Mats Bilar

   
Carless Racing Fuels.

   
Mastertrailer.

   
GNM Sweden AB

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  E-Cupen
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Inför SSRC finalen – läget i 4WD.
PRESSRELEASE

Inför slutspelet, finalen, som körs lördagen den 25 oktober i Vetlanda skall vi nu ta en titt på läget i den minsta men snabbaste klassen 4 WD. Även i denna klass slåss man om 30.000 kr, femton till ettan, tio till tvåan och fem till den som blir trea.

Vem kan hota Stoffe i 4WD?
I klass 4WD tävlar alla förarklasserna mot varandra men frånsett enstaka ekipage är det gamla kända kort bland A-förarna som dominerar denna klass. Under året har Stoffe Nilsson, Hässleholm blivit besegrad två gånger. I Simrishamn av Joachim Grahn och i Ljungby av Åke Jacobsson. Årets dominant och också segrare i Prispottslistan har dock varit Stoffe och vi väljer att tillägna denna release till SSRC:s mångåriga dominant och se tillbaka på en rallykarriär längre än ett kvarts sekel.

Alltså, dags att så här långt sammanfatta den karriär som startade för 26 år sedan då en 13-årig Stoffe satte sig bredvid sin pappa Tommy för att debutera som kartläsare och ta de första stegen på den karriär som var tänkt att leda till en karriär ute i världen och WRC. Så har många 13-åringar tänkt men få har varit så nära att verkligen nå dit som Stoffe Nilsson.

Kartläsarkarriären gav mycket värdefull erfarenhet att ta med i eget tävlande, bland annat ett Sydsvenskt Mästerskap med Leif Nilsson 1990.

Eftersom familjen säljer Subaru så gjordes debuten förstås i en sådan bil som pappa Tommy lämpligt nog hade ställt undan efter sin egen karriär för sonen att ta över när åldern var inne. På minsta möjliga antal tävlingar togs stegen genom C- och B-klassen på samma höst 1993. Att det kanske ibland gick lite fortare än vad förmågan medgav visade att denna höst förutom A-licens också innebar två karossbyten på Subuarun. Året efter fick Stoffe ta över Tommys nyare Legacy och med den vann han bland annat DM.

Subaru Sverige och dess återförsäljare satsar åren 1995 till 1998 på Stoffe som förare i en SM-satsning. Den stora utmaningen var då att slå Mitsubishi-duon Bäcklund och Walfridsson och det blev under den perioden brons som bäst 1998.

Året efter, 1999, inleddes med den krasch som var på alla rallyintresserades näthinnor efter bilder som spriddes över hela världen. Stoffe gjorde en fullfarts- rullning in bland träd och telefonstolpar i Svenska Rallyt. Han slogs medvetslös och fick ansiktsfrakturer. Detta ledde till ett fyra månaders uppehåll och comebacken skedde i SSR. Det gick bättre än vad någon kunde förvänta och de ledde klassen med en minut inför sista sträckan men segern försvann i takt med att punkteringarna kom.

I slutet av året, som Stoffe ser som sitt mest framgångsrika, var farten så hög att den tidigare oslagbara Mitsubishiduon fick se sig slagna med ibland upp mot två sekunder per kilometer. Detta gav gensvar ute i världen och Stoffe blev kallad till England och Prodrive. Det ledde till start i Brittiska VM rallyt, de låg som bäst trea av 58 startande i Grupp N när det otroliga inträffade. På ett backkrön på en transport mötte de en åskådarbil på fel sidan. Nu kör man ju i England alltid på fel sida vägen men denna gång var det riktigt fel. Frontalkrocken var oundviklig och tävlingen var över.

Prodrive vill gå vidare och bygga Grupp N bilar till fler marknader och hade då den svenska Subarun som förebild. Men nu drabbas Stoffe av det som så många andra duktiga rallyförare gjort innan honom – det räcker inte bara med talang, du måste han en stor plånbok också. Sådana resurser fanns inte i Vinslöv och motivationen rann av honom.

Men så hösten 2001 kom Svenska Peugeot med erbjudande om att köra en Super1600 men med möjlighet att med den som insteg kunna kommer till större uppdrag ute i Europa. Innebar en hel del utprovande av en före detta asfaltsbil för att få den grusduglig och resulterade i en SM medalj men däremot ingen väg ut i Europa.

Med detta som bakgrund är Stoffe där så många förare är. Barn och familj, hus och yrkesliv prioriteras och det blir tre år utan rally men sen, 2005, dammas den gamla Subarun av och med sambon som nyutexaminerad codriver börjar de köra lite lokala tävlingar och förstår än en gång hur förbaskat roligt det är med rally.

Ny bil byggs men de får den inte att fungera motormässigt och köper då en äldre bil som får duga fram till 2009 då kunskapen hos mappningsföretaget hunnit i kapp och den nybyggda bilen får göra debut i Kongen 2010 med totalseger som följd. Den bilen är det sedan som gett de framgångsrika åren fram till och med detta år. Med vägegenskaper, traction och driftsäkerhet som prioritet före motoreffekt har de haft några segerrika år i SSRC och i år även i Svenska Rallycupen.

Hur ser då 2015 ut? Stoffe svarar: -”Först skall vi klara av finalen, vill förstås ha revansch på Åke Jacobsson, Emådalen som slog mig förra året. Sen är det tänkt att bilen skall säljas. Nästa år räknar jag med att vrida på startnyckeln i vårt Nationella Specialprojekt. En bil som karossmässigt kommer att se ut som den segerrika S10:an men som kommer att innehålla godis som kan ge en ännu bättre bil än min nuvarande. Så ett intressant mål kan vara att vinna både SSRC och Svenska Rallycupen om cupledningarna kan koordinera sig så att de inte kolliderar. Och du en sak till, sist men inte minst, måste jag ta möjligheten att tacka min pappa Tommy som stöttat mig, byggt bil och sett till att de fungerat i alla år.”

Så den stora frågan kvarstår, vem kan hota Stoffe Nilsson denna finaldag?


» Pressrelease från Sydsvenska Rallycupen.

» Denna samt tidigare pressreleaser, se
Pressrelease

Publicerad: 2014-10-13 21:48






Solberg klar för Skoda Fabia R5 i WRC3 med stöd av fabriken.
© Skoda Motorsport.Idag blev det officiellt att Oliver Solberg och Aaron Johnston byter VW mot Skoda när man inleder tävlandet i WRC3 klassen. Efter en stark insats i Rallye Monte Carlo med teamets egna VW Polo GTI R5 blir det nu bilbyte till kommande Rally Sweden när WRC3 satsningen startar.

Ett byte som redan var...

Publicerad: 2020-01-27 16:54


Team Ramudden anmält till teammästerskapet, Pontus, Victor och Fredrik kör!
© Team Ramudden.Vi är glada att få offentliggöra vårt 3 bils till Teammästerskapet 2020. Vi tycker att idén med ett teammästerskap är toppen och gör nu allt för att vara så förberedda som möjligt.

De 3 ekipage som ingår i teamet är:
Pontus Lönnström och Stefan Gustavsson som parallellt med sitt JWRC äventyr sk...

Publicerad: 2020-01-27 16:42


Ingen Loeb i Sverige, Breen ersätter.
© Hyundai Motorsport.Redan till årets andra deltävling väljer Hyundai Motorsport att kasta om i föraruppställningen. Ut från Rally Sweden går Sebastien Loeb och in kommer Craig Breen i teamets tredje bil. Kvar är Thierry Neuville och Ott Tänak i teamet inför den Svenska deltävlingen i mitten av februari.

Veckans test...

Publicerad: 2020-01-27 16:11


Ingen ersättningstävling för Rally-SM i vinter.
I förra veckan aviserade Rally Bilmetro i Sandviken att de jobbade för ett ersättningsdatum den 13-14 mars för sin SM-deltävling i Rally som skulle körts kommande helg, men som ställdes in på grund av vinterbrist i området.
Nu står det klart att tävlingen inte kommer kunna köras i mars heller, och ...

Publicerad: 2020-01-26 22:22


0,016 sekunder till Neuvilles fördel, gav en extra poäng i Monaco!
© Hyundai Motorsport.Thierry Neuville hade marginalerna på sin sida, när TV bilderna från powerstage i Rallye Monte Carlo kablades ut sågs rallyvinnaren Neuville och tvåan Sebastien Ogier gå i mål på samma tid.

I tabellerna blev så Neuville den som fick de fem bonuspoängen, när tiderna visades i sin helhet och signer...

Publicerad: 2020-01-26 22:15


McKenna körde hem Sno*Drift Rally, nu väntar WRC äventyr i Mexico.
© American Rally Association.Barry McKenna i Ford Fiesta R5 vann fem av fredagens sex sträckor i Sno* Drift Rally, premiären för American Rally Association 2020. Ute på ss2 toppade Piotr Fetela i en Ford Fiesta Prototyp från Dytko, men han fick sen nöja sig med att vara tvåa på sträckorna helgen ut.

Irländske New York bon Mc...

Publicerad: 2020-01-26 20:07


Rally VD´n och FIA generalen lugnar oroade, Rally Sweden helt enligt planen.
© emotorsport.seMånga har bevisligen varit oroliga för Rally Sweden, trots att det nu är 2,5 vecka tills det ens är dags för tävling. En oro som också skapar en massa extraarbetet för arrangören som jobbar stenhårt med att åter leverera en VM fest i världsklass.

Väderprognoserna visar kallare och kallare och man...

Publicerad: 2020-01-26 19:54


Historisk målgång för M-Sport, 250 raka tävlingar med poäng!
© M-Sport.Starten på Rallye Monte Carlo blev inte vad M-Sport Ford WRT hade hoppats, när fronten fylldes med löv gick motorerna varma och förarna fick lugna sig. Men problemet löstes till fredagen och under resten av rallyt har bilarna hittat allt mer fart. När Esapekka Lappi och Teemu Suninen tog målgång var...

Publicerad: 2020-01-26 19:30


Solberg genomförde Monte Carlo Rallyt, summerar rallyt.
© Oliver Solberg.En slutlig 25:e plast totalt för Oliver Solberg och Aaron Johnston, genomfört rally och en nöjd pappa Petter i teamets lastbil efter målgång - minst lika nöjd var Oliver själv.
- Mitt första Rallye Monte Carlo är avslutat, mitt första asfaltrally någonsin. Vi körde var enda sträcka, samlade 30 m...

Publicerad: 2020-01-26 14:12


WRC tabellerna efter Rallye Monte Carlo.
© Hyundai Motorsport.Efter Rallye Monte Carlos sista specialsträcka, den 13km långa La Cabanette - Col de Braus 2 kunde poängen fördelas i årets första VM deltävling. Thierry Neuville och Hyundai Motorsport åker hem med flest poäng efter premiären, de toppar båda mästerskapen inför fortsättningen i Rally Sweden som 2,5 ...

Publicerad: 2020-01-26 13:47


Tidigare nyheter:
McKenna körde hem Sno*Drift Rally, nu väntar WRC äventyr i Mexico.
Rally VD´n och FIA generalen lugnar oroade, Rally Sweden helt enligt planen.
Historisk målgång för M-Sport, 250 raka tävlingar med poäng!
Solberg genomförde Monte Carlo Rallyt, summerar rallyt.
WRC tabellerna efter Rallye Monte Carlo.
Neuville vinner Rallye Monte Carlo före Ogier och Evans!
Neuville har greppet om segern i Rallye Monte Carlo.
Neuville ny Monte Carlo ledare, Veiby i diket med två sträckor kvar.
Ida co-driver till Catie Munnings i JWRC premiären.
Följ söndagens fyra avgörande sträckor i Rallye Monte Carlo.
Östberg leder, Andersson tvåa i WRC2 & Solberg jagar erfarenheter.
Gröndal vann Lygnasprinten, Skoglund bäst från Svenska sidan.
Evans leder, Ogier och Neuville inom 6,4 sekunder i Rallye Monte Carlo.
Evans ny ledare i Rallye Monte Carlo, dubbelt Toyota.
Häng med i Monte Carlo, Lygnasprinten och Sno* Drift Rally.
Finska Vaakuna-Ralli kan köras, vintern tillbaka!
Inställt i Lettland, vårväder stoppar Rally Sarma.
Följ lördagens fyra sträckor i Rallye Monte Carlo, två live i TV.
Östberg och Veiby i WRC2 topp, Solberg snabbast utanför VM.
Inställda Rally SM premiären jobbar för nytt datum!



Nyhetsarkiv:
[
2020 ][ 2019 ][ 2018 ][ 2017 ][ 2016 ][ 2015 ][ 2014 ][ 2013 ][ 2012 ][ 2011 ][ 2010 ][ 2009 ][ 2008 ][ 2007 ][ 2006 ][ ]
[
Nyheter 2005 ][ Nyheter 2004 ][ Nyheter 2003 ][ Nyheter 2002 ][ Nyheter 2001 ]





Bloggar:



Nästa deltävling:
E-cupen:
Prisutdelning för E-Cupen 2019 22/02


Rally SM:
Rally Bilmetro 31-01/02


Rally VM:
Rally Sweden 13-16/02


Svenska RallyCupen:
Götenerundan 09/05




Foto från:
Novemberskölden.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Elektrikerna Marknadsnatta.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Vedumsmästerskapet i Bilrally.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se

Rikspokalen.
© emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se © emotorsport.se



www.Autodoc.Se
 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2020.