|
 Tufft och händelserikt när VOC Mekonomen Rallys SverigeSerie gästade Kil. PRESSRELEASE
Rally Killingen kom för första gången med i VOC Mekonomens SverigeSerie så sent som i fjol. Tävlingens snabba och bitvis väldigt utmanade sträckor gör tävlingen händelserik. I år hade tävlingen flyttat sitt centrum till Grums och de flesta sträckorna var också nya, men tävlingens karaktär var sig lik. Ett ihållande skyfall som tog fart mitt under tävlingen gjorde en redan tuff tävling ännu tuffare. Klassens, och också två av svenskt rallys riktiga framtidsnamn, gjorde ingen besviken. Emil Bergkvist vann Elit A i tämligen överlägsen stil. Patrik Adolfsson var lika imponerande i Elit B och passade också på att bli totaltvåa, bara slagen av nämnda Bergkvist. Cupklassen vanns också tämligen komfortabelt men här av ett nytt namn, Kent-Ola Björklund som bytt CoDriver sysslan hos titelförsvarande SverigeSerie mäster Arne Rådström till att numera köra själv, och det i imponerande tempo.
Att det går fort i VOC är ingen nyhet men att nio VOC Mekonomen Rallybilar är snabbare än snabbaste fyrhjulsdrivna är extremt.
– – Förhållandena på tredjesträckan i Rally Killingen var speciella. Ett skyfall gjorde vägen jättehal. Till saken hör att det skyfallet kom i ett uppehåll i startfältet precis då Alexander Cruse stod redo för start, så både han, Emil Bergkvist och alla bakom dem i startlistan har åkt sträckan våt och hal. Ändå kör Emil bästa tid av alla de 107 som fullföljde sträckan, inklusive alla trimmade klasser, och inklusive fyhjulsdrivna. Vad ska det bli av denna supertalang? Vad stolta vi är att ha Emil Bergkvist i VOC Mekonomen Rally, säger klassansvarig Roger Fransson som själv stod och väntade i line-up till tredjesträckan då det första riktigt kraftiga regnet kom.
Emil vann högsta elitklassen i stor stil. Mellan Peter Elg och Kristoffer Karlsson på andra och tredje plats var det däremot betydligt tätare. Här skilde det till slut bara futtiga 0,4 sekunder efter 4,5 mil rallyåka. Vilken fajt!
– – Men vi har inte bara Emil som kör gudabenådat rally i klassen. Vi måste skicka en tanke även till Alexander Cruse som totalskrotade bilen när han rullade fyra varv efter mål på SS 3, och det efter att ha passerat fotocellen i målet på tiondelen lika med Emil, men efter rullningen blev den tiden aldrig officiell.
Spännande också hur en bortglömd bilstädning innan start ibland kan visa sig vara rena gudagåvan. Patrik Adolfsson fick svåra problem redan på SS3 då bilen slutade ladda. I vanlig VOC-anda så samlades kunniga medtävlare runt Patriks bil i line-up till dagens fjärde och näst sista sträcka, och likadant innan sista sträckan.
– – Medtävlarna får enligt reglerna inte skruva i Patriks bil, men goda råd är förstås inget hinder. Tydligen var det Pär Nordahl som till slut kom med avgörande tips. En kvarglömd ringnyckel, skruvmejsel, tejprulle och en kabelbit i Patriks handskfack var allt som behövdes för att få bilen att ladda igen. Trots hackande motor, dåligt fungerande vindrutetorkare och igenimmade rutor i spöregnet, allt till följd av laddningen som inte fungerade, så vann Patrik ändå elit B ohotad med nästan 50 sekunders marginal. Och passade också på att bli näst snabbaste VOC Mekonomen bil, bara slagen av Emil Bergkvist.
Viktor Karlsson på andra plats och Erik Karlström på tredje hade däremot en gruvlig fight de också, mellan dem skilde det till slut bara en sekund.
Vi kan heller inte undanhålla er läsare en helt fantastisk anekdot. På dagens första sträcka tappade Viktor Karlström sin intercom, det var helt enkelt batteriet i den som gav upp. Men, Viktor har en kvicktänkt CoDriver i Jonas Sandberg, han ringde helt enkelt upp Viktor och gestikulerade åt honom att svara. Med telefonen instucken i hjälmen fick Viktor sina noter, vilken kreativitet!
I Cup-klassen dominerade Kent-Ola Björklund, den gamle CoDriver-fantomen som nu bytt notblock och mikrofon mot ratt och pedaler. Kent-Ola fick veta om sitt favoritskap innan start och han tackade genom att infria alla förväntningar och vinna i stor stil. Johan Vedin på andra plats och Ola Wördin tog tredjeplatsen.
Bland juniorerna var Pontus Lönnström tämligen överlägsen.
– – Hans tid hade placerat honom som tvåa i Cup-klassen, och då måste vi komma ihåg att Pontus inte får köra med noter. Vilken bragd! Är det här nästa supertalang vi ser i vardande? Ingen direkt överraskning att den i så fall kommer i VOC Mekonomen Rally.
Mattias Jacobsson blev tvåa bland juniorerna och på tredje plats kom ännu ett intressant namn, Lina Björklund. Svenskt rally mår bra av att återväxten bland kvinnliga förare bakom Ramona Karlsson ser ut att fungera alldeles utmärkt, även om vi gärna vill se fler tjejer bakom ratten.
Rally Killingen är tufft, snabbt och svårt. Det fick inte minst klassansvarige själv känna på i sin svåra krasch i fjolårets upplaga.
– – I år var inget undantag. Det för SverigeSerien så ovanliga väderförhållandet regn gjorde inte rallyt lättare. VOC Mekonomen Rally brukar ha ett skyddande ”paraply från ovan” över tävlingarna i sin nationella serie. I de svåra förhållandena skedde flera rullningar men lyckligtvis utan allvarliga skador och behov av ambulanser den här gången. Det allmänna beskedet från de inblandade dagen efter incidenterna är ”ömma men vid god vigör och gott mod.” Det är bara att bita ihop och komma igen.
Nästa utmaning i SverigeSerien stavas: Finland, Tammerfors och Castrol Rally. Den 26 och 27 september är det dags.
» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.
» Denna samt tidigare pressreleaser, se Pressrelease
Publicerad:
|
|
Missa inte anmälan för Henkas Grus o Betong Rallyt.
Anmälan för Henkas Grus o Betong Rallyt hos Rönne MK stänger på söndag klockan 18:00. I rallyt väntar 34km special fördelat på tre sträckor som körs två gånger, notat av Patrik Barth.
Just nu ses 20 anmälda ekipage, en bit från det utskrivna mintalet för rallyt.
- Men ni kan anmäla er, vi tar...Publicerad: 2025-09-25 20:06:46
Hankook-priser fördelade efter Rally-SM 2025.
South Swedish Rally i Olofström satte punkt för Rally SM säsongen 2025, där mästerskapsstriderna avgjordes i en händelserik finaltävling. Förutom ära och medaljer stod även en rekordstor prispott från Hankook på spel – totalt 492 000 kronor och 58 däck fördelades till de främsta i tabellerna.
Stö...Publicerad: 2025-09-25 14:34:15
Mille kör italienskt asfaltrally som uppladdning inför viktigt säsongsavgörande.
20-årige rallyföraren Mille Johansson från Katrineholm och kartläsaren Johan Grönvall från Arvika är tillbaka i tävlingsbilen kommande helg när Rally Valli della Carnia körs i Ampezzo, Italien. Tävlingen är en viktig del i uppladdningen inför de kommande EM- och VM-finalerna.
Johansson och Grönva...Publicerad: 2025-09-25 14:32:45
Rallyåkare i Laxås klubbmästerskap på söndag.
Laxå MK´s Klubbmästerskap gör upp med tre åk på bana hos Laxå MK på söndagen, 20-talet bilar varav endast sex med rallybilar på banan, alla i 2wd.
Tom Carlsson, Janne Ydrefalk, Håkan Lindh, Marcus Hellberg, Pontus Adriansson och Kim Ståhl ses alla med Volvobilar.
» Inbjudan & Anmälningslista, se ''Inbjudningar''....Publicerad: 2025-09-25 13:05:39
Blomqvist föråkare i Norbergs Hyttsväng.
En loop med två sträckor går tre gånger när Hyttsvängen körs hos Norbergs MC, det ger 15km special. 17 tävlande ekipage och tre föråkare där Stig Blomqvist ses med BMC Cooper.
Åtta deltagare i trimmat 2wd där Per Grubb och Isak Sjökvist kör i A/B-klassen. C-förarna är största klass med sex deltag...Publicerad: 2025-09-25 10:51:46
60 åkare för Sprinttjuren, deltävling i Svenska SprintRallyCupen.
Dals MK arrangerar näst sista deltävling i Svenska SprintRallyCupen när Sprinttjuren avgörs, en sträcka utanför Bäckefors körs två gånger och ger 18,2km med ett 60-tal bilar i listan.
Fem åkare ut för 4wd, favorit på hemmaplan och snabb i Mitsubishi Lancer EVO X är Joakim Rydholm - mot sig har ha...Publicerad: 2025-09-25 08:57:07
Rallyskifte i Italien - Sardinien blir ERC - Rally di Roma blir WRC.
Italienska rallyarrangörerna för Rally di Roma Capitale och Rally Italia Sardegna skiftar nu fokus, det har en tid varit oklart var kommande års WRC och ERC deltävlingar körs under den Italienska flaggan.
Ingen förändas till nästa år, men från 2027 kommer Italienska WRC deltävlingen flytta in til...Publicerad: 2025-09-25 05:59:49
Liiten i helgens Finska rallyfinal, SM Seinäjoki Ralli.
Finska Mästerskapet avslutas i helgen, från Seinäjoki körs SM Seinäjoki Ralli som inleder med 32km under fredagskvällen fördelat på tre sträckor. Sex sträckor på 83km under lördagen, målgång vid 17-tiden.
Svenskt genom Jari Liiten och Per Almqvist med Skodan, de ligger fyra i mästerskapet inför f...Publicerad: 2025-09-24 13:05:42
Stor rallyfinal, Svenska RallyCupen avslutar med Marknadsnatta i Boxholm.
Final på lördag för Svenska RallyCupen, säsongen avslutas med Marknadsnatta med Västra Östergötlands MK som arrangör, start & mål i Boxholm, fyra specialsträckor med både nytt och beprövat material ger 46km special för de 120-talet tävlande.
Elva ekipage genom fyrhjulsdrift, Kim Nydén saknas efte...Publicerad: 2025-09-24 11:45:00
Tänak kör inte om VM poäng för Hyundai under årets tre sista WRC deltävlingar.
När listan för Central European Rally släpptes var det utan anmälan om tävlan för tillverkande team för VM fyran, estländaren Ott Tänak. Kanske var det bara en miss, men så var det inte - estländaren kommer inte köra om poäng för Hyundai Shell Mobis World Rally Team mer i år.
Problemen i Chile st...Publicerad: 2025-09-24 08:59:54
|
| |