Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   
Mastertrailer.

   
GNM Sweden AB

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Daniel och Nicklas inledde bra, tvingades bryta i ledningen.
Röjsel tvingades bryta med tekniska problem i SM-ledning.
PRESSRELEASE

I helgen gick stapeln av för årets första SM-deltävling i rally. Det var Östersund som stod för värd och nästan 100 ekipage var anmälda till tävlingen där åtta stycken specialsträckor som uppmätte ca 12 mil totalt skulle genomföras.

18-årige Daniel Röjsel, SMK Dala, och co-driver Nicklas Edvardsson, Taxinge MK, hoppades kunna göra en bra start på SM-säsongen där de tävlar i junior-SM.

Tävlingen startade på fredagskvällen med en sträcka på 3.3 mil följt av en kort publiksträcka inne i Östersund. Daniel och Nicklas gick ut som bil 22 med taktiken att försöka få en rytm i körningen och hålla ett tempo utan överladdningar. I mål på första sträckan ledde de junior-SM med 20 sekunder och låg på en 15:e plats totalt i rallyt!

Efter sträckan bar det iväg till Östersund igen för en kort service. Efter servicen kördes publiksträckan på Campus i Östersund som också var den sista för dagen. Det var nästan bara grus och asfalt som underlag och beslut om att kör eller inte övervägdes av tävlingsledningen, men man beslutade att köra för publikens skull. Daniel körde mjuk och följsamt runt husknutarna för att spara på däcken och inte göra dumma misstag.

På lördagen återstod ytterligare 6 sträckor och Daniel och Nicklas gick ut som 19:e bil tidigt på morgonen. Första sträckan för dagen (ss 3) åkte dåvarande tvåan i klassen, Jens Branteström av i början på sträckan och hindrade Daniel en aning som startade minuten bakom. I mål tappade Daniel och Nicklas några sekunder mot nya tvåan i klassen, Pontus Åhman.

SS4 passade Daniel utmärkt med bred och fin väg där han kunde utnyttja sina linjer från racingen, det visade han också genom att sätta tredje snabbaste tid totalt i tävlingen bland de tvåhjulsdrivna bilarna!

SS5 var tävlingens tuffaste sträcka med en längd på 2.7 mil och en väg som mestadels var krokig men också väldigt snabb, här gick det också upp mot 190 km/h. Daniel och Nicklas klarade sträckan utan problem och efteråt väntade ett lunchuppehåll där de kunde ladda om för dom sista tre sträckorna.

SS6 var riktigt svårkörd med mycket lössnö och spårigt underlag. Daniel hade en dålig känsla i bilen men tiden sa något helt annat då han utökade ledningen med ytterligare 8 sekunder. Därefter var planen att fortsätta ett säkert tempo och ta bilen i mål. Tyvärr blev det inte så då det kom en varning för lågt bränsletryck när det återstod några kilometer av den sjunde och näst sista sträckan. Daniel körde i samma tempo in i mål men när de stannade för att lämna över tidkortet och ge en kommentar till radioreportern steg bensinångorna i bilen och de var tvungna att ge sig i väg för att kolla vad som var fel. Bara någon kilometer senare började motor att misstända kraftigt och Daniel vek in till sidan av vägen. Under huven sprutade bensinen och det visade sig att fästet till spridarbryggan gått sönder vilket gjorde att en bränslespridare satt lös. Daniel och Nicklas gjorde så gott de kunde för att hindra läckaget. Med läckande bränslespridare och en mätare som varnade för lågt bränsletryck åkte de iväg i hopp om att hinna till den planerade tankservicen innan bensinen var helt slut och utan att det skulle slå eld i motorrummet. De klarade sig precis till tankzonen men inte ända fram till serviceteamet. Vid en tankservice är det bara tillåtet för serviceteamet att enbart tanka, så det var bara att slänga in handduken då inte Daniel och Nicklas kunde åtgärda felet med de verktyg eller delar de hade i bilen.

Det hade kunnat blivit ett toppresultat över förväntan men istället blev så här. Det visar att allt kan hända i motorsporten och det är inte över innan målgång på sista sträckan. Det som hände var inget varken teamet eller Daniel och Nicklas kunde styra över. Daniel är trots allt nöjd ändå.
-Känns väldigt tråkigt och tungt då vi bara hade en sträcka kvar att köra och dessutom chans att ta segern. Vi får istället ta med det positiva från tävlingen där jag visade min kapacitet som förare. Många höjde på ögonbrynen redan efter första sträckan på hela rallyt och jag trodde inte själv att jag hade den farten. Jag var ju till och med snabbare än flera tidigare svenska mästare på sträckorna.

Vi följde ju trots allt bara planen under hela tävlingen med att få en bra rytm och köra i ett säkert tempo för att lära och skaffa rutin. Jag är trots allt otroligt nöjd och det känns ändå som en seger på ett vis. Det är bara att bryta ihop och komma igen till nästa tävling, säger Daniel.

Nicklas har inte slutat imponeras av Daniel och har njutit under hela tävlingen.
-Jag hade ståpäls under slutet av första sträckan, då var det riktigt fränt att åka med! Det är helt otroligt hur duktig Daniel har varit och han har följt planen till punkt och pricka. Det var naturligtvis surt att bryta med en sträcka kvar. Vi får helt enkelt ta med det positiva och ladda om för nästa tävling, säger Nicklas.

Daniel, Nicklas och resten av teamet vill också tacka alla partners och de som ställt upp och gjort detta möjligt!

Redan på lördag är det dags igen då Daniel och Nicklas kommer att åka LBC-ruschen i Lima som avslutning på vintersäsongen.


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-03-02 17:48






Solberg klar för Skoda Fabia R5 i WRC3 med stöd av fabriken.
© Skoda Motorsport.Idag blev det officiellt att Oliver Solberg och Aaron Johnston byter VW mot Skoda när man inleder tävlandet i WRC3 klassen. Efter en stark insats i Rallye Monte Carlo med teamets egna VW Polo GTI R5 blir det nu bilbyte till kommande Rally Sweden när WRC3 satsningen startar.

Ett byte som redan var...

Publicerad: 2020-01-27 16:54


Team Ramudden anmält till teammästerskapet, Pontus, Victor och Fredrik kör!
© Team Ramudden.Vi är glada att få offentliggöra vårt 3 bils till Teammästerskapet 2020. Vi tycker att idén med ett teammästerskap är toppen och gör nu allt för att vara så förberedda som möjligt.

De 3 ekipage som ingår i teamet är:
Pontus Lönnström och Stefan Gustavsson som parallellt med sitt JWRC äventyr sk...

Publicerad: 2020-01-27 16:42


Ingen Loeb i Sverige, Breen ersätter.
© Hyundai Motorsport.Redan till årets andra deltävling väljer Hyundai Motorsport att kasta om i föraruppställningen. Ut från Rally Sweden går Sebastien Loeb och in kommer Craig Breen i teamets tredje bil. Kvar är Thierry Neuville och Ott Tänak i teamet inför den Svenska deltävlingen i mitten av februari.

Veckans test...

Publicerad: 2020-01-27 16:11


Ingen ersättningstävling för Rally-SM i vinter.
I förra veckan aviserade Rally Bilmetro i Sandviken att de jobbade för ett ersättningsdatum den 13-14 mars för sin SM-deltävling i Rally som skulle körts kommande helg, men som ställdes in på grund av vinterbrist i området.
Nu står det klart att tävlingen inte kommer kunna köras i mars heller, och ...

Publicerad: 2020-01-26 22:22


0,016 sekunder till Neuvilles fördel, gav en extra poäng i Monaco!
© Hyundai Motorsport.Thierry Neuville hade marginalerna på sin sida, när TV bilderna från powerstage i Rallye Monte Carlo kablades ut sågs rallyvinnaren Neuville och tvåan Sebastien Ogier gå i mål på samma tid.

I tabellerna blev så Neuville den som fick de fem bonuspoängen, när tiderna visades i sin helhet och signer...

Publicerad: 2020-01-26 22:15


McKenna körde hem Sno*Drift Rally, nu väntar WRC äventyr i Mexico.
© American Rally Association.Barry McKenna i Ford Fiesta R5 vann fem av fredagens sex sträckor i Sno* Drift Rally, premiären för American Rally Association 2020. Ute på ss2 toppade Piotr Fetela i en Ford Fiesta Prototyp från Dytko, men han fick sen nöja sig med att vara tvåa på sträckorna helgen ut.

Irländske New York bon Mc...

Publicerad: 2020-01-26 20:07


Rally VD´n och FIA generalen lugnar oroade, Rally Sweden helt enligt planen.
© emotorsport.seMånga har bevisligen varit oroliga för Rally Sweden, trots att det nu är 2,5 vecka tills det ens är dags för tävling. En oro som också skapar en massa extraarbetet för arrangören som jobbar stenhårt med att åter leverera en VM fest i världsklass.

Väderprognoserna visar kallare och kallare och man...

Publicerad: 2020-01-26 19:54


Historisk målgång för M-Sport, 250 raka tävlingar med poäng!
© M-Sport.Starten på Rallye Monte Carlo blev inte vad M-Sport Ford WRT hade hoppats, när fronten fylldes med löv gick motorerna varma och förarna fick lugna sig. Men problemet löstes till fredagen och under resten av rallyt har bilarna hittat allt mer fart. När Esapekka Lappi och Teemu Suninen tog målgång var...

Publicerad: 2020-01-26 19:30


Solberg genomförde Monte Carlo Rallyt, summerar rallyt.
© Oliver Solberg.En slutlig 25:e plast totalt för Oliver Solberg och Aaron Johnston, genomfört rally och en nöjd pappa Petter i teamets lastbil efter målgång - minst lika nöjd var Oliver själv.
- Mitt första Rallye Monte Carlo är avslutat, mitt första asfaltrally någonsin. Vi körde var enda sträcka, samlade 30 m...

Publicerad: 2020-01-26 14:12


WRC tabellerna efter Rallye Monte Carlo.
© Hyundai Motorsport.Efter Rallye Monte Carlos sista specialsträcka, den 13km långa La Cabanette - Col de Braus 2 kunde poängen fördelas i årets första VM deltävling. Thierry Neuville och Hyundai Motorsport åker hem med flest poäng efter premiären, de toppar båda mästerskapen inför fortsättningen i Rally Sweden som 2,5 ...

Publicerad: 2020-01-26 13:47


Tidigare nyheter:
0,016 sekunder till Neuvilles fördel, gav en extra poäng i Monaco!
McKenna körde hem Sno*Drift Rally, nu väntar WRC äventyr i Mexico.
Rally VD´n och FIA generalen lugnar oroade, Rally Sweden helt enligt planen.
Historisk målgång för M-Sport, 250 raka tävlingar med poäng!
Solberg genomförde Monte Carlo Rallyt, summerar rallyt.
WRC tabellerna efter Rallye Monte Carlo.
Neuville vinner Rallye Monte Carlo före Ogier och Evans!
Neuville har greppet om segern i Rallye Monte Carlo.
Neuville ny Monte Carlo ledare, Veiby i diket med två sträckor kvar.
Ida co-driver till Catie Munnings i JWRC premiären.
Följ söndagens fyra avgörande sträckor i Rallye Monte Carlo.
Östberg leder, Andersson tvåa i WRC2 & Solberg jagar erfarenheter.
Gröndal vann Lygnasprinten, Skoglund bäst från Svenska sidan.
Evans leder, Ogier och Neuville inom 6,4 sekunder i Rallye Monte Carlo.
Evans ny ledare i Rallye Monte Carlo, dubbelt Toyota.
Häng med i Monte Carlo, Lygnasprinten och Sno* Drift Rally.
Finska Vaakuna-Ralli kan köras, vintern tillbaka!
Inställt i Lettland, vårväder stoppar Rally Sarma.
Följ lördagens fyra sträckor i Rallye Monte Carlo, två live i TV.
Östberg och Veiby i WRC2 topp, Solberg snabbast utanför VM.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Prisutdelning för E-Cupen 2019 22/02


Rally SM:
Rally Bilmetro 31-01/02


Rally VM:
Rally Sweden 13-16/02


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.