Carless Racing Fuels.   

   
GNM Sweden AB   

   
Mastertrailer.   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Väntad segrare i 2013 års Suzuki 1300 RallyCup.
PRESSRELEASE

Stefan Sollenfelt och Per-Erik Svensson infriade de högt ställda förväntningarna och säkrade i SMK Örebro´s Rikspokalen den totala segern i Suzuki 1300 RallyCup. De gjorde det med marginal då de även vann denna finaltävling.
Egentligen kunde paret med den stora ledning de redan hade, defilera hem segern genom att i stort sett bara ”kört runt”. Men ”Sollet” är en utpräglad tävlingsmänniska och ville avsluta som en mästare bör. Det var därför bara seger som räknades.
Trots att de gick ut först i det 15 bilar starka fältet med nackdelen av att åka i lite mer rullgrus än de efterföljande ekipagen så slog de an takten direkt. Tävlingsledningen hade gjort det lite svårare än vanligt då man inledde rallyt med en riktig långsträcka på över två mil. Ingen chans för de tävlande att bli varma i kläderna med en kort uppvärmningssträcka denna gång. Annars brukar det vara bra med en sådan så man kommer igång och eventuellt kan göra små justeringar på bromsbalans och kanske justera lufttrycket i däcken. Nu var det skarpt läge från första metern. Lite osäkerhet fanns med i bilden då det dygnet före hade snöat och varit minusgrader på nätterna. Skulle det finnas isfläckar? Sollet och Beppe vann alltså första sträckan betryggande med hela 7.5 sekunder men ryktena säger att Eskilstunaparet Rickard och Robert Andersson med en fint byggd MK1a (Den äldre typen av Suzuki 1300 Gti) hade flugit fram och var efter 1,5 mil inte långt efter. De kör med standard växellåda som man ursprungligen gjort medan Sollenfelt och några till valt att ändra till lägre utväxling i växellådorna. Detta nöje föranleder dock ett tidspåslag vid slutliga poängberäkningen i cuptabellen med 1%. Det skulle innebära att Sollets segrartid på SS1 13:11,2 skulle bli uppräknad med 7,9 sekunder till13:19,1. Helt plötsligt så skulle det kunna bli riktigt tätt dem emellan. Men nu grinade oturen Eskilstunaduon i ansiktet trots sitt startnummer 21. Istället var det startnummer 13 Jan-Erik Eriksson/Stefan Gustavsson som fick sätta press på tätduon. En av förhandsfavoriterna Christian Granfors/Carro Östmark fick problem med kylningen på sin Suzuki och övervägde att bryta. Men efter välbehövlig service chansade de på att fortsätta för att försöka försvara sin totala tredjeplats i Cupen. Tyvärr rönte de samma öde som Rickard och Robert och tvingades bryta på SS2 med trasig drivaxel. Nu blev det plötsligt läge för Jan-Erik och Stefan att kanske kunna ta en pallplats i den totala cupen.

Läget hårdnade som ni ser en aning efter SS2 men det var mest av akademisk karaktär. Helt plötsligt tappade Sollet o Beppe tid då växellådan trilskades och 3:ans växel ramlade ur. Inför sista Specialsträckan skilde bara 4 sekunder till tvåan och som ni vet så innebär minsta misstag flera sekunders tapp. …för att inte tala om tekniken. Nåväl, paret gjorde som vanligt inga misstag och släppte bara ifrån sig 1,7 sekunder, så segermarginalen slutade på 2,3 sekunder. Men med två förlorade sträcksegrar tappade man förstås några extra poäng men var egentligen helt ohotade ändå. Däremot lyckades Jan-Erik Eriksson och Stefan Gustavsson att plocka till sig de sista värdefulla SS-poängen för att kunna ta sig förbi paret Granfors/Östmark och överta tredjeplatsen i Cupen från dem. I ”Ingenmansland” gjorde C-föraren Markus Kujanpää, lotsad av Ronnie Maxe en mycket stark insats genom att bli fyra och passerar därmed Ödberg/Palm med minsta möjliga marginal. Därefter följde ett helt koppel som slogs om de övriga poängen. Först bland dem kom till slut Mattias Lagström/Rickard Forsell följda av just Jesper Ödberg/Fredrik Palm.

Slutgiltigt resultat hittar ni på Cupens hemsida: www.1300rallycup.se
Nu tar 1300 RallyCup paus fram till 2014. Då inleder man sannolikt med en VinterCup som troligen kommer att köras på enhetsdäck. Sådant och mycket mer ska bestämmas på föreningens årsmöte den 23:e November. Cupledningen och de tävlande vill passa på att tacka alla generösa sponsorer som varit oerhört betydelsefulla för dem samt inte minst alla gästvänliga arrangörer och dess FUNKTIONÄRER som låtit dem tävla hos sig.

1300 RallyCup: Mycket Rally för Pengarna! Väl mött igen 2014!


» Pressrelease från Suzuki 1300 RallyCup.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2013-10-22 12:35






Norska Mästerskapet ska avgöras, Aurskog Höland Rally.
© Rally NM.Norska Mästerskapet tar final med helgens Aurskog-Høland Rally, 69 deltagare för de tio sträckorna på fem mil, mycket asfalt i den mixade tävlingen.

Nio ekipage i R5 klassen där Anders Grøndal åter ses i Skoda Fabia R5 Evo från EKS teamet, gör upp med Frank Tore Larsen om mästerskapet. Nytillskot...

Publicerad: 2020-10-01 00:10


Är detta WRC kalendern 2021?
© emotorsport.seStrax före Midsommar presenterades ett första utkast med nio namngivna länder tilltänkta för WRC kalendern 2021, sedan dess har allt jobb lagts på att säkra årets säsong.

Inom kort väntas mer detaljer kring nästa års kalender dyka upp, Rallye Monte Carlo är redan klart, de kör 21-24 januari! På t...

Publicerad: 2020-09-30 22:40


McKenna byter Skoda mot Ford, jagas av Pastrana i American Rally Association.
© McKenna Motorsport.I helgen väntar näst sista deltävlingen i American Rally Association, det Amerikanska mästerskapet med Show Me Rally på 13 mil hårda grusvägar runt Potosi.

63 anmälda ekipage - totalt 15 bilar för Öppna 4wd klassen ihop med R5 bilar, mästerskapsledaren Barry McKenna med co-driver Leon Jordan lämn...

Publicerad: 2020-09-30 20:46


Dennis Rådström avbryter EM-satsning.
© Vandraq Studio.Rallyföraren Dennis Rådström från Torsby skulle i år gjort en satsning på Rally-EM och klassen ERC3 Junior tillsammans med kartläsaren Johan Johansson från Valdemarsvik. Efter två starka resultat i de första EM-tävlingarna väljer nu Dennis och Johan att avsluta årets säsong och lägga fokus på ett st...

Publicerad: 2020-09-30 09:28


Delecour klar för Rallye Monte Carlo 2021, i nya Alpine A110 R-GT.
© Francois Delecour.Med över 20 starter är 58-årige Francois Delecour en av de mer rutinerade när han startar Rallye Monte Carlo 2021. Fransmannen är redan klar för start, kommer köra nya Alpine A110 Rally i R-GT utförande som då gör VM debut.

Francois har hittills gjort ett par starter i modellen och gör nästa helg...

Publicerad: 2020-09-29 21:17


Hälsingeserien slår ihop, 2020-2021 blir en enda säsong!
© emotorsport.seEn trasslig vinter följt av Corona pandemin har drabbat de flesta rallyserierna på ett eller annat vis 2020. Med bara två deltävlingar, först Trötängasprinten i början på februari och så Örnskölden månaden senare tog det stopp för Hälsingeserien.

Sedan dess har årets samtliga deltävlingar ställts...

Publicerad: 2020-09-29 21:01


Supercupen öppnar ny klass för R1 2021.
På grund av att Rally-SM inte släpper in hela R1 klassen som varit inbjudningsklass 2020 gör Supercupen 2021 förändringar.
- När det nu bara blev Gr-F homologerade så har jag tagit ett beslut att göra om regelverket till 2021, förklarar Jörgen Joons.

Vi gör en klass som startar först i varje...

Publicerad: 2020-09-28 22:25


63 bilar totalt, sex Svenskar till Rally Italia Sardegna.
© @World.63 ekipage väntas till Rally Italia Sardegna, årets näst sista WRC deltävling. Tolv ekipage går i WRC klassen, Elfyn Evans, Sebastien Ogier och Kalle Rovanperä ses i Toyota Gazoo Racing, i teamet men utanför jakten på fabrikspoäng finns också Takamoto Katsuta. Hyundai ställer Ott Tänak, Thierry Neuv...

Publicerad: 2020-09-28 21:30


Block kör Escort i Rallylegends, Fiesta R5 i Sol Rally Barbados.
© Hoonigan Racing Division.Till helgen ses Ken Block i Europa, då med sin egna Ford Escort Cosworth för att köra Rallylegends i San Marino. Där är han en av de kända förarna som deltar i den till året bantade upplagan, ett arrangemang som annars lockar mängder av åskådare och än fler kända namn och bilar i startlistan. För de...

Publicerad: 2020-09-28 21:02


Ny bilklass i Rally-SM, Standardklassen kliver in.
Standard blir den nya mästerskapsklassen i rally-SM 2021.
I grunden handlar det om våra ungdomar som börjar tävla i en standardbil. Många vill åka SM men det blir ett stort steg och dyra investeringar att gå upp en klass. Men från och med nästa år finns det möjlighet att träda in på SM-planen ...

Publicerad: 2020-09-28 20:44


Tidigare nyheter:
Ny bilklass i Rally-SM, Standardklassen kliver in.
Petter Solberg och Mikkelsen delar Citroen C3 WRC i Rally Italia Sardegna.
Bl.a. Kopecky snabb i Tjeckien, totalt Citroen dominans i Frankrike.
Asunmaa körde hem Finska Mästerskapet.
Förändringar i Rally SM kalendern 2021, Rally Gotland ut och Killingen in.
Foto från Gränna MK´s Polkatrofén.
Göthberg och Lången snabbaste 4wd & 2wd i Rally Gimmersta.
BMW seger i Polkatrofén, Axelsson snabbast.
Solberg ende Svensk bland 38 ekipage till Rally Fafe Montelongo.
Fourmaux, Vatanen & Block - spännande startfält i Rallylegends.
Resultat från lördagens Rally Gimmersta.
Solberg junior på jakt efter EM-titel.
Publikfritt när 70-talet åkare gör upp i onotade Polkatrofén.
Sprint DM när publikfria Rally Gimmersta avgörs.
Lecablock, något att tänka på när publiken återvänder till rallyskogen.
Opel Corsa Rally4 klar för rallystart 1:e januari 2021!
Tossebergsracet 2020 är inställt.
Pohjanmaa Ralli avgör Finska mästerskapet, nytt inhopp av Latvala.
Mäkinen kliver åt sidan, Toyota driver WRC satsning i egen regi 2021.
SM brons för Hansen och Johansson i Sandviken.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 07/11


Rally SM:
North Rally 08-09/01


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 08-11/10


Svenska RallyCupen:
- - - - - - 00/00




Foto från:
Polkatrofén.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bäckeforssnurren.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

EMK Kannan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.