Carless Racing Fuels.   

   
Mastertrailer.   

   
GNM Sweden AB   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

© Daniel Röjsel.
© Daniel Röjsel.
Daniel och Nicklas inledde bra, tvingades bryta i ledningen.
Röjsel tvingades bryta med tekniska problem i SM-ledning.
PRESSRELEASE

I helgen gick stapeln av för årets första SM-deltävling i rally. Det var Östersund som stod för värd och nästan 100 ekipage var anmälda till tävlingen där åtta stycken specialsträckor som uppmätte ca 12 mil totalt skulle genomföras.

18-årige Daniel Röjsel, SMK Dala, och co-driver Nicklas Edvardsson, Taxinge MK, hoppades kunna göra en bra start på SM-säsongen där de tävlar i junior-SM.

Tävlingen startade på fredagskvällen med en sträcka på 3.3 mil följt av en kort publiksträcka inne i Östersund. Daniel och Nicklas gick ut som bil 22 med taktiken att försöka få en rytm i körningen och hålla ett tempo utan överladdningar. I mål på första sträckan ledde de junior-SM med 20 sekunder och låg på en 15:e plats totalt i rallyt!

Efter sträckan bar det iväg till Östersund igen för en kort service. Efter servicen kördes publiksträckan på Campus i Östersund som också var den sista för dagen. Det var nästan bara grus och asfalt som underlag och beslut om att kör eller inte övervägdes av tävlingsledningen, men man beslutade att köra för publikens skull. Daniel körde mjuk och följsamt runt husknutarna för att spara på däcken och inte göra dumma misstag.

På lördagen återstod ytterligare 6 sträckor och Daniel och Nicklas gick ut som 19:e bil tidigt på morgonen. Första sträckan för dagen (ss 3) åkte dåvarande tvåan i klassen, Jens Branteström av i början på sträckan och hindrade Daniel en aning som startade minuten bakom. I mål tappade Daniel och Nicklas några sekunder mot nya tvåan i klassen, Pontus Åhman.

SS4 passade Daniel utmärkt med bred och fin väg där han kunde utnyttja sina linjer från racingen, det visade han också genom att sätta tredje snabbaste tid totalt i tävlingen bland de tvåhjulsdrivna bilarna!

SS5 var tävlingens tuffaste sträcka med en längd på 2.7 mil och en väg som mestadels var krokig men också väldigt snabb, här gick det också upp mot 190 km/h. Daniel och Nicklas klarade sträckan utan problem och efteråt väntade ett lunchuppehåll där de kunde ladda om för dom sista tre sträckorna.

SS6 var riktigt svårkörd med mycket lössnö och spårigt underlag. Daniel hade en dålig känsla i bilen men tiden sa något helt annat då han utökade ledningen med ytterligare 8 sekunder. Därefter var planen att fortsätta ett säkert tempo och ta bilen i mål. Tyvärr blev det inte så då det kom en varning för lågt bränsletryck när det återstod några kilometer av den sjunde och näst sista sträckan. Daniel körde i samma tempo in i mål men när de stannade för att lämna över tidkortet och ge en kommentar till radioreportern steg bensinångorna i bilen och de var tvungna att ge sig i väg för att kolla vad som var fel. Bara någon kilometer senare började motor att misstända kraftigt och Daniel vek in till sidan av vägen. Under huven sprutade bensinen och det visade sig att fästet till spridarbryggan gått sönder vilket gjorde att en bränslespridare satt lös. Daniel och Nicklas gjorde så gott de kunde för att hindra läckaget. Med läckande bränslespridare och en mätare som varnade för lågt bränsletryck åkte de iväg i hopp om att hinna till den planerade tankservicen innan bensinen var helt slut och utan att det skulle slå eld i motorrummet. De klarade sig precis till tankzonen men inte ända fram till serviceteamet. Vid en tankservice är det bara tillåtet för serviceteamet att enbart tanka, så det var bara att slänga in handduken då inte Daniel och Nicklas kunde åtgärda felet med de verktyg eller delar de hade i bilen.

Det hade kunnat blivit ett toppresultat över förväntan men istället blev så här. Det visar att allt kan hända i motorsporten och det är inte över innan målgång på sista sträckan. Det som hände var inget varken teamet eller Daniel och Nicklas kunde styra över. Daniel är trots allt nöjd ändå.
-Känns väldigt tråkigt och tungt då vi bara hade en sträcka kvar att köra och dessutom chans att ta segern. Vi får istället ta med det positiva från tävlingen där jag visade min kapacitet som förare. Många höjde på ögonbrynen redan efter första sträckan på hela rallyt och jag trodde inte själv att jag hade den farten. Jag var ju till och med snabbare än flera tidigare svenska mästare på sträckorna.

Vi följde ju trots allt bara planen under hela tävlingen med att få en bra rytm och köra i ett säkert tempo för att lära och skaffa rutin. Jag är trots allt otroligt nöjd och det känns ändå som en seger på ett vis. Det är bara att bryta ihop och komma igen till nästa tävling, säger Daniel.

Nicklas har inte slutat imponeras av Daniel och har njutit under hela tävlingen.
-Jag hade ståpäls under slutet av första sträckan, då var det riktigt fränt att åka med! Det är helt otroligt hur duktig Daniel har varit och han har följt planen till punkt och pricka. Det var naturligtvis surt att bryta med en sträcka kvar. Vi får helt enkelt ta med det positiva och ladda om för nästa tävling, säger Nicklas.

Daniel, Nicklas och resten av teamet vill också tacka alla partners och de som ställt upp och gjort detta möjligt!

Redan på lördag är det dags igen då Daniel och Nicklas kommer att åka LBC-ruschen i Lima som avslutning på vintersäsongen.


» Pressrelease från Daniel Röjsel Motorsport.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-03-02 17:48






Publikfritt söndagsrally med 60-talet åkare i Mjölkpallen-Pokalen.
© emotorsport.sePublikfritt söndagsrally blir det hos Gnesta MK där Mjölkpallen-Pokalen avgörs, 30km special på fyra sträckor, en går då dubbelt med 60 ekipage.

Grupp E först ut med fem bilar, Hans Jonsson och Pär Henrik Andersson i A/B klassen, för c-förarna kommer Jonas Eriksson, Robert Nyberg och Amanda Wider...

Publicerad: 2020-09-17 21:01


Se shakedown live, WebTV från Rally Turkey Marmaris shakedown!
© Toytoa Gazoo Racing.Klockan 8:01 rullar ekipagen ut på shakedown, den 4,7km långa sträckan sänds som vanligt via webben utan plus tjänster. Totalt 26 ekipage kör i internationella tävlingen, 10 bilar går i WRC klassen.

Svenskt ses genom Pontus Tidemand och Patrik Barth i WRC2 klassen - Svenskarna kör ett av tre eki...

Publicerad: 2020-09-17 20:57


Följ resultaten på shakedown inför Rally Turkey Marmaris.
© @World / TOK Sport WRT.Klockan 8:01 rullar de första FIA P1 registrerade ekipagen ut på shakedown, här bjuds en 4,7km lång sträcka där förarna har två timmar att köra. Från klockan 11:00 har alla förare chans att köra sträckan.

Svenskt genom Pontus Tidemand och Patrik Barth som nu har chans att jaga värdefulla poäng i ...

Publicerad: 2020-09-17 20:56


Kristensson kör avslutande deltävlingen i Rally SM.
Till helgen körs den fjärde och sista tävlingen i årets, något stympade, serie i Rally SM. Det är Sandvikens MK som arrangerar Rally Bilmetro, en endagars publikfri tävling på ca 7 mil specialsträckor.
Just innan anmälan stängdes blev det klart att Tom och Joakim Sjöberg kommer till start med samma...

Publicerad: 2020-09-17 06:09


Spännande SM-final väntar i Sandviken.
På lördag ska SM i rally avgöras i Sandviken och tävlingen Rally Bilmetro. Fyra sträckor på över sex mil utgör grunden för kampen om SM-medaljerna. I tyngsta klassen, Trimmat 4WD, är kampen om guldet stenhårt mellan dubbla Juniorvärldsmästaren PG Andersson från Årjäng och förra årets EM-bronsmedaljö...

Publicerad: 2020-09-17 05:34


Uppgörelse nära i SM-serien, dags för Rally Bilmetro.
© emotorsport.seLördagsrally, publikfritt och SM final när Rally Bilmetro med Sandvikens MK som arrangör avgörs. Om tre mästare är klara finns det så mycket mer att köra om, en spännande kamp med drygt 100 bilar i startfältet inkluderat tävlande utanför SM. Sex mil special på fyra sträckor väntar de tävlande under ...

Publicerad: 2020-09-17 05:23


Publikfritt när 70-talet bilar gör upp i lördagens Bäckeforssnurren.
© emotorsport.se MK Trophy kör Bäckeforssnurren, ett nytt och kompakt rally där två sträckor går tre gånger vilket ger 2 mil special - som allt annat helt publikfritt!

Drygt 70 deltagare totalt, 15 av dem för Appendix K där Stig Johansson i Triumph 2,5 Pi kör i "1966-1971" klassen, störst med åtta av deltagarna ...

Publicerad: 2020-09-16 21:53


Tyska WRC tävlingen i Österrike eller Tjeckien 2022?
© Hyundai Motorsport.Det Tyska VM Rallyt kan följa bland annat det Svenska upplägget med tävlande i två länder när rallyt gör comeback, troligen först 2022.

Årets deltävling tvingades ställa in och den Tyska arrangören är sedan tidigare utlämnade för 2021 när FIA införde sin rotation på tävlingar, ett system där fler...

Publicerad: 2020-09-16 21:49


Både EM & VM final i Belgien - Spa Rally avslutar EM i mitten på december.
© FIA ERC.Idag fick ERC promotorn klart med en ny final för årets stympade säsong, sju deltävlingar inställda eller flyttade och samtidigt en åttonde som strök sin EM status idag.

Försvann gjorde Cyprus Rally, den stenhårda tävlingen avstår EM status för att underlätta det kompakta tävlingsprogrammet när s...

Publicerad: 2020-09-16 19:33


Pontus Lönnström går för guld i Sandviken.
© M-Sport / JWRC.Rallyföraren Pontus Lönnström från Nora kör på lördag final i Rally-SM tillsammans med kartläsaren Stefan Gustafsson i Sandvikens Rally Bilmetro. Pontus och Stefan har två segrar i årets mästerskap och kan köra hem SM-guld i både klassen Otrimmat Tvåhjulsdrivet och Junior-SM. Pontus & Stefan tävlar ...

Publicerad: 2020-09-16 17:03


Tidigare nyheter:
Pontus Lönnström går för guld i Sandviken.
Mattias Adielsson har chans på guldmedalj i Rally-SM.
Svenska Sprintserien kör dubbelt i Laxåsprinten.
Stugemos WRC drömmar grusades, nu gör han R5-comeback i Rally Bilmetro!
Så gick det i Kinnekulle Ring Rallysprint när resultaten blev slutgiltiga.
Klasseger och medalj, höga rallymål i Kolsva.
Meddelande ifrån tävlingsledningen av Tossebergsracet 2020.
Lången och Korten kör BMW i Rally Bilmetro.
Tidemand satsar högt bland Turkiets bergstoppar.
Tider, Startfält & Nyheter inför Rally Turkey Marmaris.
P-G och Anders kör för SM-guld i rally under finaltävlingen i Sandviken.
SVT hårdbevakar Rally Turkey Marmaris, 5 livesända sträckor!
Foto från EMK Kannan.
Gustavsson sjua i Länsirannikon Ralli.
Wilke snabbast i Kinnekulle Ring Rallysprint.
Göthberg vann EMK Kannan med 0,1 sekund!
Följ EMK Kannan via Radio & Resultat!
Upplagt för spännande guldfighter i Rally Bilmetro.
170-talet åkare i publikfria EMK Kannan.
Nytt lördagsrally, Kinnekulle Ring rallysprint.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 07/11


Rally SM:
Rally Bilmetro 18-19/09


Rally VM:
Rally Turkey Marmaris 17-20/09


Svenska RallyCupen:
- - - - - - 00/00




Foto från:
EMK Kannan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

EC Snapphanerallyt, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.