GNM Sweden AB   

   
Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

EVO Challenge summerar South Swedish Rally.
PRESSRELEASE

• Jimmy Joge tog sin tredje seger för säsongen i Evolution Challenge och det med att vinna South Swedish Rally totalt!
• Patrik Johansson näst bästa Mitsubishi och trea totalt
• Andreas Magnusson imponerade i sin comeback i serien med en tredje plats
• Mitsubishi-teamen dominerade hela tävlingen, med sju förare bland de tio främsta.

Mitsubishi Ralliart Swedens ledare Jimmy Joge med co-driver John Stigh gjorde makalöst bra ifrån sig i helgens South Swedish Rally. De vann även årets tredje deltävling – och de vann SM-deltävlingen totalt! Det efter en rysligt spännande duell med Pontus Tidemand/Jörgen Nordhagen i en S2000 Fiesta. Joge/Stigh vann med ynka 1,8 sekunder, och 27,3 sekunder före Patrik Johansson/Jesper Johansson som var näst snabbast i Evolution Challenge i Ljungby.

I South Swedish Rally (SSR) ingick både Mitsubishi-serien och den tredje deltävlingen i Rally-SM. Därmed startade också en rad motorstarka WRC-bilar och Super 2000, liksom produktionsklassen Grupp N där Mitsubishi Evolution-bilarna ingår. Bland alla dessa bilar tog sig sju Mitsubishi-förare in bland de tio främsta totalt! Mitsubishi-mästerskapets bästa resultat någonsin under sina tio år.

Efter två tävlingar på snö, var SSR gruspremiär i mästerskapen. Vädret under de tre dagarna gick att jämföra med det kring Medelhavet – verkligen en perfekt start på sommarsäsongen. Tävlingen startade traditionsenligt från centrala Ljungby på fredagskväll med två korta sträckor innan nattuppehållet. Ytterligare nio sträckor under lördagen, för att finaldagen köra en etapp med fyra sträckor på morgonen innan målgången i centrum.

Joge/Stigh visade direkt att de var i Ljungby för att åka fort. Efter fredagens korta sträckor ledde de totalt och med den vetskapen gick de ut ännu hårdare på lördagen för att om möjligt ta sin tredje raka seger i Evo Challenge. En totalseger skulle också sitta fint!

Riktigt bra start hade också Johansson/Johansson som var näst snabbaste Mitsubishi. Trea Jocke Nyman/Bo Holmstrand med Andreas Magnusson, som åter är med i serien, strax efter sig. Magnusson hade återförenats med sin co-driver Henrik Hulterskog och fått ordentlig snurr på bilen sedan Mitsubishis motorexpert Tomas Weng gjort vissa justeringar under natten.

Lördagen började med en runda över fyra sträckor innan första service. Återigen var Joge/Stigh värst och utökade sin ledning både i Evo Challenge och totalt. Magnusson/Hulterskog gjorde sitt bästa för att hålla samma tempo vilket förde de upp som näst snabbaste Mitsubishi, fast bara 0,4 sekund före Johansson/Johansson.

Ramona Karlsson/Miriam Walfridsson debuterade med sin nya Evolution X och lagom som de började vänja sig fick de ett förargligt kast och fastnade bredvid vägen i 20 frustrerande minuter. Jocke Nyman hade också problem, och vid service tvingades han bryta för han mådde inte bra.

Nästa etapp innehöll tre sträckor och den första bjöd på en rejäl överraskning för Magnusson/Hulterskog. De kom ut från en långsam vänsterböj och plötsligt stod de öga mot öga med en flock kor på vägen! Så fort djuren hade flyttat sig från vägen kunde de fortsätta och slå larm till arrangören. Tursamt nog var det ingen tävlande som kolliderade med någon ko, och sträckan stoppades medan kossorna föstes ut på ängen igen där de hör hemma.

Medan Joge/Stigh fortsatte att utöka sin ledning var kampen hård bakom mellan Magnusson/Hulterskog och Johansson/Johansson. Hans-Erik Weng/Matthias Andersson hade fått upp farten ordentligt och avancerat upp till fjärde plats. Bakom dem var det tre ekipage som kämpade om tredjeplatsen: Kristian Johansson/Fredrik Livh, Joachim Carlström/Jörgen Norman och Anders Jonasson/Jörgen Lingdahl. När dessa tre kom till service var det bara åtta sekunder som skiljde dem åt.

Oturligt nog tog rallyt slut för Mikael Gustafsson/Joakim Gevert på sträcka åtta med transmissionsproblem. På lördagens sista etapp gled Cemoni Ohlson/Göran Lönnmark av SS10 och rullade. Dessvärre med så stora skador att det var slutåkt för deras del.

På samma sträcka tappade Joge/Stigh den totala ledningen till Tidemand/Nordhagen. Evolution Challenge ledde de däremot med 13,4 sekunder när de återvände till Ljungby. Johansson/Johansson hade då tagit sig förbi Magnusson/Hulterskog med 7,5 sekunder, med Weng/Andersson 41 sekunder bakom på en solid fjärde plats.

Söndagen bjöd på fyra stäckor, klarblå himmel och närmare 30 grader varmt. Farten ökade och Joge/Stigh attackerade för att återta ledningen, vilket lyckades med bara två sträckor kvar. Då var målsättningen klar: vinna eller försvinna och med en perfekt avslutning kunde de krossa mållinjen som vinnare med en marginal på 1,8 sekunder. Ett fantastiskt resultat av en Grupp N Evolution X mot alla motorstarkare konkurrenter runt omkring.

Johansson/Johansson tog andraplatsen, 21 sekunder före Magnusson/Hulterskog som trea. Kommande fyra behöll sina positioner från lördagen: Weng/Andersson, Johansson/Livh, Carlström/Norman och Johansson/Lingdahl. Åtta blev Daniel Johansson/Stefan Ahl, men Johan Rudengren/Christer Johansson som nia medan Christian Larsson/Jonas Sandberg avrundade topp tio i Evo Challenge. Karlsson/Walfridsson hade oturen att tvingas bryta med trasig koppling då endast en sträcka återstod av SSR.

Efter tävlingen sa en extremt lycklig Jimmy Joge: ”Ett fantastiskt resultat för oss! Jag hade en god känsla i bilen redan från start, men jag trodde inte vi skulle vara i ledning efter två sträckor. När jag insåg att vi var det bestämde vi oss för att gå för totalseger. Förutom att vi slog ett hjul ur sitt läge på SS10 så har vi inte haft några problem alls utan bilen har gått perfekt. Det var svårt att gå på max på slutet, men i och med att vi lyckades vinna var det värt allt!”

Fjärde deltävlingen i Evolution Challenge körs om tio veckor, den 12-13 augusti, i Hässleholm – Snapphanerallyt.

2011 års Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge Sweden sponsras av: Mitsubishi Motors Sweden, Pirelli däck, Sunoco bränslen, Öhlins stötdämpare, Speedline Corse PPE fälgar, Endless bromsbelägg, Drenth Gearboxes, PIAA extraljus, Sparco racekläder, MPart, RPM Promotions och Raceconsulting rally results service.

Resultat Evolution Challenge Sweden deltävling 3
1 Jimmy Joge (Tjällmo)/John Stigh (Skänninge)
2 Patrik Johansson (Växjö)/Jesper Johansson (Ryd)
3 Andreas Magnusson (Skeppshult)/Henrik Hulterskog (Stensjön)
4 Hans-Erik Weng (Säffle)/Mattias Andersson (Säffle)
5 Kristian Johansson (Viskafors)/Fredrik Livh (Forserum)
6 Joachim Carlström (Rockneby)/Jörgen Norman (Torsås)
7 Anders Jonasson (Växjö)/Jörgen Lindahl (Ryd)
8 Daniel Johansson (Stockholm)/Stefan Ahl
9 Johan Rudengren (Eskilstuna)/Christer Johansson
10 Christian Larsson (Gamleby)/Jonas Sandberg

Brutna
Service B Jocke Nyman (Östersund)/Bo Holmstrand (Herrljunga)Sjukdom
SS8 Mikael Gustafsson (Karlstad)/Joakim Gevert Transmission
SS10 Cemoni Ohlson (Österbymo)/Göran Lönnmark (Stjärnhov) Avåkning
SS14 Ramona Karlsson (Falköping)/Miriam Walfridsson (Torsby) Koppling


» Pressrelease från Mitsubishi Ralliart Evolution Challenge.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2011-06-09 21:02






Robert Andersson tillbaka i SM, Jag släpper ingenting.
Förra året blev Robert Andersson från Eskilstuna Svensk Mästare i klassen Otrimmat 2WD efter en hård kamp hela året med juniorer som Pontus Lönnström och Albin Nordh. Till årets säsong såldes den Peugeot 208 R2 som Robert och Carl-Gustaf Karlsson vann guldet med, och det såg inte ut som om regerande...

Publicerad: 2020-08-10 18:52


Italienskt önsketänkande, så skulle Fiat Tipo Rally2 kunna se ut!
© LP Design.Ett 50-tal bilar byggdes av Abarth Grande Punto S2000, bilen som debuterade 2005 i super2000 klassen. Modellen rönte stora framgångar i främst Sydeuropa och har vunnit närmare 200 tävlingar sedan dess bland de 2200 starterna bilmodellen gjort. Men utvecklingen stannade av och klassen försvann till f...

Publicerad: 2020-08-09 22:34


Finska juniorerna visar framfötterna i Italien och Polen.
De finska rallyjuniorerna satsar utomlands för att hitta tempo inför fortsättningen på säsongen, i Italienska Rally Citta di Arezzo - Crete Senesi e Valtiberina tog Emil Lindholm i en Skoda Fabia R5 ordentlig fart, ledde efter lördagens fyra sträckor.

Den på MRF däck körande Finländaren inledde m...

Publicerad: 2020-08-09 17:45


Fyra bilar till start i EC Snapphanerallyt för Team Nybe!
© emotorsport.seDet har gått ett par veckor sedan vi genomförde första tävlingen på grus uppe i Katrineholm. Allt stämde och vi är nu så förberedda vi kan bli! Vi kommer till start i Snapphanerallyt med alla teamets bilar - Jonas Åkesson, Simon Karlsson, Jonas Kruse och Victor Hansen.

- Efter ett långt uppehå...

Publicerad: 2020-08-09 13:06


Rådström och Nordh debuterar i Rally Liepaja, så säger de inför.
© emotorsport.seNär Rally Liepaja startar till nästa helg är det med fyra Svenska förare på startlinjen, för Dennis Rådström / Johan Johansson och Albin Nordh / Christoffer Bäck är det första gången i tävlingen - de andra Svenskarna - Oliver Solberg och Adam Westlund har tidigare erfarenheter från rallyt.

Albin ...

Publicerad: 2020-08-09 10:11


Fullt hus när Norsk rallysport gör comeback i Rally Grimstad.
© Mats Myrsell.Den 22:e augusti återstartar Norska Mästerskapet med Rally Grimstad, en asfalttävling på 72km special fördelat över nio sträckor. Först var det risk för gallring då endast 50 ekipage tilläts, men nu verkar de 70-talet anmälda ekipage få chansen att komma till start.

Många vassa favoriter i startf...

Publicerad: 2020-08-08 19:54


Lahti, Östgård, Engström & Widgren vinnare i Kanonrundan.
© emotorsport.seNMS Boden stod för helgens svenska rally, det var Kanonrundan med två sträckor som kördes två gånger. Hemmaföraren Thomas Lahti var ensam genom 4wd klassen, han var också snabbast dagen lång, vann totalt och klassen.

Tvåa totalt slutar Nils Östgård i Citroen Ds3 R3t, 22 sekunder bakom Robert Niem...

Publicerad: 2020-08-08 18:13


Alla får starta i publikfria men webTV sända Falerumsbacken.
Vi i Åtvidabergs Motorklubb vill bara meddela att alla rallyåkare anmälda till Falerumsbacken kommer att få möjlighet att åka tävlingen! Lottning sker under söndag/måndag.

Glöm INTE att tävlingen är publikfri men sänds på sbfplay.se så alla ska kunna följa med i all action som det förhoppningsvi...

Publicerad: 2020-08-08 14:23


Vallentuna MK ställer in YRC-Sprinten.
Vallentuna MK har tidigare flyttat tävlingsdatum från den 7 juni till den 13 september i hopp att förutsättningar skulle kunna vara bättre att genomföra YRC-Sprinten.
- Med en hel del osäkerheter kring Covid 19 utvecklingen samt att en del yttre förutsättningar har ändrats ser inte Vallentuna ...

Publicerad: 2020-08-08 13:38


Svensk rallysport på gång, 300 ekipage för nästa helgs fyra rallyn!
© emotorsport.seNär motor och rallysporten öppnar upp allt mer även i Sverige efter våren och sommarens Corona uppehåll, även om det mest sker utan publik så ser nästa helg lovande ut.

Från enstaka tävlingar väntar nästa helg fyra rallyn bara under lördagen, just nu ses över 300 anmälda ekipage! Snapphanerallyt ...

Publicerad: 2020-08-08 12:36


Tidigare nyheter:
Vallentuna MK ställer in YRC-Sprinten.
Svensk rallysport på gång, 300 ekipage för nästa helgs fyra rallyn!
Lahti favorit i publikfri Kanonrunda.
Svenskt i högerstolen till South Estonia Rally.
TER-series startar i Italien, Lindholm på startlinjen.
M-Sport öppnar webshop, snabbare beställningar för tävlande och team!
M-Sport avslöjar, fortsätter med Fiesta i WRC 2022, nästa år debuterar Fiesta Rally3.
Historisk Solberg till Lettland, ska jaga nya framgångar i Rally Liepaja!
SMK Hörby ställer även in RS-tävling.
Så ska EC Snapphanerallyt genomföras på ett säkert sätt.
Ny tävling, rallysprint på Kinnekulle Ring.
Väntar WRC premiär i USA, McKenna med Ford Fiesta WRC?
115 bilar till start i EC Snapphanerallyt.
Tre Junior EM Svenskar till Lettiska Rally Liepaja.
Även Rasbo MKs tävling EVB Sprinten ställs in.
Efter nya besked, LMBab-Sprinten tvingas ställa in.
Full pott för Hyundai, Neuville & Breen i Rally di Alba topp - Andersson sexa!
Många rallyvinnare i helgens dubbla KMC-sprintar.
87 SM ekipage för EC Snapphanerallyt.
Daniel Brorson ser fram mot R5-debut.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Lill - Eken 12/09


Rally SM:
EC Snapphanerallyt 14-15/08


Rally VM:
Rally Estonia 04-06/09


Svenska RallyCupen:
Laxå Rallyt 29/08




Foto från:
Slottssprinten Rally-Light, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Slottssprinten Rally-Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Arkivet 1997->.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.