första 2WD segern i Rallye Baie-des-Chaleurs sedan 1986.
Den 47:e upplagan av Rallye Baie-des-Chaleurs hölls i New Richmond, Quebec och bjöd på en helg full av överraskningar med härligt tempo i skogen och en historisk totalseger som kommer bli ihågkommen i åratal. Senast en 2WD-bil tog sig till pallen totalt var 2004 då Jon Nichols och Carl Schenk gjorde...Publicerad: 2025-07-02 18:13
Mästarmötet laddar för sprint och afterrally i Millebyden.
På bästa småländska sprintvägar i Millebygden avgörs den tredje deltävlingen i årets Svenska Sprintrallycup (SSRC).
Älmhults MK bjuder in till 14,5 kilometer specialsträcka sista lördagen i juli.
Tävlingsledare Anders Martinsson berättar så här;
– Första halva är den som gick fredagssprinten...Publicerad: 2025-07-01 23:01
Tre Svenska ekipage till nästa helgs Finska Mästerskap.
SM Kouvola Ralli från Kouvola ingår i Finska Mästerskapet och Nordic Rally Championship, rallyt med åtta sträckor på nio mil körs nästkommande helg, 11-12:e juli.
Anmälningarna trillar in i listan och tre Svenska ekipage väntas till start, i Rally2 klassen Jari Liiten och Per Almkvist i Skodan so...Publicerad: 2025-07-01 23:00
Inför Rally di Roma Capitale, fyra Svenskar i helgens rally - startfält, tidsplan & länkar.
Till helgen gör ERC-serien start i Rom, EM-serien går in i andra halvan av säsongen med Italiensk asfalt. Rally di Roma Capitale avgörs med 13 specialsträckor på 20 mil.
Fredag förmiddag träning, kval och shakedown och på kvällen vid 20-tiden inleds rallyt med korta publiksträckan Colloseo ACI Rom...Publicerad: 2025-07-01 21:08
|
| |