GNM Sweden AB   

   
MaxSport   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Gulf / GN Motorsport Sweden   

   
Mats Bilar   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Tuffa utmaningar då VOC körde Pirelli Rally i Tammerfors.
PRESSRELEASE

Finland är något av rallyts hemland. Ett otroligt intresse hos allmänheten. Ett oerhört engagemang. Och lösningar för rally som är helt omöjliga i Sverige tas här som självklarheter. Pirelli Rally i Tammerfors, finaltävling i finska mästerskapen och deltävling i såväl SverigeSerie som Nordic West Euro Cup i VOC Mekonomen Rally var definitvt inget undantag. Finlands rallytävlingar bjuder också på utmaningar utöver det vanliga. Klassen antog detta med bravur. Pär Nordahl och Anton Brorsson hanterade det allra bäst, åkte hem med var sin seger i Elit A, och bäddar med det för en riktig nagelbitare i den kommande finaltävlingen.

Tänk er situationen att vi skulle köra rally i någon av Sveriges största städer, låt oss säga Göteborg i det här tankeexperimentet. Att vi skulle förlägga HQ till Ullevi. Stänga av området intill för att ge förtur i trafiken för rally-, service, och reccebilar. Och! Förlägga serviceplatsen till gräsmattan (fotbollsplanen!) med in och utfart på löparbanorna. Köra de kraftiga ljus- och ljudanläggningningarna på max även när timmen är sen. Bara genom att föreslå detta skulle antagligen våra politiker, fotbolls-, och friidrottsfolk kräva att rally istälet borde förbjudas och att rallyförespråkare skulle spärras in med tvångströja på obestämd tid.

Precis så var det i Tammerfors! Lägg därtill att de allra bästa rallyvägarna i omgivningen har gjorts tillgängliga. Att man med detta stänger av flera mindre byar där sträckorna går rakt igenom förefaller ingen uppleva som något problem, snarare som en möjlighet för samma byar att hamna i centrum för en dag men alla de möjligheter som det i sig öppnar för försäljning etc. Sett i det ljuset förstår man rallys status som sport i vårt östra grannland. Man förstår också att förlängningen på detta är att den vita flaggan med blå kors som stoltserar på så många bilar i världseliten medan det är så långt mellan de blå och gula. Allra högst upp i rallyns pyramid, i WRC, förekommer ju numera tyvärr bara blå och gula flaggor som enskilda gästspel. Det här är faktum som de styrande i vårt förbund borde ägna mer tid och kraft även om det skulle innebära att man då skulle vara tvungna att prioritera ner arbete med regelfrågor på detaljnivå, säger klassansvarig Roger Fransson.

Pär Nordahl hanterade extremsvåra fredagskvällen bäst
I Elit A så var det Pär Nordahl för dagen med Joakim Sjöberg som CoDriver (i normala fall åkande med Emil Bergkvist) som hanterade den svåra situationen allra bäst.

Fredagskvällens sprintrally var bara en sträcka, men inte vilken sträcka som helst. Här var det en av Finlands ritliga ”mytsträckor” som stod på schemat: Pengonpohja! Tekniskt svår torr och i fullt dagsljus. Men, vi fick dessutom utmaningen att köra den i beckmörker, i fullt regn och dessutom plaskvåt och därför bitvis såphal. Ett riktigt mandomsprov!

Nordahl/Sjöberg hanterade detta klart bäst. Egentligen var det bara Brorsson/Arhusiander som på riktigt utmanande.

Nordahl klarade sträckan i dessa förhållanden under 10 minuter, en bragd och inget annat! Brorsson bara tre sekunder efter. Nordahl sammanfattade efteråt ”Förbannat, om det inte är det svåraste jag gjort i hela mitt liv”. Bara att gratulera. Rutinerade Brage Lundmark på tredjeplats.

Askling i Elit B och Westerberg i Cup på fredagskvällen
Det var inte bara i Elit A som det gick fort.
Dennis Askilng med Jonas Arvidsson i högersätet körde in på dagens tredje tid totalt i VOC Mekonomen och vann med det Elit B. Tvåa var stabile Erik Karlström för dagen vägledd av Magnus Lundgren efter dödsfall i familjen för Eriks ordinarie CoDriver Oscar Almqvist - allas våra tankar är med dig Oscar i en svår stund. Trea Fredrik Jansson med Daniel Andersson i CoDriver sätet.

Westerberg helt ohotad i C.
I C så visade doun Patrik Westerberg/Kent-Ola Björklund direkt var skåpet skulle stå den här helgen. De vann klassen med hela 42 sekunder. Tvåa Thomas Carlsson med Christoffer Karlsson till höger om sig, trea Samuel Miettinen, båda dessa ekipage alltför sällan sedda i SverigeSerien.

Alla klarade utmaningen!
Något som vi också måste understryka var att ALLA ekipage i VOC Mekokonomen Rally klarade den oerhört tuffa utmaningen den här kvällen. Det låg finska bilar både till höger och vänster, men ingen av våra körde av, alla i mål! Fantastiskt! Jag menar att detta säger en hel del både om våra team och då främst om våra förare, men också om Gunnar Barth´s fantastiskt fina noter. Gunnar åkte över till Finland speciellt för att nota för oss, systemet med arrangörsnoter finns ju inte utanför Sverige. Heder åt dig Gunnar för ditt engagemang och din oerhörda kunskap och erfarenhet.

Brorsson i Elit A på lördag
VOC Mekonomen Rally delade alltså rallyts två dagar till två tävlingar. Fredagkvällens knappa 1,5 mil var för klassen ett sprintrally. Lördagens dryga 13,5 mil ett annat. Med detta upplägg så var klassen fri att serva hela natten om det skulle behövas och även att starta om utan superrally-tidstillägg om det skulle bli aktuellt.

Lördagen började med att två namn som inte alla tänker på som de toppförare de är presenterade sig på riktigt. Tom Kristensson för dagen med CoDriver Jörgen Jönsson och Niklas ”Nibbe” Nilsson assisterad av Dan Hoff. Både dessa skulle finnas med i resonemanget hela dagen skulle det visa sig och de båda växlade i ledning ända fram till SS7.

Händelserikt redan från början.
Nordahl körde punktering på lördagens första sträcka, rallyts SS2, och fick till följd av detta en dikesvisit. Tack var engagerad finsk publik blev det ändå bara 40 förlorade sekunder. Efter det bestämde sig Nordahl: Nu skulle det åkas på riktigt. Bära eller brista! Och han arbeta steg-för-steg bort den förlorade tiden.

Allt hände på SS 7, Sahalahti 2.
På SS7 var det slut för Nordahl, men det var ingen avåkning trota ett ursinnigt tempo. Istället var det bränsleproblem som gjorde att bilen inte gick. Samtidigt vinner Brorsson sträckan ganska stort och går upp i ledning, något han sedan inte släppte. I mål Brorsson före Kristensson och Nibbe.

Detta gör situation minst sagt laddad i SverigeSerien inför finaltävlingen. Brorsson leder med fem poäng med det finns ändå en mängd möjliga resultat som kan leda till särskiljning. Laddat!

Mattias Andersson tog till sist Elit B
Det var lika laddat i den lägre Elit klassen.
Dagen började med att Erik Karlström tog ett grepp som han steg för steg stärkte, samtidigt körde Fredrik Jansson av och tvingades bryta. Per Allo med Magnus Nilsson som ledsagare skuggade. Bakom dessa trivdes Mattias Andersson och CoDriver Fredrik Adolfsson också som fisken i vattnet på de snabba sträckorna.

Stopp på SS 7 även för Karlström
Bara någon kilometer efter Nordahl så fick även Karlström haveri. Lite ”ödets ironi” kan man tycka. Det här två bilarna torde vara två av de allra mest välskotta och ”välskruvade” i hela serien, och ändå är de två av dem som får haveri. Ren otur skulle jag vilja påstå och lider med er.

Situationen öppnade för Andersson och Allo.
När dammet lagt sig så var det Mattias Andersson som stod som segrare före Per Allo, detta trots en spurt av Allo med sträckseger på dagens sista långa sträcka. Andreas Jonasson och CoDriver Pär Sundkvist som hela dagen lurat i vassen och succesivt avancerat upp genom fältet på den sista pallplatsen.

Patrik Westerberg överlägsen i Cup.
I cupklassen var det flera av toppförarna som inte kom till start.
Det förringar på intet sätt Patrik Westerbergs och CoDriver Kent-Ola Björklunds prestation. De var överlägsna i klassen från början till slut. Det enda hotet mot Patriks seger var en stormkokande bil, även detta på minst sagt händelserika SS7. Men, den gamla välanvända 740:n gick till mål även om den drack 7 liter vatten på vägen.

Thomas Carlsson på andra plats och tyske Andreas Leue på tredje.
Med framgången i Finland kan vi också gratulera Patrik och Kent-Ola till totalsegern i årets SverigeSerie. Såvitt vi kan förstå är också uppklassningen kalr sedan länge och med det tempo som Patrik har så är frågan om han inte borde anhålla till förbundet om dispens för att få klassa upp till Elit A på en gång. Oavsett hur han väljer att göra så har han en imponerande säspong bakom sig.

Laddat inför finalen
Nu samlar VOC Mekonomen Rally sig för sin kommande final i Örebro den 25 oktober. Som vanligt är det väldigt lite i alla klasser som är avgjort innan finalen. Ett relativt kort rally på fina vägar där nu allt ska avgöras. Och efteråt samlas vi till fest där årets exceptionellt stora prisbord ska fördelas. Plats för festen är i skrivande stund ännu inte klart, flytten av tävlingen ställde till planeringen en del. Håll därför utkik i Gästbok och på nyhetsplats efter mer information.

Jag vill samtidigt passa på att göra ett klargörande. Tidigt i år skrev jag på nyhetsplats ambitionen att alla skulle räkna med finaltävlingen i sina serier. Som alla som känner mig kallar jag saker vid sitt rätta namn och gillar inte undanflykter. Vad gäller detta har jag helt enkelt gjort ett misstag! Regelverket blev aldrig uppdaterat med detta och det kan därför inte gälla. Regler måste framgå på regelsidan, i våra reglementen eller som på ”Tekniska bullentiner och Regelförändringar” för att vara gällande - och det gör helt enkelt inte detta.

Vad innebär då detta konkret?
Konkret innebär det att det är bästa serien som räknas för alla: Sex tävlingar i A och B, fem tävlingar i C. Kort sagt: Precis som vanligt! Och nu när även sista tävlingen i-och-med Västerås konstiga och sena avhopp blir en ”vanlig” rallytävling så är ju detta faktiskt också det enda rätta. Finalen blir en vanlig tävling i serien. Så man kan väl säga att i det avseendet så hade jag en hel del tur.


» Pressrelease från VOC Mekonomen Rally.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-10-06 20:38






108 bilar till WRC Ypres Rally, Solberg och Kristensson är Svenskarna i WRC2.
© Hyundai Motorsport.108 ekipage väntas till start av Ypres Rally, en tävling som i veckan fick stuva om i tidsplanen. EN av söndagens sträckor fick strykas och in kom en ny, anledningen var de stora översvämningarna och nederbördsmassorna som förstört vägar - drygt en mil kortare banan blev det.

10 ekipage i WRC kla...

Publicerad: 2021-07-30 19:58


Följ lördagens rallyn, Violenrallyt och KMC-Sprinten.
© emotorsport.seFölj lördagens rallyn, Violenrallyt och KMC-Sprinten i Sverige. Hos Flens MS med sex sträckor i Violenrallyt väntar 140-talet tävlande på start, på plats är 7-klubbars och VOC Mekonomen Rally som inleder säsongerna.

I Karlstad är det KMC-Sprinten, på lördagen körs en av helgens två deltävlingar n...

Publicerad: 2021-07-30 19:56


Bergkvist & Flöene gör Audi debut med EKS i Rally Killingen.
© EKS.Äntligen, i Rally Killingen blir det officiell debut för EKS-teamets nya bil, en Audi A1 Rally2-kit. Det var i vintras som bilen presenterades av teamet, det handlar om en 1,6-liters turbomotor, 263 hästkrafter och en 5-växlad sekventiell växellåda. Det är några av detaljerna kring bilen som byggts ...

Publicerad: 2021-07-30 19:53


Framhjulsdrivet för Jonas Kruse och Maja Bengtsson i årets traditionella Rally-SM.
© Team NybeToyota Corolla och framhjulsdrivet i trimmade grupp H och inte Volvo 940 och bakhjulsdrivet som tänkt. Så ser värmlänningen och TV-profilen Jonas Kruses SM-säsong ut 2021.

55-årige Kruse är anmäld till Kils MK:s SM-deltävling om två veckor. Genrep sker under lördagen då han tillsammans med 16-å...

Publicerad: 2021-07-30 19:25


SM-premiär för Skillingaryds MK med rallyfinal i september.
I Skillingaryd laddas det för SM-final i Rally i september. Anmälan har öppnat och målet är 100 förare till start i ”Göhlins Skilling 500”.

Egentligen skulle Skillingaryds MK arrangera en SM-deltävling redan förra året, men pandemin satte stopp. Samma sak i juni i år. Men nu den 24-25 september ä...

Publicerad: 2021-07-30 11:17


Lappi med Yaris N5 i Finska Mästerskapet, fyra Svenskbilar till Top Building / Lahti Historic Rally.
© emotorsport.seOm ett par veckor avgörs SM Top Building Ralli, deltävling i Finska Mästerskapet samtidigt som Lahti Historic Rally körs för de Historiska EM-bilarna. Fler Svenskar har anmält sig, lika så finske tidigare WRC föraren Esapekka Lappi.

Lappi är tillbaka i rallybil, kör en Toyota Yaris N5 från Spansk...

Publicerad: 2021-07-30 10:02


Hässleholms GP tillbaka med publik på Garnisonen, 70-talet åkare på plats.
© emotorsport.seHässleholms GP körs något försenat den 1:e augusti till skillnad från i maj som brukligt, Hässleholms MK står för arrangemanget på Garnisonen och publiken är åter välkommen.
Drygt 22km special där en delvis ny sträckning där varvet är 2,5km går tre varv i varje omgång, totalt tre omgångar. Slutlig...

Publicerad: 2021-07-30 08:47


Dags för premiär i 2021-års SverigeSerie.
Allt vad rally heter har legat nere till följd av den eländiga Corona pandemin. Alla andra stora cuper har valt att helt ställa in även 2021 med undantag av SM som kunnat köra på elitidrottsundantag som funnits hela tiden som farsoten härjat. Men VOC Mekonomen Rally ställer inte in. Klassledningen v...

Publicerad: 2021-07-30 08:38


17 Rally-SM deltävlingar 2022, så körs de tre serierna.
© emotorsport.seIkväll släppte SM promotorn Svenska Rally Mästerskapen kalendern för sina tre SM serier 2022. Det handlar om totalt 16 helger med 17 SM-deltävlingar under säsongen, då endast en helg under vintern.

Traditionella SM innehåller fem deltävlingar på fyra helger, inleder med dubbeltävling North Rally ...

Publicerad: 2021-07-29 18:56


140-talet åkare till lördagens Violenrally.
© emotorsport.seViolen Rallyt hos Flens MS var bland de första att öppna upp anmälan i våras då 240 ekipage sågs i listan, nu har många fallit bort med endast 140 kvar. 7-klubbars och VOC Sverigeserien kör deltävling under lördagen. Sex unika sträckor över 33km och noter av Patrik Barth är upplägget - arrangören ha...

Publicerad: 2021-07-29 17:14


Tidigare nyheter:
Dubbla KMC Sprintar i Karlstad till helgen, deltävlingar i Svenska Sprintserien.
Nu börjar det röra på sig, späckat co-driver schema för Carlsson.
Higgins tillbaka, tufft startfält i New England Forest Rally.
Ogier väntar på att få börja testa Toyota GR Yaris Rally1.
Mikkelsen byter co-driver igen, Flöene ska förbereda för Dakar.
Basso tog hem Rally di Roma Capitalet, Veiby och Solberg bröt.
Så gick det i lördagens LightOn-Rally.
Italienarna dominerar Rally di Roma Capitale, tungt för de nordiska åkarna.
Nordström och Åström vinnare i Volvo Euro Cup premiären.
Dubbelseger och SM-silver på asfalt för P-G Andersson.
Holm och Kristiansson delade Asfalt mästare i 2wd.
Kristensson mästare i Asfalt SM - tar hem 4wd guldet.
Följ resultaten från LightOn-Rallyt och Tierps Arena SM sprintar.
26 öppna anmälningar till sensommaren och höstens rally!
Nu avgörs Asfalts-SM, Ledin och Andersson inför finalen.
Dubbeltävling avslutar Asfalt SM på Tierp Arena, 60-talet åkare på plats.
60-talet ekipage till Light-On Sprinten, Flodin och Sandell i listan.
Video, Tidemand testar nya Skoda Fabia Rally2 åt Skoda Motorsport.
EM helg i Italien, kampen Lukyanuk - Mikkelsen fortsätter i Rally di Roma Capitale.
Grahn förste Svensk till Top Building Ralli / Lahti Historic Rally.



Nyhetsarkiv:
[
2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nästa deltävling:
E-cupen:
Lill-Eken 04/09


Rally SM:
Rally Killingen 13-14/08


Rally VM:
Rally Finland 29-01/08


Svenska RallyCupen:
/




Foto från:
Bilam Mästarmöte, Grus – SM.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Nässjörundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Gästabudstrofén Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Drive VXO Asfalt SM, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.