Gulf / GN Motorsport Sweden   

   
Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
GNM Sweden AB   

   
Mastertrailer.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nordahl snabbast men Adolfsson vann i Växjö.
PRESSRELEASE

Med hela 70 bilar till start så dominerade VOC Mekonomen Rally Dackefejden stort. I VOC Mekonomen Elit A inträffade den ovanliga situationen att Pär Nordahl körde snabbast utan att få äran att inkassera segern. En ytterst liten registrerad tjuvstart på bara 5/100 av en sekund (en halv tiondel!) kostade Nordahl ett tidstillägg på 10 sekunder som med ens förvandlade den uppmätta körtidens seger med 4,6 sekunder till en tredjeplats 5,4 sekunder efter den slutlige vinnaren Patrik Adolfsson. Med Anton Brorsson på silverplats.

Dackefejden har som tävling en särställning i VOC Mekonomen Rally i-och-med att det är den enda tävling på hela säsongen som ingår i alla de tre serier som organiseras av klassen själva: SverigeSerien – klassens motsvarighet till SM, SommarSerien och Nordic West Euro Cup - klassens europaserie.

I år kördes tävlingen i trakterna av Lessebo. Sträckorna överraskade många med sin snabba karaktär, långt från de svängiga vägar över otaliga krön som ofta karaktäriserar rallysträckor i Sveriges sydöstliga region.
– Dackefejden ett år är helt enkelt inte samma tävling som Dackefejden några år senare. Wäxjö MS har fantastiska samarbeten och i kraft av det tillgång till massor av mil med rallysträcka och kan därför variera sin tävling nästan i det oändliga. Det är förstås väldigt attraktivt för oss som anordnar en serie. Vi kan behålla samma goda samarbete, upparbetade personliga kontakter och samma goda dialog utan att det för den skull blir ”samma tävling” som vi kör år-efter-år, berättar klassansvarig Roger Fransson.

Patrik Adolfsson vann Elit A
Inför Dackefejden så ställde klassansvarig den retoriska frågan: ”Vem kan slå Pär Nordahl i Elit A?”, hur gick det med det?
– Svaret på frågan var egentligen: ingen! Nordahl ledsagad av CoDriver Thomas Waldenström körde snabbast av alla men de blev dömda för tjuvstart på SS 2. Med de 10 sekunders tidstillägg som en tjuvstart kostar så blev Nordahl bara trea. Vann gjorde istället fjolårssegraren Patrik Adolfsson med Jesper Samuelsson i högerstolen. In emellan Nordahl och Adolfsson körde ytterligare en av klassens unga supertalanger Anton Brorsson med CoDriver David Arhusiander.

Tjuvstarten var långt ifrån oomtvistad.
– Det är nog det minsta man kan säga. Den fotocellsregistrerade tjuvstarten var ynka fem hundradelar av en sekund, en halv tiondels sekund alltså. Tidtagningen sker enligt inbjudan bara på tiondelar. Det gjorde att Nordahl ifrågasatte om det verkligen helt säkert var en tjuvstart. Efter att sträckan avslutats och tävlingsledningen kontrollerat manuella back-up system, studerat in-car film från Nordahls bil och fört en dialog med ansvarig faktafunktionär (not: ”tjuvstartsdomare” enkelt uttryckt) så ströks tjuvstarten. Mot detta beslut av tävlingsledningen lämnades det i sin tur protest, den protesten bifölls av tävlingsdomaren och Nordahl påfördes återigen 10 sekunder.

Frostig stämning.
– Det var en frostig stämning i toppen av Elit A på prisutdelningen, något som är oerhört ovanligt i den väldigt sociala VOC Mekonomen klassen där alla, mer eller mindre, är kompisar med alla. Jag hoppas och tror att när de inblandade smält förtreten och laddat om för tävling igen så är den här motsättningen glömd och man kan återgå till att vara goda vänner igen.

Vad gäller toppen i de olika serierna efter Växjö så är ställningen intressant.

I SverigeSerien leder Adolfsson på 80 poäng, en enda poäng före Brorsson på 79 som i sin tur leder på särskiljning över Nordahl som alltså också har 79 poäng. Kan det bli mer raffinerat?

Sommarserien leder däremot Victor Karlsson som var fyra i Växjö, relativt betryggande på 78 poäng före klassens nestor, Ingvar Nilsson på 62 och Brorsson trea på 57.

I Nordic West Euro Cup leder Nordahl ohotad på 112 poäng före Adolfsson på 60 och Victor Karlsson på 52. Faktum är att team Nordahl/Waldenström bara behöver komma i mål i ytterligare en av de två återstående deltävlingarna i Nordic West Euro Cup för att säkra segern och förmånen att få åka ner till Berlin i november för att ta emot förstaprisbucklan.

Karlström vann stabil seger i Elit B
Förhandstipset i lägre elitklassen var Karlström.
– Jag var feg nog att bara spika Karlström under hot innan tävlingen. Jag borde ha vågat vara tuffare i mitt tips. Erik Karlström med CoDriver Oscar Almqvist är lite i en klass för sig i VOC Mekonomen Elit B just nu. I Växjö inkasserade duon sin tredje raka seger i SommarSerien och därmed också den andra raka i SverigeSerien. Fortsätter de ånga på så här så börjar det lukta ”drömserie” i båda cuperna när säsongen är slut och två tävlingsresultat ska räknas bort. Lägg namnen på minnet!

Ett namn som sällan visar sig i SverigeSerien är Osbyföraren Kim Nilsson. Han tog andraplatsen bakom Karlström.
– Kim Nilsson med bisittare namne Joakim lägger som många andra i landets södra landsända sin prioritet på fina SydSvenska Rallycupen. Dessa förare visar sig ofta bara i Sverige- och SommarSeriesammanhang när tävlingarna även ingår i SSRC, ofta som Kim nu med riktigt fina resultat. Vore kul att få se mer av dessa duktiga förare men vårt land är avlångt, resor och övernattningar är dyra, det är bara att acceptera.

Ett team från Kullings MS tog tredjeplatsen.
– Kullings är en klubb som producerat och fortsätter producera fina rallyförare i strid ström nästan uteslutande med början i VOC. En i raden är stabile Erik Stenberg som tillsammans med sin CoDriver Christoffer Lundh tog sista pallplatsen i Elit B i Växjö.

I SverigeSerien Elit B leder Fredrik Eckhardt som körde in som fyra i Växjö på 75 poäng före Fredrik Jansson (femma i Växjö) på 67, Andreas Broberg som bröt Dackfejden 62 och fyra nyss nämnde Erik Karlström som alltså vann i Växjö på 60.

SommarSerien i lägre elitklassen leder Erik Karlström på maximala 90 poäng. Tvåa är Fredrik Eckhardt på 67 och trea Tommy Larsson med 56.

Tim Liljegren flög fram till seger i Cupklassen
I förhandstipsen inför Dackefejden så pratades det mycket om tre värmlandsförare och närmare bestämt tre Torsbyförare: Patrik Westerberg, Mikael Bodén och Per Ström.
– ¬Till mitt försvar ska sägas att jag också varnade för att segern mycket väl kunde gå till någon från den södra landsänden. Så blev det. Alla tre värmlandsförarna hängde med bra till och med sträcka tre, där tog tävlingen slut för paret Westerberg med Kent-Ola Bjöklund i högerstolen och det strulade också till sig ordentligt för Per Ström och CoDriver Emma Eriksson som rasade i resultatlistan. Men, ingen hängde med duon Tim Liljegren och John Hedlund som fullkomligt flög fram i skogen utanför Lessebo. Liljegren/Hedlund vann till sist med komfortabla 19 sekunder före en annan ung talangfull duo från södra landsänden Simon Karlsson och Johan Eriksson. Tidigare nämnda Mikael Bodén med rutinerade CoDrivern Peter Johansson till höger om sig knep sista pallplatsen.

Kanonresultat även totalt för Tim Liljegren och John Hedlund.
– ¬Alla dessa unga jättetalanger i VOC Mekonomen Rally! Lär er även namnen Tim Liljegren och John Hedlund. De åkte in på en fjärde tid totalt i det getingbo av duktiga rallyförare som VOC Mekonomen är. Fjärde! Som C förare! Det är bara att lyfta på kepsen. Hoppas vi får se mycket mer av er! Och inte ville tvåorna i Cupklassen, Simon Karlsson och Johan Hedlund, vara mycket sämre. Deras tid var den sjunde totalt bland alla de 62 VOC Mekonomen Rallybilar som kom i mål i årets Dackefejd. En stolt klassansvarig kan bara säga: oj-oj-oj.

I SverigeSeriens Cupklass leder Mikael Bodén på 77 poäng, före Patrik Westerberg på 58. Senioren Ove Björklund, 30:e plats i Växjö, ligger på sista pallplatsen med 43 poäng.

I SommarSerien leder Per Ström på 65 poäng, före Pontus Jardstedt på 62, sedan Patrik Westerberg på 53 skuggad av Mikael Bodén på 52.

Stentufft då Mattias Jacobsson vann ungdomsklassen
Som om inte C-förarna imponerar tillräckligt så finns det också fantastiska ungdomar i VOC Mekonomen Rally.
– Vi får inte glömma att ungdomsrally alltså körs av killar och tjejer som ännu inte har körkort, de övningskör! Och som dom kör. Dessutom kör dessa fantastiska ungdomar utan noter vilket är speciellt imponerande på så tekniskt svåra vägar som Dackefejden bjuder på.

Klassledaren visade vägen.
– Mattias Jacobsson med Joakim Johanneson till höger om sig ledde både SverigeSerien och SommarSerien i ungdomsklassen innan Dackefejeden. Och även om han blev rejält utmanad i Lesseboskogarna av Tobias Petterson med kartläsare Åke Kjellgren så lyckades Mattias bärga ytterligare en seger. Trots att vi nätt och jämnt nått hälften av säsongen i både Sverige- och SommarSerie har Jacobsson kopplat ett rejält grepp om handlingarna, det är svårt att se att någon ska kunna ta någon av cupsegrarna ifrån honom då vi summerar säsongen i oktober.

I SverigeSeriens Juniorklass leder alltså Mattias Jacobsson på maximala 90 poäng före Tobias Petterson på 27 och Lina Björklund på 5. Tredjeplacerade Lina har dessutom avslutat sin säsong som junior och klassat upp sig till C-förare.

SommarSerien leder Mattias också på 60 poäng före Sebastian Orava med 30 och Tobias Petterson på 27.

Avslutningsvis måste vi beröra sträckorna. En av klassens veteraner, Tore Bigsten, sammanfattade allas våra tankar i en mening:
– Femtioen kilometer och inte en meter dåligt! På några ställen stog det ”till dålig väg” i noterna, men det var det inte där heller!


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-06-19 12:28






108 bilar till WRC Ypres Rally, Solberg och Kristensson är Svenskarna i WRC2.
© Hyundai Motorsport.108 ekipage väntas till start av Ypres Rally, en tävling som i veckan fick stuva om i tidsplanen. EN av söndagens sträckor fick strykas och in kom en ny, anledningen var de stora översvämningarna och nederbördsmassorna som förstört vägar - drygt en mil kortare banan blev det.

10 ekipage i WRC kla...

Publicerad: 2021-07-30 19:58


Följ lördagens rallyn, Violenrallyt och KMC-Sprinten.
© emotorsport.seFölj lördagens rallyn, Violenrallyt och KMC-Sprinten i Sverige. Hos Flens MS med sex sträckor i Violenrallyt väntar 140-talet tävlande på start, på plats är 7-klubbars och VOC Mekonomen Rally som inleder säsongerna.

I Karlstad är det KMC-Sprinten, på lördagen körs en av helgens två deltävlingar n...

Publicerad: 2021-07-30 19:56


Bergkvist & Flöene gör Audi debut med EKS i Rally Killingen.
© EKS.Äntligen, i Rally Killingen blir det officiell debut för EKS-teamets nya bil, en Audi A1 Rally2-kit. Det var i vintras som bilen presenterades av teamet, det handlar om en 1,6-liters turbomotor, 263 hästkrafter och en 5-växlad sekventiell växellåda. Det är några av detaljerna kring bilen som byggts ...

Publicerad: 2021-07-30 19:53


Framhjulsdrivet för Jonas Kruse och Maja Bengtsson i årets traditionella Rally-SM.
© Team NybeToyota Corolla och framhjulsdrivet i trimmade grupp H och inte Volvo 940 och bakhjulsdrivet som tänkt. Så ser värmlänningen och TV-profilen Jonas Kruses SM-säsong ut 2021.

55-årige Kruse är anmäld till Kils MK:s SM-deltävling om två veckor. Genrep sker under lördagen då han tillsammans med 16-å...

Publicerad: 2021-07-30 19:25


SM-premiär för Skillingaryds MK med rallyfinal i september.
I Skillingaryd laddas det för SM-final i Rally i september. Anmälan har öppnat och målet är 100 förare till start i ”Göhlins Skilling 500”.

Egentligen skulle Skillingaryds MK arrangera en SM-deltävling redan förra året, men pandemin satte stopp. Samma sak i juni i år. Men nu den 24-25 september ä...

Publicerad: 2021-07-30 11:17


Lappi med Yaris N5 i Finska Mästerskapet, fyra Svenskbilar till Top Building / Lahti Historic Rally.
© emotorsport.seOm ett par veckor avgörs SM Top Building Ralli, deltävling i Finska Mästerskapet samtidigt som Lahti Historic Rally körs för de Historiska EM-bilarna. Fler Svenskar har anmält sig, lika så finske tidigare WRC föraren Esapekka Lappi.

Lappi är tillbaka i rallybil, kör en Toyota Yaris N5 från Spansk...

Publicerad: 2021-07-30 10:02


Hässleholms GP tillbaka med publik på Garnisonen, 70-talet åkare på plats.
© emotorsport.seHässleholms GP körs något försenat den 1:e augusti till skillnad från i maj som brukligt, Hässleholms MK står för arrangemanget på Garnisonen och publiken är åter välkommen.
Drygt 22km special där en delvis ny sträckning där varvet är 2,5km går tre varv i varje omgång, totalt tre omgångar. Slutlig...

Publicerad: 2021-07-30 08:47


Dags för premiär i 2021-års SverigeSerie.
Allt vad rally heter har legat nere till följd av den eländiga Corona pandemin. Alla andra stora cuper har valt att helt ställa in även 2021 med undantag av SM som kunnat köra på elitidrottsundantag som funnits hela tiden som farsoten härjat. Men VOC Mekonomen Rally ställer inte in. Klassledningen v...

Publicerad: 2021-07-30 08:38


17 Rally-SM deltävlingar 2022, så körs de tre serierna.
© emotorsport.seIkväll släppte SM promotorn Svenska Rally Mästerskapen kalendern för sina tre SM serier 2022. Det handlar om totalt 16 helger med 17 SM-deltävlingar under säsongen, då endast en helg under vintern.

Traditionella SM innehåller fem deltävlingar på fyra helger, inleder med dubbeltävling North Rally ...

Publicerad: 2021-07-29 18:56


140-talet åkare till lördagens Violenrally.
© emotorsport.seViolen Rallyt hos Flens MS var bland de första att öppna upp anmälan i våras då 240 ekipage sågs i listan, nu har många fallit bort med endast 140 kvar. 7-klubbars och VOC Sverigeserien kör deltävling under lördagen. Sex unika sträckor över 33km och noter av Patrik Barth är upplägget - arrangören ha...

Publicerad: 2021-07-29 17:14


Tidigare nyheter:
Dubbla KMC Sprintar i Karlstad till helgen, deltävlingar i Svenska Sprintserien.
Nu börjar det röra på sig, späckat co-driver schema för Carlsson.
Higgins tillbaka, tufft startfält i New England Forest Rally.
Ogier väntar på att få börja testa Toyota GR Yaris Rally1.
Mikkelsen byter co-driver igen, Flöene ska förbereda för Dakar.
Basso tog hem Rally di Roma Capitalet, Veiby och Solberg bröt.
Så gick det i lördagens LightOn-Rally.
Italienarna dominerar Rally di Roma Capitale, tungt för de nordiska åkarna.
Nordström och Åström vinnare i Volvo Euro Cup premiären.
Dubbelseger och SM-silver på asfalt för P-G Andersson.
Holm och Kristiansson delade Asfalt mästare i 2wd.
Kristensson mästare i Asfalt SM - tar hem 4wd guldet.
Följ resultaten från LightOn-Rallyt och Tierps Arena SM sprintar.
26 öppna anmälningar till sensommaren och höstens rally!
Nu avgörs Asfalts-SM, Ledin och Andersson inför finalen.
Dubbeltävling avslutar Asfalt SM på Tierp Arena, 60-talet åkare på plats.
60-talet ekipage till Light-On Sprinten, Flodin och Sandell i listan.
Video, Tidemand testar nya Skoda Fabia Rally2 åt Skoda Motorsport.
EM helg i Italien, kampen Lukyanuk - Mikkelsen fortsätter i Rally di Roma Capitale.
Grahn förste Svensk till Top Building Ralli / Lahti Historic Rally.



Nyhetsarkiv:
[
2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nästa deltävling:
E-cupen:
Lill-Eken 04/09


Rally SM:
Rally Killingen 13-14/08


Rally VM:
Rally Finland 29-01/08


Svenska RallyCupen:
/




Foto från:
Bilam Mästarmöte, Grus – SM.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Nässjörundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Gästabudstrofén Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Drive VXO Asfalt SM, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.