Mats Bilar   

   
MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
GNM Sweden AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf / GN Motorsport Sweden   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Nordahl tog greppet och släppte det aldrig i Eskilstuna.
PRESSRELEASE

Pär Nordahl och CoDriver Patrik Barth var bestämda redan på de två första sträckorna i Eskilstuna. Med det kopplade de greppet om tävlingen, ett grepp som de sedan aldrig skulle släppa. Med segern så blir SverigeSerien i Elit A minst sagt dramatisk inför de avslutande tre tävlingarna. Nordahl/Barth och Brorsson/Arhusiander ligger i delad ledning. Mer ”VOC” än så här blir det inte!

Eskilstuna MK stod med EMK Kannan värd för deltävling såväl i SverigeSerien som SommarSerien. En jättefina tävling på rakt igenom riktigt fin byväg som på klassiskt sörmländskt manér bjöd på många utmaningar och svårigheter. Att tävlingen var utmanande visade sig också i ovanligt många brutna ekipage.

Totalt var det hela 28% av de startande som inte kom i mål. Självklart var det inte bara avåkningar utan i huvudsak var det tekniska problem. Men VOC Mekonomen Rally utmärkte sig precis som vanligt i positiv bemärkelse. Hos oss var det bara knappt 18% som bröt att jämföra med de 36% brutna i övriga klasser som är det som skapar den höga snittsiffran totalt, förklarar klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl körde fantastiskt i Elit A
Den här dagen var det ingen som rådde på Pär Nordahl och CoDriver Patrik Barth.

Nordahl stortrivdes i Eskilstuna. På första sträckan utmanades han rejält av Victor Karlsson vägledd av Ida Bood. För Victor var det lite ”vinna eller försvinna” vad gäller SverigeSerien. Han tog i för kung och fosterland och det slutade som det oftast gör med en avåkning redan på långa SS2. Victor kom upp igen men med en dryg minut borta så var dagen förstörd.

Anton Brorsson med David Arhusiander i högerstolen tvåa.
Den här dagen var Nordahl omutlig. Ett annan duo som satsade allt var 240-fantomen Patrik Adolfsson och CoDriver Jesper Samuelsson. Men här kom dikesbesöket redan på dagens första sträcka. Då hjälpte det föga att de bättrade på SS2 och sedan faktiskt var snabbast på sträcka tre, fyra och fem. Den förlorade tiden gick inte att ta tillbaka och dagen slutade på en för paret beskedlig sjunde plats. Brorsson/Arhusiander skuggade hela tiden Nordahl men hela tiden några sekunder efter och slutade dagen tvåa drygt 20 sekunder efter Nordahl, en ovanligt stor marginal mellan dessa två. På tredjeplats presenterade sig ett nytt namn, Erik Brodin med Marcus Jansson som ”bisittare”.

I SverigeSerien ligger som nämnts Nordahl och Brorsson i delad ledning, Adolsson 11 poäng bakom på tredje plats. SommarSerien leder Victor Karlsson men med Brorsson bara 10 poäng efter och Nordahl på tredje plats ytterligare 5 poäng bakom, båda dessa med en tävling mindre räknad och i den här serien återstår bara finalen.

Fredrik Eckhardt trivdes på hemmavägar i Elit B

Elit B var den klart största klassen i EMK Kannan med hela 20 startande. I den här klassen har väldigt mycket av diskussionen de senaste tävlingarna handlat om Erik Karlström.

I Eskilstuna var Erik, för dagen med CoDriver Henrik Söderqvist, inte riktigt i sedvanligt slag. Istället var det hemmaföraren Fredrik Eckhardt och CoDriver Charlie Ekström som tog hand om tillställningen. Från början rejält utmanade av duon Fredrik Jansson/Daniel Andersson som faktiskt var klassnabbast på dagens första sträcka. Men från och med SS2 så var det Eckhardt/Ekström som ägde showen. Ingen panik för Karlström som till sist slutade tvåa men med Jansson på tredje plats bara en sekund efter.

I SverigeSerien leder Eckhardt med Jansson på andra plats. Andreas Broberg trea tätt följd av Erik karlström, men då har Karlström en tävling mindre räknad. Det här kommer att bli hur tufft som helst inför avslutningen på säsongen i synnerhet som Fredrik Eckhardt tvingas avstå Finland på grund av en begravning.

Vi tänker på dig på flera sätt, Fredrik!
SommarSerien leder Karlström komfortabelt och är redan klar segrare, med Eckhardt på andra plats och Tommy Larsson på en tredje. Strid om pallplatserna kommer det att bli när nu bara finalen återstår.

Patrik Westerberg ångar på i Cupklassen
I årets upplaga av både SverigeSerien och SommarSerien är det tre ekipage som utmärkt sig: Patrik Westerberg med CoDriver Kent-Ola Björklund, Pontus Jardstedt med Gunnar Flodén vid sin sida och Mikael Bodén med Peter Johansson som ciceron.

De här tre paren har mer eller mindre abonnerat på pallplatser då man fullföljt. Eskilstuna var ett paradexempel. Den här dagen var det Westerberg före Jardstedt i sin tur före Bodén.

Topptid oavsett klass är en topptid även totalt.
Det är egentligen fel att jämföra tiden mellan förarklasser men med den utveckling vi haft i klassen speciellt de senaste två-tre åren så är det svårt att låta bli. Nu är topptider i förarklassen också topptiden totalt bland alla VOC Mekonomen Rallybilar, oavsett om det står A, B eller C på förarlicensen - en fantastiskt trevlig utveckling.

SverigeSerien leder Bodén nu 10 poäng före Weserberg, men då har Westerberg en bruten tävling och alltså en 5 poängare med i sin serie. Jardstedt skuggar ytterligare 15 poäng bakom, men med en tävling mindre räknad, och alltså en nolla i sin serie. Även här kommer det att blir extrem dramatik ända till slutet av finalen i Örebro.

SommarSerien leder Westerberg trots sin brutna tävling, Jardstedt tvåa 16 poäng efter, och Bodén ytterligare 21 poäng bakom men med en tävling mindre räknad. Här är Westerberg redan klar vinnare men striden om de övriga pallplatserna kan bli hur tuff som helst i finalen.

Mattias Jacobsson i juniorsklassen
Mattias Jacobsson är årets dominant i ungdomsrally. Han har redan säkrat SverigeSerien på drömresultatet 150 poäng av 150 möjliga. Med segern i Eskilstuna så tar han också ett rejält grepp om SommarSerien. Faktum är att Mattias med seger i finalen i Örebro faktiskt kan nå drömresultatet 150 poäng av 150 möjliga även här.

Det kan nästan verka som om vi glömmer att uppdatera texten på ungdomsrally mellan tävlingarna, men sanningen är att Mattias Jacobsson ångar på och går från klarhet till klarhet. Klassansvarig har nästan slut på superlativer, för det är ingalunda så att Mattias är utan utmanare. Sebastian Orava kör fantastiskt. Och i Eskilstuna presenterade sig ett helt nytt namn, Elias Lundberg och körde jämnt med Mattias på två sträckor och till och med tog en sträckseger på dagens sista sträcka, och slutade till sist tvåa i ungdomsklassen. Men, Mattias till stabil seger.

Vad ska stoppa Mattias?
Nu kan nog bara ett haveri eller en avåkning hindra honom från att säkra också segern i SommarSerien i finalen. Mattias har 8 poäng till godo på Sebastian. Vinner Sebastian så har Mattias råd att vara på femte plats… nåja, riktigt avgjort är inte det här ändå! Vi får till att börja med se hur många startande det blir i Örebro. Kanske kommer jättesnabba Emelie Axelsson och vänder upp-och-ner på mycket? Är det något som min egen rallykarriär har lärt mig så är det att ”det inte är över förrän det är över”.

Nu laddar klassen för Finland. Och sedan final i Örebro.
När detta skrivs så håller de flesta teamen på att titta över det sista inför årets stora rallyäventyr – Pirelli Rally i Tammerfors, Finland. Böljande bitvis ursnabba finska vägar, och de klassiska finska lyften som ibland inte är något annat än ”take-off”. Och allt detta inför en minst sagt rallytokig finsk publik.

I år även med finska Mekonomen på plats med all sin personal som en extra krydda för oss i VOC Mekonomen Rally. En rallyupplevelse som går utanpå det mesta.

En månad efter det samlas klassen till slutlig och avgörande batalj som i år blir i Odensvängen i Örebro. Rafflande är det nästan alltid i VOC Mekonomen Rally, årsavslutningen 2014 kommer inte att blir något undantag från detta.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-09-23 17:10






Två åk och Dansk seger i Hässleholms GP.
Hässleholms GP avgjordes på en delvis modifierad bansträckning, en utdragen och avkortat tillställning som bjöd publiken på ett 70-tal ekipage. En avåkning drog ut på tiden och man tog beslutet att avsluta efter två åk, snabbast på båda var Danske Marco Gersager i Skoda Fabia R5. Dansken vann tävlin...

Publicerad: 2021-08-01 22:36


Foto från Violenrallyt hos Flens MS.
© emotorsport.seViolenrallyt hos Flens MS bjöd på 130-talet startande under lördagen, totalt sex sträckor för de tävlande av varierande karaktär. Per Göthberg körde hem segern totalt i en Skoda Fabia R5 med 20 sekunder till 2wd vinnaren Patrik Dybeck i en Toyota Corolla. På plats var 7-klubbars serien och VOC Mekon...

Publicerad: 2021-08-01 16:12


Higgins tillbaka med besked, körde hem New England Forest Rally.
© McKenna Motorsport.Efter första dagens tävlande i New England Forest Rally var det Barry McKenna som toppade rallyt efter fyra sträcksegrar. Barry i Ford Fiesta WRC ledde 13 sekunder före Ken Block, 24 sekunder till Travis Pastrana, David Higgins och Brandon Semenuk.

Barry fortsatte snabbt men en punktering gav ett...

Publicerad: 2021-08-01 11:06


Följ resultaten från söndagens rally, Hässleholms GP & KMC-sprinten.
© emotorsport.seSöndagsrally när Hässleholms GP körs på Garnisonsområdet i Hässleholm. Ett 70-tal ekipage gör upp om prestigefyllda tävlingen, hård konkurrens får de få startande 4wd åkarna av bland andra Norske Rune Danneborg i Ford Fiesta WRC och Danskar som Marco Gersager i Skoda Fabia R5.

I Karlstad rullar S...

Publicerad: 2021-07-31 22:14


Göthberg körde hem Violenrallyt, sex utslagsgivande sträckor.
© emotorsport.seFrån 240 anmälda i början på våren till 133 när Violenrallyt startade, det var de dystra siffrorna för Flens MS när de drog igång dagens rally. Att inte fler önskade köra de sex sträckorna när rallysporten äntligen är igång på allvar i skogen var det många som funderade över - tre smalare sträckor i...

Publicerad: 2021-07-31 21:00


108 bilar till WRC Ypres Rally, Solberg och Kristensson är Svenskarna i WRC2.
© Hyundai Motorsport.108 ekipage väntas till start av Ypres Rally, en tävling som i veckan fick stuva om i tidsplanen. EN av söndagens sträckor fick strykas och in kom en ny, anledningen var de stora översvämningarna och nederbördsmassorna som förstört vägar - drygt en mil kortare banan blev det.

10 ekipage i WRC kla...

Publicerad: 2021-07-30 19:58


Följ lördagens rallyn, Violenrallyt och KMC-Sprinten.
© emotorsport.seFölj lördagens rallyn, Violenrallyt och KMC-Sprinten i Sverige. Hos Flens MS med sex sträckor i Violenrallyt väntar 140-talet tävlande på start, på plats är 7-klubbars och VOC Mekonomen Rally som inleder säsongerna.

I Karlstad är det KMC-Sprinten, på lördagen körs en av helgens två deltävlingar n...

Publicerad: 2021-07-30 19:56


Bergkvist & Flöene gör Audi debut med EKS i Rally Killingen.
© EKS.Äntligen, i Rally Killingen blir det officiell debut för EKS-teamets nya bil, en Audi A1 Rally2-kit. Det var i vintras som bilen presenterades av teamet, det handlar om en 1,6-liters turbomotor, 263 hästkrafter och en 5-växlad sekventiell växellåda. Det är några av detaljerna kring bilen som byggts ...

Publicerad: 2021-07-30 19:53


Framhjulsdrivet för Jonas Kruse och Maja Bengtsson i årets traditionella Rally-SM.
© Team NybeToyota Corolla och framhjulsdrivet i trimmade grupp H och inte Volvo 940 och bakhjulsdrivet som tänkt. Så ser värmlänningen och TV-profilen Jonas Kruses SM-säsong ut 2021.

55-årige Kruse är anmäld till Kils MK:s SM-deltävling om två veckor. Genrep sker under lördagen då han tillsammans med 16-å...

Publicerad: 2021-07-30 19:25


SM-premiär för Skillingaryds MK med rallyfinal i september.
I Skillingaryd laddas det för SM-final i Rally i september. Anmälan har öppnat och målet är 100 förare till start i ”Göhlins Skilling 500”.

Egentligen skulle Skillingaryds MK arrangera en SM-deltävling redan förra året, men pandemin satte stopp. Samma sak i juni i år. Men nu den 24-25 september ä...

Publicerad: 2021-07-30 11:17


Tidigare nyheter:
Lappi med Yaris N5 i Finska Mästerskapet, fyra Svenskbilar till Top Building / Lahti Historic Rally.
Hässleholms GP tillbaka med publik på Garnisonen, 70-talet åkare på plats.
Dags för premiär i 2021-års SverigeSerie.
17 Rally-SM deltävlingar 2022, så körs de tre serierna.
140-talet åkare till lördagens Violenrally.
Dubbla KMC Sprintar i Karlstad till helgen, deltävlingar i Svenska Sprintserien.
Nu börjar det röra på sig, späckat co-driver schema för Carlsson.
Higgins tillbaka, tufft startfält i New England Forest Rally.
Ogier väntar på att få börja testa Toyota GR Yaris Rally1.
Mikkelsen byter co-driver igen, Flöene ska förbereda för Dakar.
Basso tog hem Rally di Roma Capitalet, Veiby och Solberg bröt.
Så gick det i lördagens LightOn-Rally.
Italienarna dominerar Rally di Roma Capitale, tungt för de nordiska åkarna.
Nordström och Åström vinnare i Volvo Euro Cup premiären.
Dubbelseger och SM-silver på asfalt för P-G Andersson.
Holm och Kristiansson delade Asfalt mästare i 2wd.
Kristensson mästare i Asfalt SM - tar hem 4wd guldet.
Följ resultaten från LightOn-Rallyt och Tierps Arena SM sprintar.
26 öppna anmälningar till sensommaren och höstens rally!
Nu avgörs Asfalts-SM, Ledin och Andersson inför finalen.



Nyhetsarkiv:
[
2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nästa deltävling:
E-cupen:
Lill-Eken 04/09


Rally SM:
Rally Killingen 13-14/08


Rally VM:
Ypres Rally 13-15/08


Svenska RallyCupen:
/




Foto från:
Violenrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bilam Mästarmöte, Grus – SM.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Nässjörundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Gästabudstrofén Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.