NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  RALLY VM - WRC
  RALLY EM - ERC
  RALLY SM
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Erfarenhetsrikt Ypres Rally för Pontus Tidemand.
PRESSRELEASE

Att få träning på asfalt var syftet med 22-årige Pontus Tidemands deltagande i belgiska Ypres Rally, som gick av stapeln i helgen. När de 20 sträckorna var avverkade i tuffa förhållanden landade Pontus på en tionde plats i den tvåhjulsdrivna klassen och tar med sig exakt den erfarenhet han letade efter och ett ökat självförtroende för asfaltkörning.

Molnen låg som ett tungt täcke över Ypres när helgens rally började sent på fredagseftermiddagen. Sex specialsträckor i två omgångar på tre sträckor vardera stod på tidsplanen och redan vid starten av den första hade regnet börjat falla, vilket genast gjorde utmaningen större.

Pontus och kartläsaren Ola Fløene kom till start i en Ford Fiesta R2, samma typ av bil de rattar i Junior-VM, för att få närmare 300 kilometers körning på asfalt inför Tysklands VM-rally i augusti. God förberedelse är A och O, och med support från EVEN Management och Tätab kan Pontus skaffa sig bästa möjliga utgångsläge. Med dryga 60-talet deltagare i den tvåhjulsdrivna klassen, varav cirka 40 liknande R2-bilar och närmare 20 av dem Ford Fiestas, fanns det gott om tuff konkurrens i Ypres Rallys startfält.

På förhand tonade Pontus ner förväntningarna genom att trycka på att han ser det här som ett träningsrally och inte kommer att ta onödiga risker för att sluta på pallen. Men trots det hårda motståndet, visade Pontus snabbt att han ändå hörde hemma i toppfighten och efter fredagens tre första sträckor var han i ledning i den tvåhjulsdrivna klassen.
- Hittills går allt felfritt och vi får bra träning. Det är svårt att hitta grepp i det våta underlaget, men vi har riktigt kul, sa Pontus under serviceuppehållet efter sträcka tre.

Nästa loop gick inte lika problemfritt. På sträcka fyra fick Pontus och Ola punktering och förlorade därmed tid, men höll sig fortfarande kvar i topp sex efter stabil körning på de två sista sträckorna för dagen.
- Det har varit en helt okej dag för oss, berättade Pontus innan nattuppehållet på fredagen. Det började bra, men i och med punkteringen tappade vi runt 50 sekunder. Men känslan i bilen är ändå bra och vi satsar på en bättre morgondag och att ta oss i mål med alla sträckor körda.

Lördagsmorgonen bjöd på något torrare väglag, trots att det fortfarande var lerigt och halt efter regnet föregående dag. Pontus startade dag två med inställningen att det var träningskilometerna som var det väsentliga och fokuserade inte på sina konkurrenter. När första sträckan startade låg han på en sjätte plats men efter klok körning avancerade han till fjärde plats efter sträcka 14.

Framåt kvällen när Pontus hade hittat helt rätt känsla och tyckte körningen gick bättre och bättre, satte punkteringar på både sträcka 18 och 19 stopp för ytterligare klättring i resultatlistan. Han hoppades istället på att få avsluta rallyt med en bra sträcka, men då den sista sträckan blev struken på grund av att två bilar fattade eld, försvann den möjligheten. Men trots att avslutningen inte blev som tänkt, anser Pontus att helgen som helhet är en positiv upplevelse.
- Jag hade hela tiden i bakhuvudet varför vi är här och det gjorde att vi kunde köra vårt eget race, lite under maxgränsen för att inte riskera värdefulla kilometer, säger han efter rallyts avslut. Det har varit en väldigt bra erfarenhet att köra Ypres Rally. Vi har fått både bra not- och asfaltträning i svåra och omväxlande förhållanden, vilket jag hoppas ska gynna oss när vi kommer till Tyskland.

Resultat 2WD GEKO Ypres Rally 2013
1. Xavier BAUGNET (BEL)
2. Timo Van der Marel (NLD) +41.4
3. Cedric de Cecco (BEL) +1:21.5
4. Matthias Boon (BEL) +2:14.9
5. Victorien Heuninck (BEL) +2:16.9
[...]
10. Pontus Tidemand (SWE) +5:48.8


» Pressrelease från Pontus Tidemand.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad:






Norbergs Hyttsväng, anmälan stänger måndag kväll.
© emotorsport.sePå lördag körs Hyttsvängen när Norbergs MC satsar på rally igen. En lokal rallysprint med en asfaltsträcka på 2,5 km och en grussträcka på 2,8 km, de båda sträckorna körs 3 gånger med en totallängd på 67 km för tävlingen.
- Anmälan till för Hyttsvängen stänger måndag kväll klockan 18:00, just n...

Publicerad: 2025-09-21 22:25:05


Anmälan för 100-åringen stänger klockan 18:00 - ingen efteranmälan!
© Enköpings MK.Just nu 99 anmälda för 100-åringen i Enköpings MK´s regi den 4:e oktober. Final för SuperCupen, 1300 Rallycup, Upplands DM och VOC Sverigeserien väntas

Det är fem unika sträckor där 3 av dom går två gånger, det innebär 8 sträckor på ca 4,5mil. Noter av Patrik Barth eller av Jörgen Joons som skriv...

Publicerad: 2025-09-21 16:34:38


Foto från TV-Svängen.
© emotorsport.seSex sträckor, ett par nya varav ena lång på över 16km när TV Svängen kördes för 60:e gången hos SMK Hörby med tävlande för Södras DM, Smålands DM, Sydsvenska Mästerskapet och Volvo Euro Cup. Snabbast totalt hemmafavoriten Tom Kristensson i en Ford Fiesta R5 under jubileumstävlingen - snabbast med tv...

Publicerad: 2025-09-21 15:03:17


Virtuell chikan används på Temahallen grussprint.
© emotorsport.seFör första gången i Sverige kommer Hässleholms Mk att införa en "Virtuell chikan" på sträcka 2/4 på Temahallen.

I VM och EM har man under flera år använt en "Virtuell chikan" för att få ner snitthastigheten på vissa sträckor.

Vi kommer att använda den för att få ner hastigheten efter en lång r...

Publicerad: 2025-09-21 12:40:55


Brynildsen tvåa men Norsk mästare - Svenska framgångar i NM finalen.
© emotorsport.seRally Hedemarken avslutade Norska rallymästerskapet, fyra kända sträckor gick dubbelt under lördagen, in i halvtid ledde Frank Tore Larsen efter fyra sträcksegrar med 10 sekunder till Eyvind Brynildsen. Ut på andra varvet var det istället Brynildsen som tog fyra sträcksegrar och plockade in halva le...

Publicerad: 2025-09-21 11:24:10


Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
© Helin Motorsport.Danska Rally Midtsjælland kördes hem av Simon Vallentin i Hyundai i20 N Rally2, tio sträckor och närmare 45 minuters körning och 8,1 sekunder ned till Kenneth Madsen med Citroen C3 Rally2. Jacob Leutenberger Madsen med Renault Clio Rally3 går in som trea totalt, knappt minuten från vinnaren. Rallyt ...

Publicerad: 2025-09-21 10:40:29


Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
© Arvid Carlsson Motorsport.Martins Sesks dominerade Lettiska Rally Cesis fram till slutet, en avåkning grusade segerfirande där istället Karl Martin Volve i Skoda Fabia Proto stod överst på pallen. Betydligt tätare om segern efter att Sesks försvann, 14 sekunder till Ralfs Sirmacis i en vässad Mitsubishi Lancer Evo 8. Ännu et...

Publicerad: 2025-09-21 09:40:30


Johannesson snabbast totalt i Runt Mjölkpallen Pokalen.
© emotorsport.seGnesta MK med Runt Mjölkpallen Pokalen där tävlande för Klassiska & Historiska Rallycuperna, RM för Historiska Rallybilar och Finess Onotade Rallyserie fanns på plats. Sträckorna Kocken och Kleva kördes två gånger under dagen.

Snabbast totalt sågs de tvåhjulsdrivna med Antti Johannesson 17 sekund...

Publicerad: 2025-09-21 08:51:20


Stavbom körde hem Wez-Mek Pokalen.
© emotorsport.seFlitiga MK Tierp med Wez-Mek Pokalen som deltävling för Supercupen och Upplands DM, fyra sträckor där närmare 12km Ralbo var längst. Kenny Stavbom och Jesper Samuelsson var klart snabbast genom rallyt, vann de fyra sträckorna och segern totalt 12 sekunder före Fredrik Grahn. Sex sekunder från avance...

Publicerad: 2025-09-21 07:43:06


Kristensson ohotad i TV-Svängen - spännande kamper i trimmat 2wd.
© emotorsport.seAtt det skulle bli hemmaseger i 60:e upplagan av TV Svängen stod klart rätt snabbt, redan på 16km och nya ss1 hade Tom Kristensson och Julia Thulin kört ifrån konkurrenterna rejält. I Ford Fiesta R5:an var SMK Hörby ekipaget 28,5 sekund före nästa bil, och för klassen än en bra bit i rallyt för Södr...

Publicerad: 2025-09-20 23:08:00


Tidigare nyheter:
Stopp för Helin efter ss3 i Danmark, ändå Svenska framgångar, Kjellgren klassvinnare.
Volve snabbast totalt i Rally Cesis - Arvid snabb i 2wd.
Johannesson snabbast totalt i Runt Mjölkpallen Pokalen.
Stavbom körde hem Wez-Mek Pokalen.
Kristensson ohotad i TV-Svängen - spännande kamper i trimmat 2wd.
Pettersson snabbast uppför Falerumsbacken.
B-förare i 2wd snabbast totalt i Rikspokalen.
Startskott för Rally Sweden 2026 - ansökan för sträckor lämnades i veckan.
Rikspokal, TV-Sväng, Wez-Mek och Mjölkpallspokal bland rallyna att följa - Resultat, Radio och tracking.
Sesks leder Rally Cesis - Carlsson 3:e 2wd totalt.
Stjärnorna samlas för McRae Rally Challenge - familjen McRae, Blomqvist och Solberg bland gästerna.
Missa inte Enköpings 100-års jubiluem, 4,5 mil över åtta sträckor i Hundraåringen!
Närmare 120 bilar för jubilerande TV Svängen.
Klassiskt och modernt i Gnestas Runt Mjölkpallen Pokalen.
SMK Örebro inför helgens Rikspokal.
70-talet åkare ut på Rikspokalens fyra sträckor.
Tierps Wez-Mek Pokal med SuperCup och Upplands DM.
Dubbla race uppför Falerumsbacken i helgen - 70 bilar i lördagens tävling.
Tunt i utökat TEAB Race hos Orust BSK.
Tre sträckor dubbelt, så körs Henkas Grus & Betong Rallyt 4/10.



Nyhetsarkiv:
[
2025 ][ 2024 ][ 2023 ][ 2022 ][ 2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]






Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 25/10


Rally EM - ERC:
Croatia Rally 03-05/10


Rally SM:
- - - - - 06-07/02


Rally VM - WRC:
Central European Rally 16-19/10


Svenska RallyCupen:
Marknadsnatta 27/09




Foto:
TV-Svängen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

South Swedish Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

HEAT / Rally Bergslagen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.