Mats Bilar   

   
GNM Sweden AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER




© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Inför SSRC finalen – läget i 4WD.
PRESSRELEASE

Inför slutspelet, finalen, som körs lördagen den 25 oktober i Vetlanda skall vi nu ta en titt på läget i den minsta men snabbaste klassen 4 WD. Även i denna klass slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.

Vem kan hota Stoffe i 4WD?
I klass 4WD tävlar alla förarklasserna mot varandra men frånsett enstaka ekipage är det gamla kända kort bland A-förarna som dominerar denna klass. Under året har Stoffe Nilsson, Hässleholm blivit besegrad två gånger. I Simrishamn av Joachim Grahn och i Ljungby av Åke Jacobsson. Årets dominant och också segrare i Prispottslistan har dock varit Stoffe och vi väljer att tillägna denna release till SSRC:s mångåriga dominant och se tillbaka på en rallykarriär längre än ett kvarts sekel.

Alltså, dags att så här långt sammanfatta den karriär som startade för 26 år sedan då en 13-årig Stoffe satte sig bredvid sin pappa Tommy för att debutera som kartläsare och ta de första stegen på den karriär som var tänkt att leda till en karriär ute i världen och WRC. Så har många 13-åringar tänkt men få har varit så nära att verkligen nå dit som Stoffe Nilsson.

Kartläsarkarriären gav mycket värdefull erfarenhet att ta med i eget tävlande, bland annat ett Sydsvenskt Mästerskap med Leif Nilsson 1990.

Eftersom familjen säljer Subaru så gjordes debuten förstås i en sådan bil som pappa Tommy lämpligt nog hade ställt undan efter sin egen karriär för sonen att ta över när åldern var inne. På minsta möjliga antal tävlingar togs stegen genom C- och B-klassen på samma höst 1993. Att det kanske ibland gick lite fortare än vad förmågan medgav visade att denna höst förutom A-licens också innebar två karossbyten på Subuarun. Året efter fick Stoffe ta över Tommys nyare Legacy och med den vann han bland annat DM.

Subaru Sverige och dess återförsäljare satsar åren 1995 till 1998 på Stoffe som förare i en SM-satsning. Den stora utmaningen var då att slå Mitsubishi-duon Bäcklund och Walfridsson och det blev under den perioden brons som bäst 1998.

Året efter, 1999, inleddes med den krasch som var på alla rallyintresserades näthinnor efter bilder som spriddes över hela världen. Stoffe gjorde en fullfarts- rullning in bland träd och telefonstolpar i Svenska Rallyt. Han slogs medvetslös och fick ansiktsfrakturer. Detta ledde till ett fyra månaders uppehåll och comebacken skedde i SSR. Det gick bättre än vad någon kunde förvänta och de ledde klassen med en minut inför sista sträckan men segern försvann i takt med att punkteringarna kom.

I slutet av året, som Stoffe ser som sitt mest framgångsrika, var farten så hög att den tidigare oslagbara Mitsubishiduon fick se sig slagna med ibland upp mot två sekunder per kilometer. Detta gav gensvar ute i världen och Stoffe blev kallad till England och Prodrive. Det ledde till start i Brittiska VM rallyt, de låg som bäst trea av 58 startande i Grupp N när det otroliga inträffade. På ett backkrön på en transport mötte de en åskådarbil på fel sidan. Nu kör man ju i England alltid på fel sida vägen men denna gång var det riktigt fel. Frontalkrocken var oundviklig och tävlingen var över.

Prodrive vill gå vidare och bygga Grupp N bilar till fler marknader och hade då den svenska Subarun som förebild. Men nu drabbas Stoffe av det som så många andra duktiga rallyförare gjort innan honom – det räcker inte bara med talang, du måste han en stor plånbok också. Sådana resurser fanns inte i Vinslöv och motivationen rann av honom.

Men så hösten 2001 kom Svenska Peugeot med erbjudande om att köra en Super1600 men med möjlighet att med den som insteg kunna kommer till större uppdrag ute i Europa. Innebar en hel del utprovande av en före detta asfaltsbil för att få den grusduglig och resulterade i en SM medalj men däremot ingen väg ut i Europa.

Med detta som bakgrund är Stoffe där så många förare är. Barn och familj, hus och yrkesliv prioriteras och det blir tre år utan rally men sen, 2005, dammas den gamla Subarun av och med sambon som nyutexaminerad codriver börjar de köra lite lokala tävlingar och förstår än en gång hur förbaskat roligt det är med rally.

Ny bil byggs men de får den inte att fungera motormässigt och köper då en äldre bil som får duga fram till 2009 då kunskapen hos mappningsföretaget hunnit i kapp och den nybyggda bilen får göra debut i Kongen 2010 med totalseger som följd. Den bilen är det sedan som gett de framgångsrika åren fram till och med detta år. Med vägegenskaper, traction och driftsäkerhet som prioritet före motoreffekt har de haft några segerrika år i SSRC och i år även i Svenska Rallycupen.

Hur ser då 2015 ut? Stoffe svarar: -”Först skall vi klara av finalen, vill förstås ha revansch på Åke Jacobsson, Emådalen som slog mig förra året. Sen är det tänkt att bilen skall säljas. Nästa år räknar jag med att vrida på startnyckeln i vårt Nationella Specialprojekt. En bil som karossmässigt kommer att se ut som den segerrika S10:an men som kommer att innehålla godis som kan ge en ännu bättre bil än min nuvarande. Så ett intressant mål kan vara att vinna både SSRC och Svenska Rallycupen om cupledningarna kan koordinera sig så att de inte kolliderar. Och du en sak till, sist men inte minst, måste jag ta möjligheten att tacka min pappa Tommy som stöttat mig, byggt bil och sett till att de fungerat i alla år.”

Så den stora frågan kvarstår, vem kan hota Stoffe Nilsson denna finaldag?


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-10-13 21:48






Resultat från lördagens Rally Gimmersta.
© emotorsport.seRally Gimmersta körs resultaten online under lördagen, Katrineholms MK arrangerar Sprint DM för Södermanland / Västmanlands BF. En sträcka körs två gånger följt av finalåk innan allt är avgjort - arrangören är en av få som lyckats plocka in två tävlingar under 2020.

Under lördagen går också Polk...

Publicerad: 2020-09-25 20:00


Solberg junior på jakt efter EM-titel.
© Oliver Solberg Media Office. Oliver Solberg ger full gas i striden om EM-titeln i rally. För att klara det måste 19-åringen ändra sitt favoritunderlag från grus till asfalt - och det på rekordtid.

Fyra tävlingar återstår av EM mästerskapet. Nästa tävling ut kommer att äga rum i Portugal nästa vecka, där Rally Fafe Montelongo...

Publicerad: 2020-09-25 13:47


Publikfritt när 70-talet åkare gör upp i onotade Polkatrofén.
© emotorsport.seGränna MK kör Polkatrofén på lördag, publikfritt när 80-talet åkare gör upp på 13km fördelat över tre sträckor. Inleder fältet gör Lucas Helin som kör i Ungdomsrally.

16 förare till grupp E, b-förare är Christian Kleen, Mats Adolfsson och Gustav Lindfors. Resterande med c-licens där Jonas Bernero...

Publicerad: 2020-09-24 20:56


Sprint DM när publikfria Rally Gimmersta avgörs.
© emotorsport.seI Söder- Västmanlands distrikt gör man upp om DM i sprint under Rally Gimmersta hos Katrineholms MK. Som hos övriga är det publikfritt, för de tävlande väntar 13,2km special med en sträcka som körs två gånger, detta som kval för Rally-DM Sprint där de snabbaste så går till ett tredje och avgörande f...

Publicerad: 2020-09-24 20:47


Lecablock, något att tänka på när publiken återvänder till rallyskogen.
© Pierre Skytt.Hinder i kurvorna för att stoppa genande är alltid en het fråga, inte bara dess placering, hur de ser ut eller hur de skadar bilen vid påkörning. Även säkerhetsmässigt kan olika hinder ha olika risker.

Rallyentusiasten och reportern Pierre Skytt stötte på ett av dessa hinder - Lecablock - i EMK K...

Publicerad: 2020-09-23 22:30


Opel Corsa Rally4 klar för rallystart 1:e januari 2021!
© Opel Motorsport.För ett par veckor sedan dök det upp bilder där Peugeot Sports mekaniker jobbade på test, på bagageluckan var ett Opel emblem. Det var inte nya Opel Corsa-e som testades utan helt nya Opel Corsa Rally4.

Det är nu klart att Opel går in i den tuffa Rally4 klassen, tidigare R2, med en efterföljare a...

Publicerad: 2020-09-23 21:04


Tossebergsracet 2020 är inställt.
- Eftersom vi inte fått tillstånd från Länsstyrelsen och att vår överklagan ännu inte behandlats av Förvaltningsrätten, tvingas vi ställa in tävlingen, det hälsar Fryksdalens MK under kvällen.

- Vi tycker det är jättetråkigt, men kan inte göra annat än att finna oss i detta och ta nya t...

Publicerad: 2020-09-23 20:52


Pohjanmaa Ralli avgör Finska mästerskapet, nytt inhopp av Latvala.
© Taneli Niinimäki / AKK.I helgen avgörs det Finska Mästerskapet, femte deltävlingen blir SM Pohjanmaa Ralli i Seinäjoki med 140-talet startande. 10 i R5 klassen där fem bilar drivs av Printsport, fyra av TGS Worldwide och en sista av Co-Motorsport.

Emil Lindholm toppar mästerskapet efter tre segrar under året, men han ...

Publicerad: 2020-09-23 05:52


Mäkinen kliver åt sidan, Toyota driver WRC satsning i egen regi 2021.
© Toyota Gazoo Racing.Tommi Mäkinen lämnar rollen som temchef för rallysatsningen i Toyota Gazoo Racing den sista december i år, i ett pressutskick under tisdagen förklarade Toyota sin förändring.

Tillverkaren kommer fortsatt driva rallysatsningen i VM men byter nu från finska Tommi Mäkinen Racing Oy till tyska Toyota...

Publicerad: 2020-09-22 22:22


SM brons för Hansen och Johansson i Sandviken.
© emotorsport.seÅrets Rally-SM avgjordes på vrålsnabba vägar runt Sandviken. För Victor Hansen och Victor Johansson var målet med tävlingen att försöka köra hem en medalj i årets serie, helst av så ädel valör som möjligt.

Fyra sträckor skulle köras och i uppehållet efter två sträckor låg Victor och Victor 2:a me...

Publicerad: 2020-09-22 22:14


Tidigare nyheter:
Mäkinen kliver åt sidan, Toyota driver WRC satsning i egen regi 2021.
SM brons för Hansen och Johansson i Sandviken.
Tractive Svenska mästare, kan vi vara annat än nöjda och lite malliga?
Ny WRC final på gång? Ypres Rally kan bytas mot Monza Rally Show.
R5 intresset ökar i Norge, Rökland gör R5-premiär i finalen.
Drive VXO Motorsport tog hem SM-brons genom Robin och Nicklas.
Lundberg omutlig i trimmat 2wd, vann dubbelt i Laxåsprintarna.
Tom Kristensson tvåa i SM avslutningen.
Foto från Bäckeforssnurren.
Holmgren körde hem söndagens Mjölkpallen-Pokal.
Kolsvas rallyjuniorer tog medalj och pallplats.
Lönnström avslutar säsongen efter dubbla SM-guld, inget mer VM tävlande.
Tidemands styrkor gav honom segern i Turkiet.
Evans i guldläge, VM tabellerna efter Rally Turkey Marmaris.
Evans och Tidemand nya VM ledaren efter seger i Rally Turkey Marmaris.
Snabb och populär Bäckeforssnurr, Olsson vinner totalt.
Neuville, Ogier och Loeb punkterade - Evans i Turkisk ledning.
Silvermedalj i Rally-SM för Mattias Adielsson.
SM final, Andersson, Liiten, Flodin och Lönnström mästare efter Rally Bilmetro.
Neuville jagad av Ogier och Loeb i Turkiet - Tidemand bäst i WRC2.



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Skilling 50 07/11


Rally SM:
Boden 08-09/01


Rally VM:
Rally Italia Sardegna 08-11/10


Svenska RallyCupen:
- - - - - - 00/00




Foto från:
Bäckeforssnurren.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

EMK Kannan.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally, del 2.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

East Sweden Rally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.