Gulf / GN Motorsport Sweden   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   
Carless Racing Fuels.   

   
GNM Sweden AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Inför SSRC finalen – läget i 4WD.
PRESSRELEASE

Inför slutspelet, finalen, som körs lördagen den 25 oktober i Vetlanda skall vi nu ta en titt på läget i den minsta men snabbaste klassen 4 WD. Även i denna klass slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.

Vem kan hota Stoffe i 4WD?
I klass 4WD tävlar alla förarklasserna mot varandra men frånsett enstaka ekipage är det gamla kända kort bland A-förarna som dominerar denna klass. Under året har Stoffe Nilsson, Hässleholm blivit besegrad två gånger. I Simrishamn av Joachim Grahn och i Ljungby av Åke Jacobsson. Årets dominant och också segrare i Prispottslistan har dock varit Stoffe och vi väljer att tillägna denna release till SSRC:s mångåriga dominant och se tillbaka på en rallykarriär längre än ett kvarts sekel.

Alltså, dags att så här långt sammanfatta den karriär som startade för 26 år sedan då en 13-årig Stoffe satte sig bredvid sin pappa Tommy för att debutera som kartläsare och ta de första stegen på den karriär som var tänkt att leda till en karriär ute i världen och WRC. Så har många 13-åringar tänkt men få har varit så nära att verkligen nå dit som Stoffe Nilsson.

Kartläsarkarriären gav mycket värdefull erfarenhet att ta med i eget tävlande, bland annat ett Sydsvenskt Mästerskap med Leif Nilsson 1990.

Eftersom familjen säljer Subaru så gjordes debuten förstås i en sådan bil som pappa Tommy lämpligt nog hade ställt undan efter sin egen karriär för sonen att ta över när åldern var inne. På minsta möjliga antal tävlingar togs stegen genom C- och B-klassen på samma höst 1993. Att det kanske ibland gick lite fortare än vad förmågan medgav visade att denna höst förutom A-licens också innebar två karossbyten på Subuarun. Året efter fick Stoffe ta över Tommys nyare Legacy och med den vann han bland annat DM.

Subaru Sverige och dess återförsäljare satsar åren 1995 till 1998 på Stoffe som förare i en SM-satsning. Den stora utmaningen var då att slå Mitsubishi-duon Bäcklund och Walfridsson och det blev under den perioden brons som bäst 1998.

Året efter, 1999, inleddes med den krasch som var på alla rallyintresserades näthinnor efter bilder som spriddes över hela världen. Stoffe gjorde en fullfarts- rullning in bland träd och telefonstolpar i Svenska Rallyt. Han slogs medvetslös och fick ansiktsfrakturer. Detta ledde till ett fyra månaders uppehåll och comebacken skedde i SSR. Det gick bättre än vad någon kunde förvänta och de ledde klassen med en minut inför sista sträckan men segern försvann i takt med att punkteringarna kom.

I slutet av året, som Stoffe ser som sitt mest framgångsrika, var farten så hög att den tidigare oslagbara Mitsubishiduon fick se sig slagna med ibland upp mot två sekunder per kilometer. Detta gav gensvar ute i världen och Stoffe blev kallad till England och Prodrive. Det ledde till start i Brittiska VM rallyt, de låg som bäst trea av 58 startande i Grupp N när det otroliga inträffade. På ett backkrön på en transport mötte de en åskådarbil på fel sidan. Nu kör man ju i England alltid på fel sida vägen men denna gång var det riktigt fel. Frontalkrocken var oundviklig och tävlingen var över.

Prodrive vill gå vidare och bygga Grupp N bilar till fler marknader och hade då den svenska Subarun som förebild. Men nu drabbas Stoffe av det som så många andra duktiga rallyförare gjort innan honom – det räcker inte bara med talang, du måste han en stor plånbok också. Sådana resurser fanns inte i Vinslöv och motivationen rann av honom.

Men så hösten 2001 kom Svenska Peugeot med erbjudande om att köra en Super1600 men med möjlighet att med den som insteg kunna kommer till större uppdrag ute i Europa. Innebar en hel del utprovande av en före detta asfaltsbil för att få den grusduglig och resulterade i en SM medalj men däremot ingen väg ut i Europa.

Med detta som bakgrund är Stoffe där så många förare är. Barn och familj, hus och yrkesliv prioriteras och det blir tre år utan rally men sen, 2005, dammas den gamla Subarun av och med sambon som nyutexaminerad codriver börjar de köra lite lokala tävlingar och förstår än en gång hur förbaskat roligt det är med rally.

Ny bil byggs men de får den inte att fungera motormässigt och köper då en äldre bil som får duga fram till 2009 då kunskapen hos mappningsföretaget hunnit i kapp och den nybyggda bilen får göra debut i Kongen 2010 med totalseger som följd. Den bilen är det sedan som gett de framgångsrika åren fram till och med detta år. Med vägegenskaper, traction och driftsäkerhet som prioritet före motoreffekt har de haft några segerrika år i SSRC och i år även i Svenska Rallycupen.

Hur ser då 2015 ut? Stoffe svarar: -”Först skall vi klara av finalen, vill förstås ha revansch på Åke Jacobsson, Emådalen som slog mig förra året. Sen är det tänkt att bilen skall säljas. Nästa år räknar jag med att vrida på startnyckeln i vårt Nationella Specialprojekt. En bil som karossmässigt kommer att se ut som den segerrika S10:an men som kommer att innehålla godis som kan ge en ännu bättre bil än min nuvarande. Så ett intressant mål kan vara att vinna både SSRC och Svenska Rallycupen om cupledningarna kan koordinera sig så att de inte kolliderar. Och du en sak till, sist men inte minst, måste jag ta möjligheten att tacka min pappa Tommy som stöttat mig, byggt bil och sett till att de fungerat i alla år.”

Så den stora frågan kvarstår, vem kan hota Stoffe Nilsson denna finaldag?


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-10-13 21:48






Två åk och Dansk seger i Hässleholms GP.
Hässleholms GP avgjordes på en delvis modifierad bansträckning, en utdragen och avkortat tillställning som bjöd publiken på ett 70-tal ekipage. En avåkning drog ut på tiden och man tog beslutet att avsluta efter två åk, snabbast på båda var Danske Marco Gersager i Skoda Fabia R5. Dansken vann tävlin...

Publicerad: 2021-08-01 22:36


Foto från Violenrallyt hos Flens MS.
© emotorsport.seViolenrallyt hos Flens MS bjöd på 130-talet startande under lördagen, totalt sex sträckor för de tävlande av varierande karaktär. Per Göthberg körde hem segern totalt i en Skoda Fabia R5 med 20 sekunder till 2wd vinnaren Patrik Dybeck i en Toyota Corolla. På plats var 7-klubbars serien och VOC Mekon...

Publicerad: 2021-08-01 16:12


Higgins tillbaka med besked, körde hem New England Forest Rally.
© McKenna Motorsport.Efter första dagens tävlande i New England Forest Rally var det Barry McKenna som toppade rallyt efter fyra sträcksegrar. Barry i Ford Fiesta WRC ledde 13 sekunder före Ken Block, 24 sekunder till Travis Pastrana, David Higgins och Brandon Semenuk.

Barry fortsatte snabbt men en punktering gav ett...

Publicerad: 2021-08-01 11:06


Följ resultaten från söndagens rally, Hässleholms GP & KMC-sprinten.
© emotorsport.seSöndagsrally när Hässleholms GP körs på Garnisonsområdet i Hässleholm. Ett 70-tal ekipage gör upp om prestigefyllda tävlingen, hård konkurrens får de få startande 4wd åkarna av bland andra Norske Rune Danneborg i Ford Fiesta WRC och Danskar som Marco Gersager i Skoda Fabia R5.

I Karlstad rullar S...

Publicerad: 2021-07-31 22:14


Göthberg körde hem Violenrallyt, sex utslagsgivande sträckor.
© emotorsport.seFrån 240 anmälda i början på våren till 133 när Violenrallyt startade, det var de dystra siffrorna för Flens MS när de drog igång dagens rally. Att inte fler önskade köra de sex sträckorna när rallysporten äntligen är igång på allvar i skogen var det många som funderade över - tre smalare sträckor i...

Publicerad: 2021-07-31 21:00


108 bilar till WRC Ypres Rally, Solberg och Kristensson är Svenskarna i WRC2.
© Hyundai Motorsport.108 ekipage väntas till start av Ypres Rally, en tävling som i veckan fick stuva om i tidsplanen. EN av söndagens sträckor fick strykas och in kom en ny, anledningen var de stora översvämningarna och nederbördsmassorna som förstört vägar - drygt en mil kortare banan blev det.

10 ekipage i WRC kla...

Publicerad: 2021-07-30 19:58


Följ lördagens rallyn, Violenrallyt och KMC-Sprinten.
© emotorsport.seFölj lördagens rallyn, Violenrallyt och KMC-Sprinten i Sverige. Hos Flens MS med sex sträckor i Violenrallyt väntar 140-talet tävlande på start, på plats är 7-klubbars och VOC Mekonomen Rally som inleder säsongerna.

I Karlstad är det KMC-Sprinten, på lördagen körs en av helgens två deltävlingar n...

Publicerad: 2021-07-30 19:56


Bergkvist & Flöene gör Audi debut med EKS i Rally Killingen.
© EKS.Äntligen, i Rally Killingen blir det officiell debut för EKS-teamets nya bil, en Audi A1 Rally2-kit. Det var i vintras som bilen presenterades av teamet, det handlar om en 1,6-liters turbomotor, 263 hästkrafter och en 5-växlad sekventiell växellåda. Det är några av detaljerna kring bilen som byggts ...

Publicerad: 2021-07-30 19:53


Framhjulsdrivet för Jonas Kruse och Maja Bengtsson i årets traditionella Rally-SM.
© Team NybeToyota Corolla och framhjulsdrivet i trimmade grupp H och inte Volvo 940 och bakhjulsdrivet som tänkt. Så ser värmlänningen och TV-profilen Jonas Kruses SM-säsong ut 2021.

55-årige Kruse är anmäld till Kils MK:s SM-deltävling om två veckor. Genrep sker under lördagen då han tillsammans med 16-å...

Publicerad: 2021-07-30 19:25


SM-premiär för Skillingaryds MK med rallyfinal i september.
I Skillingaryd laddas det för SM-final i Rally i september. Anmälan har öppnat och målet är 100 förare till start i ”Göhlins Skilling 500”.

Egentligen skulle Skillingaryds MK arrangera en SM-deltävling redan förra året, men pandemin satte stopp. Samma sak i juni i år. Men nu den 24-25 september ä...

Publicerad: 2021-07-30 11:17


Tidigare nyheter:
Lappi med Yaris N5 i Finska Mästerskapet, fyra Svenskbilar till Top Building / Lahti Historic Rally.
Hässleholms GP tillbaka med publik på Garnisonen, 70-talet åkare på plats.
Dags för premiär i 2021-års SverigeSerie.
17 Rally-SM deltävlingar 2022, så körs de tre serierna.
140-talet åkare till lördagens Violenrally.
Dubbla KMC Sprintar i Karlstad till helgen, deltävlingar i Svenska Sprintserien.
Nu börjar det röra på sig, späckat co-driver schema för Carlsson.
Higgins tillbaka, tufft startfält i New England Forest Rally.
Ogier väntar på att få börja testa Toyota GR Yaris Rally1.
Mikkelsen byter co-driver igen, Flöene ska förbereda för Dakar.
Basso tog hem Rally di Roma Capitalet, Veiby och Solberg bröt.
Så gick det i lördagens LightOn-Rally.
Italienarna dominerar Rally di Roma Capitale, tungt för de nordiska åkarna.
Nordström och Åström vinnare i Volvo Euro Cup premiären.
Dubbelseger och SM-silver på asfalt för P-G Andersson.
Holm och Kristiansson delade Asfalt mästare i 2wd.
Kristensson mästare i Asfalt SM - tar hem 4wd guldet.
Följ resultaten från LightOn-Rallyt och Tierps Arena SM sprintar.
26 öppna anmälningar till sensommaren och höstens rally!
Nu avgörs Asfalts-SM, Ledin och Andersson inför finalen.



Nyhetsarkiv:
[
2021 ][ 2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Nästa deltävling:
E-cupen:
Lill-Eken 04/09


Rally SM:
Rally Killingen 13-14/08


Rally VM:
Ypres Rally 13-15/08


Svenska RallyCupen:
/




Foto från:
Violenrallyt.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Bilam Mästarmöte, Grus – SM.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Nässjörundan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Gästabudstrofén Light.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.