Mats Bilar   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   
SA Tech AB   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Emil Axelsson berättar om sin utbildning för unga co-drivers!


© emotorsport.se
Emil har senaste säsongerna setts lotsa PG Andersson i Protonteamet. Nu ägnar han tiden mellan tävlingarna åt co-driver utbildningar.


© patriksandell.com
Det är med Patrik Sandell de stora framgångarna skördats och givit flera års rutin i VM.


© emotorsport.se
Emil är minst sagt en eftertraktad co-driver, 2011 lotsade han Kenny Bräck till seger i Midnattssolsrallyt.


© emotorsport.se
Pontus Tidemand är en av förarna som haft Emil bredvid sig, här firas de som vinnare i East Sweden Rally 2011.


© emotorsport.se
Senaste starten för Emil var i samband med Rally Sweden, med kort varsel hoppade han in bredvid Henning Solberg i en Ford Fiesta WRC.



Emil Axelsson är en av Sverige nu mest rutinerade unga co-drivers, han har inte fyllt 30 och har redan en mångårig erfarenhet av tävlande ute i världen med bl.a. flera år i VM serien - bland förarna ses Patrik Sandell och på senare år Per-Gunnar Andersson. Nu ägnar han tiden mellan tälvingarna åt att bl.a. vara med och arrangera vidarutbildningar för co-drivers. I veckan kom inbjudan till fyra nya utbildningar runt om i landet. Första stoppet blir Värnamo där Skillingaryds MK står som värd. Många har varit nyfikna på utbildningarna så vi passade på att låta Emil berätta mer.

Det här handlar alltså om en vidarutbildning för de med redan förkunskap som co-drivers?
- Det här med noter är ju inte helt okomplicerat och många är självlärda. Jag saknat ett "steg 2" efter grundkursen och det tomrummet hoppas jag att den här utbildningen ska fylla. Det ska finnas något att lära för alla som vill utvecklas. Jag tror och hoppas att ingen som går kursen ska känna sig besviken oavsett om man har åkt tre eller hundra tävlingar.

Vad får man lära sig mer om på kursen? Är det bara notläsning eller det allt runt omkring också?
- Huvudfokus ligger på noter och notläsning. Vi utgår från co-driverns perspektiv och pratar mycket om notförståelse. Att vi utgår från teorin bakom noter låter kanske torrt och tråkigt, men blir ganska levande tillsammans med incar-filmer. Tillsammans analyserar vi varför det blir bra eller mindre bra. Att vara co-driver innebär inte "bara" notläsning, så jag lyfter även upp andra områden och bjuder på tips och råd samt kryddar med en del roliga anekdoter.
- En viktig del är att jag inte bara utgår från hur jag själv gör utan även hur andra co-drivers gör. Exempelvis ska man göra markeringar/överstrykningar i noterna eller inte? Var förvarar man tidkortet? Jag försöker ge för- och nackdelarna men sedan måste deltagarna själva få avgöra hur de vill göra. Det är personligt och sådant som jag inte lägger mig i.
- Att åka rally är det bästa som finns, men tyvärr inte helt ofarligt. Därför känns det bra att ta tillfället i akt och prata lite om säkerhet. Jag är tyvärr ingen expert, men kan åtminstone förmedla en del av mina lärdomar.


Men vad krävs egentligen för att bli en bra co-driver?
- Först och främst ett brinnande intresse, ett visst lugn och förmåga att fokusera är också viktigt. Nyckeln ligger dock i träning, något som vi generellt är dåliga på inom svensk rallysport.

Du är själv under 30 men har redan samlat många års rutin på högsta nivå, när du var ung, vilka chanser fick du till att lära av de äldre? Och hur känns det för dig som så ung men redan rutinerad att kunna ha sådant här utbildningar?
- Det är fantastiskt kul och inspirerande att få möta alla killar och tjejer. Jag vet att det finns många talanger ute i vårt avlånga land och jag hoppas att detta kan leda till att någon av dem blir inspirerad till en satsning mot toppen.
- Jag har många personer att tacka för att jag är där jag är idag. Bland annat Anders Dawidson, Per Carlsson och Jonas Kruse som lärde mig många tips och trick när det gäller noter och notläsning när jag var ung. Att exempelvis som 17-åring få följa med Jonas till Danmark för att skriva noter var stort och något som jag sedan hade nytta av när det sedan var dags att skriva egna noter.


Vad vi förstått är intresset stort för utbildningarna.
- Ja, intresset för kursen är stort och vi ser redan att platserna börjar fyllas upp. Vill man vara med rekommenderar jag att inte vänta med anmälan allt för länge för då finns risken att missa en plats.
- Utbildningarna börjar alltså i Värnamo, den 23 mars där vi håller till hos Peltor Academy och fortsätter sedan till Kristianstad, Uppsala och Sandviken.


Utöver kurserna, var ser vi dig här näst i tävlingsbil?
- Det är lite oklart just nu, men jag hoppas att det ska ljusna inom kort.


*
Inbjudan till utbildningstillfällena här.




"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.