Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  Rally EM - ERC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Joges tredje EVO Challenge seger för året!
PRESSRELEASE

* Jimmy Joge tog säsongens tredje seger.
* Patrik Johansson inte långt efter på andra plats.
* En intensive kamp utkämpades om första och andra, samt tredje och fjärde plats.


Deltävling fyra i Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden vann Jimmy Joge med co-driver John Stigh. South Swedish Rally blev deras tredje seger för säsongen, men först efter en riktigt hård kamp med Patrik Johansson/Jesper Johansson som ledde inledningsvis. De fick dock ge sig, bara 11,1 sekunder bakom Joge.

Ännu tuffare var det mellan trean och fyran. Anders Jonasson tog till slut sista pallplatsen, endast 6,5 sekunder före Hans-Erik Weng/Henrik Hulterskog.

South Swedish Rally är landets största grustävling, med start och mål i Ljungby. Förutom Evolution Challenge ingick tävlingen också i Rally-SM. I år inleddes tävlingen med rekognosering redan på torsdagen, tätt följt av två korta publiksträckor på kvällen. Rekognoseringen fortsatte sedan på fredagsmorgonen, med sex sträckor fram emot kvällen. Ytterligare åtta sträckor kördes under lördagen.

Redan torsdagen skvallrade om att det skulle bli en spännande helg. Joge/Stigh och Johansson/Johansson körde i mål på SS1 med exakt samma tid! Fast efter de två korta sträckorna var det Jonasson/Lindahl som gick till nattvila i ledning med 1,7 sekund.

De två publikvänliga sträckorna var inte fullt så vänliga mot Jari Saarinen/Jörgen Carlsson. De gled ut lite brett i mitten av SS2 och slog i en sten så att ett hjul och en del av bakfjädringen förstördes.

Efter omstarten på fredagen gick Johansson/Johansson upp i ledning, då Jonasson/Lindahl hade svårt att hitta fäste på det hala underlaget. Johe/Stigh körde punktering och skadade ett däck, ett problem som blev till ett hjärnspöke för Joge de kommande två sträckorna.

Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson fick också en punktering. Annars sa tjejerna att de börjar vänja sig vid Pirellidäcken på grus. Vid första serviceuppehållet, efter tre sträckor, gick alltså Johansson/Johansson in som knapp ledare med en marginal på 6,7 sekunder.

När de tre sträckorna skulle göras en gång till gick det inte vidare bra för Markus Hällbo/Lars Gustafsson och Joachim Carlström/Jörgen Norman. Efter att ha haft riktigt lovande tider innan, fick de nu problem. För Hällbo/Gustafsson var det bakdiffen och för Carlström/Norman växellådan. Troligen spelade det faktum in att starten på sträckan var asfalterad.

När bilarna återvände till Ljungby på fredagskvällen för nattvila såg det ut som följer i Evolution Challenge: Johansson/Johansson var 4,1 sekunder före Joge/Stigh, och Weng/Hulterskog bara 0,9 sekund före Jonasson/Lindahl. Kampen skulle definitivt bli intensiv under lördagen, som det såg ut.

Joge/Stigh fick en flygande start redan på den första av de åtta sträckorna på lördagen. Han var 10 sekunder snabbare än Johanssons, som tyckte att morgonens regn hade gjort så att det var svårt med både fäste och att sätta bromspunkter. Joge/Stighs ledning ökade under de kommande två sträckorna till 21 sekunder. Mellan trean och fyran var det ännu jämnare och nere på 0,3 sekunds marginal, med Weng/Hulterskog med det lilla övertaget mot Jonasson/Lindahl.

Efter en lovande start började Joachim Grahn/Joakim Nilsson tappa mark och med bara fyra sträckor kvar fick de bryta med transmissionsproblem.
Bättre gick det för Karlsson/Walfridsson som nu satte topp-tre tider och därmed höll femteplatsen i Evolution Challenge. Sexa mästerskapets andra kvinnliga förare, Cindy Brüggemann med co-driver Henrik Lennartsson, som nu hade fått upp farten ordentligt. Sjua Fredrik Alsdal/Per Schlegel.

Med bara den sista etappens fem sträckor kvar att köra efter serviceuppehållet var det givet att de fyra toppstallen skulle gå till attack, allt medan vägarna torkade upp.
Johansson/Johansson försökte återta första platsen. Under eftermiddagen närmade de sig Joge/Stigh men hade fortfarande tid att hämta in.

Under tiden pågick kampen om tredje och fjärde plast. Det var aldrig mer än ett par sekunder mellan Weng/Hulterskog och Jonasson/Lindahl. Först på SS15 förändrades positionerna och Jonassson/Lindahl lyckades ta 7,4 sekunder på Weng/Hulterskog. Den 16:e och sista sträckan skulle bli helt avgörande – och där åkte de sekundlika! Därmed gick sista pallplaten till Jonasson/Lindahl som var 6,5 sekunder före Weng/Hulterskog.

När det var dags för line up inför sista sträckan var det också sista chansen för Johansson/Johansson att ta sig förbi Joge/Stigh. De tog verkligen i, och satte snabbaste Mitsubishi-tid på sträckan. Men det hjälpte inte, Joge/Stigh klarade av att ta sin tredje seger för säsongen i Evolution Challenge med 11,1 sekunder tillgodo.

”Det har varit en kanontävling och jag är verkligen glad över min tredje seger”, sa Joge. ”Vi hade en härlig kamp med Patrik och Jesper genom hela rallyt och det gjorde det extra spännande och svårt att vinna. Därför är jag mycket belåten med resultatet och att vi utökar ledningen i mästerskapet.”

Den femte deltävlingen i Evolution Challenge Sweden blir någonting nytt för serien. Den 12-13 juni blir de tävlande en del i ett event för sponsorer och återförsäljare nära Stockholm. I anslutning till detta kör deltagarna en rallysprint.

För första gången får årets totalvinnare av Evolution Challenge i United Kingdom, Irland och Sverige samma pris: en sponsrad start i FxPro Cyprus Rally. Den tävlingen är final på IRC, Intercontinental Rally Challenge. Den av de tre Evo-teamen som kör snabbast då blir krönt till European Evolution Challenge Champion.

2010 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Pirelli däck, Sunoco bränslen, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, JR Motorsports, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, FxPro Cyprus Rally, Mitsubishi Motors Sweden och Holmgrens Mitsubishi, Ljungby.

Evolution Challenge Sweden deltävling 4 resultat
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge) 1:25:02.7
1 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd) 1:25:13.8
3 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd) 1:26:22.6
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Henrik Hulterskog (Stensjön) 1:26:29.1
5 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) 1:27:53.3
6 Cindy Brüggemann (Gamleby)/Henrik Lennartsson 1:30:35.6
7 Fredrik Alsdal (Arboga)/Per Schlegel (Arboga) 1:38:04.0
Brutna
SS2 Jari Saarinen (Mantorp)/Jörgen Carlsson Avåkning
SS6 Markus Hällbo (Stora Skedvi)/Lars Gustafsson (Hofors) Drivaxel
SS6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås) Växellåda
SS12 Joachim Grahn (Yngsjö)/Joakim Nilsson (Kristianstad) Transmission

Mästerskapsställning efter fyra deltävlingar
Förare
1 Jimmy Joge 46
2 Patrik Johansson 41
3 Anders Jonasson 22
4=Markus Hällbo 17
4=Joachim Carlström 17
6=Cindy Brüggemann 15
6=Hans-Erik Weng 15
8 Ramona Karlsson 12
9 Roger Enlund 11
10 Tobias Gustafsson 7
11= Jari Saarinen 6
11= Joachim Grahn 6
13 Fredrik Alsdal 5
Co-drivers
1 Jesper Johansson 41
2 John Stigh 36
3 Jörgen Lindahl 22
4 Christer Carlsson 21
5= Lars Gustafsson 17
5= Jörgen Norman 17
7 Henrik Hulterskog 15
8 Miriam Walfridsson 12
9 Henrik Lennartsson 8
10 Anders Berglund 7
11= Henrik Apelskog 6
11= Joakim Nilsson 6
13 Eveline Walfridsson 4
14 Per Schlegel 3
15 Anders Carlsson 2
16 Richard Eliasson 1


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2010-05-18 18:39






Sydsvenska Mästerskapet tillbaka i Sydsverige.
Behövs det verkligen en cup till i Småland och Södra 2024? Det är en fullt berättigad fråga! De två distrikten som har en femtedel av klubbarna i Sverige har också nästan en tredjedel av planerade rallytävlingar. Nästan alla cuper och serier i Sverige har också en eller flera deltävlingar i dessa di...

Publicerad: 2024-04-24 12:08


PG Andersson kör DRIVE VXOs BMW i Rally Nyköping.
© Drive VXO Motorsport.Tvåfaldige Juniorvärldsmästaren och flerfaldige Svenske Mästaren PG Andersson kommer till start i Rally-SM:s gruspremiär den 10-11 maj i Nyköping. PG kommer att tävla tillsammans med sin rutinerade codriver Anders Fredriksson i DRIVE VXOs BMW 1M i den tvåhjulsdrivna klassen.

Bilen, byggd av svens...

Publicerad: 2024-04-23 20:31


48 ERC ekipage till Rally Islas Canarias, tre Svenska ekipage.
© Torbjörn Carlberg.48 av de 80-talet anmälda för Rally Islas Canarias, årets andra EM deltävling kör om poäng i EM klasserna - resterande i nationella klasser och serier.

Jakten kan börja för Östberg och Barth.
29 ekipage går för Rally2 i EM tävlingen som inleds med Hayden Paddon och följer med Efren Llaren...

Publicerad: 2024-04-23 20:23


90 bilar totalt, 18 ekipage från Norge, Finland och Danmark nu i listan för Rally Nyköping.
© emotorsport.se90 ekipage ses nu i listan för Rally Nyköping, den kommande Rally SM deltävlingen men också deltävling i Nordiska Mästerskapet, något som denna gång lockats startande från Norge, Finland och Danmark. Anmälan stänger på söndag kväll och än väntas ett antal ekipage fylla på.

Fler namn väntas för SM...

Publicerad: 2024-04-23 18:53


Sträckinfo, publiktips och programförsäljning inför Vilda Ryd Racet.
© Ryds MK.Sträckinformation och programförsäljning till helgens Vilda Ryd Racet.

SS1 ONE Nordic AB, 8,51 km:
Startar på en krokig byväg, som efter ett par kilometer övergår till en mindre väg med mycket sten i kanterna i ett par kilometer. För att efter ca halva sträckan återgå till byväg igen, som är någ...

Publicerad: 2024-04-22 21:10


Caroline Gassner ny co-driver till Jonna Eson Brådhe.
© emotorsport.seJonna Eson Brådhe, ny förare för mig 2024,
- I februari åkte jag och Jonna tävlingen Hasselasvängen tillsammans och kände att vi hade ett fint samarbete ihop. Nu väljer vi att ingå samarbete även resterande del av 2024, och vi bildar därmed helkvinnligt ekipage i 4wd, berättar Caroline Gassn...

Publicerad: 2024-04-22 21:06


Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
© emotorsport.seUnder söndagen körde SMK Eksjö en test och träningsdag för framför allt klubbens medlemmar men också ett par gästande ekipage. De tävlande fick chansen att känna på bilarna efter vinteruppehållet och se att allt fungerar innan tävlandet drar igång under våren.
Åtta ekipage tog chansen att köra strä...

Publicerad: 2024-04-22 17:56


Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.
© M-Sport.24-årige Lettländaren Martins Sesks får en drömchans, han kommer köra Ford Puma Rally1. Starterna sker med stöd av WRC Promotorn och i samarbete med M-Sport, där kommer Martins göra två starter.

Han inleder i Polen i slutet på juni med en Ford Puma Rally1 utan hybrid för att se och lära och att s...

Publicerad: 2024-04-22 09:22


WRC tabellerna efter Croatia Rally.
© Toyota Gazoo Racing.WRC tabellerna summerade efter Croatia Rally, fyra deltävlingar som kan ge en fingervisning om hur året kan sluta. Thierry Neuville hade en tung söndag, samlade bra med poäng från första två dagarna och körde hem 19 poäng precis som jagande Elfyn Evans, fortsatt sex poäng mellan dem. Adrien Fourmaux...

Publicerad: 2024-04-21 21:19


Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
© emotorsport.seSvenska Sprintserien inledde sin säsong hos Vimmerby MS, fem tävlingshelger och två deltävlingar per arrangör är upplägget för säsongen. Första gången i Vimmerby för de 90-talet åkarna som kom för start - så här gick det i rallyklasserna.

"Lången" på pallen båda dagarna i trimmat 2wd.
Stö...

Publicerad: 2024-04-21 20:45


Tidigare nyheter:
Foto från Ekrundan Light, test och träningsdag hos SMK Eksjö.
Sesks får drömchans av WRC Promotorn, två tävlingar i Puma Rally1.
WRC tabellerna efter Croatia Rally.
Så gick det i rallyklasserna när Svenska Sprintserien inledde.
Foto från Svenska Sprintserien, deltävling 1.
Pettersson åkte hem Skänningeknixen.
Ogier kör hem Croatia Rally, avåkning stoppade Neuvilles segerchanser.
Hässleholms GP, ny riktning och fler varv nästa helg.
Andraplats för Helin i Danska Yding Rally, bra start med nya bilen.
Söndagsrally med Sprintserie, Skänningeknix och Croatia Rally.
Hansen sexa i Rallye Sumava Klatovy, men rallyt avbröts efter tre sträckor.
Täta kampen i Kroatien rullar vidare, Neuville tog flest WRC poäng efter lördagen.
Hemmaförare i Toyota snabbast i Historiska EM, Historic Vltava Rallye.
Andervang snabbast i Aspgren Byggsprinten.
Söndagsrally på asfalt, Skänningeknixen på gång.
Följ Svenskarna i Aspgren Bygg sprinten, Sprintserie, Rally Yding, Kroatien och 2x Tjeckien.
Neuville och Evans delar ledning i Kroatien efter fredagen, dubbelt Citroen i WRC2.
90 åkare inleder Svenska Sprintserien i Vimmerby i helgen.
100 bilar i Aspgren Bygg sprinten, tävlande för Upplands DM.
Följ fredagens tävlande i Croatia Rally och Historic Vltava Rallye.



Nyhetsarkiv:
[
2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]


Upplevelser från happy-day.se






Nästa deltävling:
E-cupen:
Hammarslaget 04/05


Rally SM:
Rally Nyköping 10-11/05


Rally VM:
Vodafone Rally de Portugal 09-12/05


Svenska RallyCupen:
Violen-Rallyt 18/05




Foto:
Ekrundan Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Svenska Sprintserien 1.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rally Anderslöv.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Stenbocken Sprinten.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.