"; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; echo ""; if (!empty($nyhets_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl FROM nyheter WHERE id = '$nyhets_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $sofie==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_sofielundmark WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/sofie "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else if (!empty($blogg_id) && $fredrik==$in) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,rubrik,LEFT(innehall,200) as innehall,bildurl1 FROM blogg_fredrikahlin WHERE id = '$blogg_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['rubrik']; echo " - emotorsport.se/fredrik "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } if (!empty($video_id)) { $result = mysqli_query($link, "SELECT id,titel,url,media,anvandare,thumb FROM video WHERE id = '$video_id'") or die (mysqli_error()); while ($row = mysqli_fetch_array($result)) { echo ""; echo $row['titel']; echo " - se videon via emotorsport.se "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo " "; echo ""; } } else { echo "emotorsport.se - allt om rally!"; echo ""; } ?>
"; echo $row['text_']; echo ""; echo $row['text']; echo ""; echo $row['_text']; echo ""; } if (!empty($row['logo'])) { echo "   "; echo ""; } else { echo $row['logo']; echo "' ALT='"; echo $row['namn']; echo "' BORDER='0'>"; } } if (!empty($row['video'])) { echo "   
"; echo "   
"; echo $row['_text']; echo "

"; } else { echo "   
"; echo $row['flash']; echo "

"; }} ?>
   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Vilda Ryd Racet = fart & fest.



© Ericsson-Motorsport Snart dags för Vilda Ryd Racet

Ingen har nog missat varken Ryds MK välkända arrangemang, Vild Ryd Racet, eller Ryds "Mr rally" Roger Rooth. En kombination som gjorde att vi inte kunde motstå att göra en intervju mitt under förberedelserna för Vilda Ryd Racet. På lördag, 30/7 är det dags för årets Vilda Ryd Race och där av passade vi på att fråga Roger lite om tävlingen och självklart också om hans eget tävlande.

Snart är det alltså dags för årets Vilda Ryd Race. Hur går förberedelserna?
- Jajamensan, det snurrar på med bra fart meddelar Roger direkt. Det är väl inget större 'gnissel' i maskineriet tror jag, inget jag kan komma på i alla fall. Det här blir bra!

Ni bjuder på 5 ss, lika "utmanande" och roliga som tidigare år?
- Japp, självklart! 5 SS är ju roligare än 3 så det blir nog extra skoj i år. 3 av dessa 5 SS har aldrig körts i VRR tidigare. Dom två andra har använts förut, men man vill ju variera sig, det är ju inte skoj för dom tävlande att köra samma vägar varje år. Nämnas ska ju också att alla SS körs endast en gång, så någon större risk för spår om det bara slutar regna är det inte, alla timmerbilar har gjort att vägarna är väldigt hårda nu.

Anmälningstiden har gått ut, er tävling lockar många förare med lite längre avstånd till tävlingen, varför tror du? roliga vägar eller kringaktiviteterna?
- Det har jag frågat mig själv ibland också, det blev 157 anmälda bilar, jäkla skoj... Det är jäkligt skoj att folk åker år efter år väldigt långt för att vara med. Jag tror det är helheten, jag har faktiskt frågat några som kört här några år om just "varför" inför den här intervjun. De flesta säger "helheten". Vi har ett väldigt kompakt område där hela tävlingscentrat ligger, det är även där 'partajet' på kvällen är, "-ja, precis som vanligt alltså" meddelar Roger kaxigt men helt ärligt, för så är det! Vidare berätta Roger att i år spelar ett partyband där så det blir nog bra "hålligång" natten lång. Sen har vi ju roliga krokiga vägar som ligger kompakt intill Ryd så det blir inga långa transporter, så det är nog "helheten" som lockar så många ekipage.

Ni satsar som sagt på kringaktiviteter likt man gör i sydliga Europa, fest och rallycamping i samband med tävlingen. Det som lockar?
- Ja, jag tror att det är en "avslappnad" attityd som präglar hela tävlingen, flera jag frågat säger att det är "kul" och en bra "stämning", arrangemanget är lite som du sa, Sydeuropeiskt. Festligheterna arrangeras inte av oss i Ryds MK, det görs av andra föreningar i och runt Ryd, med den äran. Campingen som är ny för i år arrangeras av Sjövikens Ridklubb, Ryds Basketbollklubb arrangerar öltältet i parken och jag vet att även Lions brukar vara med på ett hörn i Folkets park, men det är skoj att flera föreningar kan göra en sån här grej tillsammans.

Ryds MK är också kända för ett stort prisbord, också i år?
- Ja, det är många som uppskattar vårt prisbord, i år är det kanske till och med bättre än någonsin, vi har ca 20 olika företag som skänkt sträckpriser, så det blir priser i massor. Det är ju alltid skoj att man kan få något vettigt med sig hem, inte minst som minne. Vi kan ju nämna lite av det som finns på årets prisbord. En Ryds Båt för en totalseger, 1000 kr i pengar för en klasseger, 4 Silverstonedäck ligger det där med, ICA Nära i Ryd brukar skänka en gasolgrill, i år skänker dom 2 stycken gasolgrillar, verktyg, elverktyg, ja, listan är lång på priserna, i år är det faktiskt företag som hört av sig och vill skänka sträckpriser, det är ju rätt skoj, då vet man ju att arrangemanget är uppskattat, så vi fyller nog scenen i Folkets Park med prylar som vi brukar göra.

© Ericsson-Motorsport Övrig info om tävlingen som alla bör veta?
- En sak som är värd att uppmärksamma är att Henrik Karlsson som ligger 3:a i Klass 7 A & B-Förare Grupp H har valt att inte köra tävlingen och är istället tillsammans med sin kartläsare i Bilsport RallyCup banchefer. Det är väl rätt sportsligt va!!! Jag kan inte ens komma på någon mer som ens skulle tänka tanken att göra en sån sak. Det är en sportsman det!

Hur tror du det går i tävlingen, största sensationerna rent resultatmässigt?
- Jadu, jag hoppas att det blir något helt otippad som vinner, för dom brukar bli gladast. Vägarna gynnar inte 4WD, men där borde väl Joachim Carlström vara den som är snabbast, men annars så det är nog öppet, Mattis Olsson från Gullabo RC tror jag kan bli farlig, lagom stor bil på dom här krokiga vägarna och en duktig förare. Men sen så ska vi inte glömma bort våra 2 hemmaförare, hemma och hemma förresten, Mathias "Benke" Bengtsson som vann totalt 2004 bor runt 4 mil från Ryd i Vesslarp nedanför Lönsboda, Janne Kristiansson som bor i Moheda 7-8 mil från Ryd är ju inte heller speciellt "hemma" här på vägarna, men dom två killarna ska man inte glömma bort, Benke ska försvara sin totalseger från ifjol och Janne ska försöka ta sin 3:e raka totalsger i BRC i år, så jag tror att ingen av dom packar ner förståndet när dom kör hit på lördag morgon, det går nog för precis så mycket det bara går att pressa ut ur dom där 'gamla' volvobilarna. Klart sevärt blir det i alla fall.

© Ericsson-Motorsport Du är också aktiv och tävlar en del i en Saab V4.
- Återfall kallas det väl när man faller in i ett beroende igen? Jag tävlade mellan 1986-1992, sen så har ett antal års samlande med början 1997 av delar blivit en liten stillsam comeback, kör bara för att ha roligt, visst, det är väl skoj att vinna, men det är inte lätt i den konkurrensen med en gammal undermotoriserad härk till bil, men vi har skitkul, det är det viktigaste.

Hur går det med tävlingsbilen efter SSR? Du bröt där. Kommer den "gröna faran" synas i tävling snart?
- Japp, tyvärr så gick motorn sönder, 3 kolvar är skrot och delar för att sätta ihop den igen jagas för fullt på alla håll, flera kompisar hjälper mig att jaga och leta efter delar också, och det har faktiskt gett resultat nu, så jag hoppas på att få ingång den inom kort, men det blir med en helt ny och lite annorlunda motorkombination för att vara en sådan bil.

Du agerade i år presschef under SSR. Då fick du en liten inblick i ur SM "fungerar". Då till den ständiga frågan, vad tycker DU krävs för att få bättre fart och status på SM serien?
- Japp, fick en förfrågan förra året i november om jag var intresserad av ett uppdrag som presschef för SSR. Efter lite funderande och bollande med olika vänner så beslutade jag mig för att se om jag kunde hjälpa till med något där. Det var väldigt lärorikt och det skapade mycket nya kontakter, men det var jäkligt mycket jobb och förbannat slitsamt, jag tror jag sov i 3 dygn efteråt. Jag har ju givetvis min syn på hur SM ska vara. Jag vill ha mer bilar, och det ska vara trimmade bilar som vrålar och sprutar grus. Rally är Show, mycket mer Show än tävling för dom som inte är insatta, det måste vara spekatulärt och sen måste det vara mer bilar, startfält på 50 bilar är alldelles för lite, TV sändning all ära, men vi måste ha folk som åskådare också, och ju mer spektaulärt det är, ju fler kommer ut och tittar. Så mer bilar, det är prio ett som jag ser det.

Så avslutade vi intervjun med att låta Roger säga något till alla om Vilda Ryd Racet!
- Ja, har ni aldrig varit här, då ska ni komma hit i år, för i år är det bättre än någonsin. Ni som följt artikelserien i Bilsport Börsen om hur man bygger en Volvo 940 till Värsting VOC kan ju passa på att ta en närmare titt på den på lördag i Ryd, för den finns tydligen på plats där då!


(Foto: överst, Jan Kristiansson mot en tredje BRC seger?)
(Foto: mitten, Henrik Karlsson avstår tävlande.)
(Foto: underst, Roger Rooth in action under Kong Christian Race.)




<- Tillbaka



 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.