GN Motorsport

   
Mats Bilar

   
Kajs Print & Dekor

   
Kajs Print & Dekor

   
Badhotelletrallyt

   
Carless Racing Fuels.

   
Mastertrailer.

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WebTV & Video
  SCALEXTRIC
       RALLYCUP

  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  BLOGG; FREDRIK
       ÅHLIN

  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju


Succ fr Norska SubaruCupen, Jerker frklarar varfr!



 Ericsson-Motorsport
Jerker Axelsson och Mattias Andersson efter segern i Snapphanerallyts NEZ deltvling. Testet p de Svenska vgarna gav kanske mersmak, mjligen ser vi ekipaget i SM serien 2010?


 Preben Berg, norsk-rally.com
Jerker och Mattias i full fart under Rally Hedemarken - finaltvling fr cupen. Tvlingen summerades med en sjundeplats totalt, andraplats i cupdeltvlingen och en tredjeplats totalt i cupen.


 Ericsson-Motorsport
Jerker gjorde en av f Sverigestarter i Snapphanerallyt, seger i NEZ deltvlingen.


 Preben Berg, norsk-rally.com
Premir fr cupen i januari med Sigdalsrallyt. 17 bilar dr Jerker var andre man i cupen bakom omjlige Andreas Mikkelsen.


 Preben Berg, norsk-rally.com
Service fr Subarun efter en vnda p specialstrckorna, Jerker r en av 19 frare som tagit pong i rets cup. Nsta r blir det nya pong i cupen, en fortsttningen r nmligen redan klar!


Ericsson-Motorsport
Det har varit stort intresse fr cupbilarna i Sverige vid de starter bilen haft i landet - kanske blir det fler som testar de norska rallyskogarna 2010.


 Preben Berg, norsk-rally.com
Pontus Tidemand r andre Svensk i cupen, hr forsar han fram i Rally Hedemarken, slutar tva i rets cup!


 Ericsson-Motorsport
Andreas Mikkelsen har gjort flera starter i Sverige med sin cup Subaru. Tiderna har skrmt fler frare med grupp N bilar!


I Norge introducerades Subaru Cupen under hsten 2008 fr rallyfrarna, cupen dr alla kr med identiska Subaru Impreza av "nya" modellen. Bilarna innehller mycket standard delar, mer n den annars standardbetonade och internationella otrimmade 4wd klassen dr vi r vana att se bilmodellen. 20-talet frare nappade snabbt p cupen som har haft succ under ret. Inte bara Norska frare har visat intresse och gjort bra ifrn sig, svenskarna har ocks visat framftterna, Pontus Tidemand slutade tva och Jerker Axelsson tog hand om tredjeplatsen i cupen! Intresset r stort, s stort att vi tog en nrmare titt p cupen genom Jerker som nu lagt ett rs cuptvlande bakom sig!

Om vi brjar med bilarna, vad skiljer i stora drag mot en "kta" grupp N bil?
- Vi har en enklare modell av elektronisk styrning fr motor och diffrentialer som levereras av STI, Subaru. Samtliga deltagare mste kra med samma mappning fr etanol, d.v.s. E85 som enhetsbrnsle. Diffrensialer bde fram och bak r helt standard, lika s vxelldan. Vi har kortare fjdringsvg n grupp N vagnarna d vi kr med samma sttdmpare p samtliga underlag som grus, sn, asfalt och racingbana, men med hrdare fjdrar till asfalten.

Skillnaderna borde ocks gra att priset skiljer, vad kostar en frdig Cup Subaru mot en grupp N vagn?
- Subaru Norge och Sti subventionerar priset till 390000 NoK fr en ny Impreza N15 modell 2010. Det ger 470000 svenska kronor plus lite "smplock". Det innebr att man r p startlinjen fr en halv miljon och d tvlar man p lika villkor. En fullfjdrad grupp N bil ligger p cirka 800-900000 sek s det skiljer en del i pris men ocks i prestanda.

Eftersom mycket r standardkomponenter, har ni d subventionerade priser ven p delarna inom cupen?
- Ja, vi har 30% rabatt vilket ven det hjlper till att hlla budgeten nere fr de tvlande.

Vi har sett cupbilen ihop med vra egna SM kare under ret, vad skiljer p strckorna?
- Jag uppskattar att det sitter cirka 0,5-0,7 sekunder per kilometer mellan den Mitsubishi Lancer EVO 9:a jag kte SM med 2007 mot rets cupbil om man slr ut det p alla tvlingar och alla SS under ssongen.

Men hur frklarar man d Mikkelsens gstspel i Sverige dr han kt ifrn merparten av vra grupp N ekipage?
- Jmfr tiderna Andreas Mikkelsen kt p i SM-tvlingar med Cupbilen s r det intressant! Tiderna visar vilken talang han r, han kommer vinna VM, men ocks att bilen r snabb till en rimlig peng! Tilggas ska att han hade en frdel att inte behva ka p "SM-Dck", Andreas kte p 195 breda dck vilket vra bilar gr riktigt bra med. Det r bl.a. ett frslag p frndring till nsta ssong av cupen.

Ni har enhetsbrnsle, men ocks enhetsdck - en frga som brukar rr upp knslorna, hur fungerar det i Subaru Cupen?
- Det fungerar bra eftersom vi har stora begrnsningar. Vi har max 14st dck till de tre vintertvlingarna i cupen och samma antal till de tre grustvlingar. Fr asfalten blir det tta dck. Det diskutteras om n mer begrnsning, tv dck mindre, d.v.s. 12st till nsta r.

Cupen krs ihop med Norska Msterskapet, vad skiljer dr kontra vrt SM?
- Ja, vi ker alltid ihop med NM. Dr har de betydligt fler bilar, vid en deltvling var det bl.a. 52 ekipage i 4WD, ngot vi inte nr upp i med SM serien. Det r rekognosering p fredagen och drefter 10 mil special p lrdagen, allt fr ca 6000:- sek. Det r ver lag bra vgar, enda att klaga p r fyra strckor som varit riktiga skitstrckor under rets ssong. Vintrarna bjuder ocks p riktigt bra frhllanden, mycket sn, runt 1 meter. Norskarna r riktigt snabba p sn. En intressant sak r att de inte plogar fre frsta start om det snar p tvlingsdagen. Vid ett tillflle var Mads stberg p 49:e plats efter SS1!

Om vi tar oss tillbaka tll cupen, har ni mycket gemensamt?
- Vi har bra mat, kaffe, "debrifing" o.s.v. Vad det gller rent tekniskt s har vi en gemensam servicebuss med reservdelar att tillg. Det har blivit en riktigt bra stmmning inom cupen! Vi lnar delar mellan frare och team om det inte finns i att tillg i bussen. Det finns lite ndringar till nsta r fr att gra det nnu bttre men det r inte 100% spikat och offentligt nnu.

Vem r det som styr i cupen?
- John Haugland r det som driver cupen och han r en mycket bra "cup-general". Man lyssnar p frarnas sikter frn arrangrshll vilket r mycket viktigt och en bidragande faktor till populariteten, redan efter en ssong.

Mrkescuper brukar innebra bra prisbord, hur fungerade det inom SubaruCupen?
- Det r bara rena pengar som priser.

Man profilerade cupen stenhrt nr den introducerades, har den levt upp till de hgt uppsatta mlen?
- Ja, helt klart! Visst finns det vissa grejer som frarna vill ndra p och har synpunkter, arrangren lyssnar p oss och det finns en del man fundera p i dagslget.

Man blandade sn, grus, asfalt och racing, vad tycker du om blandningen? Mnga kanske tycker det knns frmmande att ha med racing i en rallyserie?
- Ett kul och helt rtt inslag med racing. Det var buskul, jag trodde inte att bilen skulle palla med men det gr den! Man testar mycket inom organisationen och s hjlper de till att stlla in bilarna.

Vad tror du om cupen nsta r? Namn som Mikkelsen har krt i r. Ngra nya intressanta namn som diskuterats?
- Vad jag vet s kommer Andreas Mikkelsen att fortstta kra tvlingarna i cupen som inte krockar med IRC serien och andra tvlingar han har i sin kalender. Cupen r hr helt klart hr fr att stanna. STI har planer p att arrangera cupen ven i andra lnder om det slr vl ut, Norge r nog lite frsksland nu.

Vad hnder nsta r?
- Cupen fortstter, s ven vi. Vi planerar fr minst 1 r till i cupen, funderar ocks p att kpa en till bil fr att ka lite med i SM serien, eller om det bara blir annan fjdring till cupbilen avslutar Jerker.




"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 © Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2015.