Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Trendab AB   

   
MaxSport   

   
Mats Bilar   

   
SA Tech AB   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.


© richardgoransson.com
Richard presenterade sin "stora Minisatsning" i måndags - många förvånade blickar när racinåkaren hoppar upp till värstingklassen.



"Intresset för att framföra fordon kom tidigt i min uppväxt..."



© Ericsson-Motorsport
Förra årets rallysatsning inleddes mer flera tävlingar under tidiga vintern, som här i Bergslagsskogarna.



© Ericsson-Motorsport
VM debut skedde i Karlstad på Färjestadstravet där ss1 kördes inför storpublik.



© Ericsson-Motorsport

VM festen fortsatte i dagarna tre, resultatet blev till slut en andraplats i PWRC klassen.



"ännu inte valt vad mitt sek/km tapp ska vara..."



© Ericsson-Motorsport

TV och media följde Richard och hans framfart i VM premiären, en tävling som gav mersmak för den fortsatta rallyåkandet.






Nämn namnet Richard Göransson och alla säger en racingåkare från Örebro. En härligt kaxig racingkung som alltid har en glad kommentar och en fräck körstil, går 2012 till nya spännande TTA serien där det väntas bjudas på tät, tuff och spännande racing - precis det publiken vill ha. Men först handlar det om rally för den 33 årige Örebroaren, en satsning på Svenska VM deltävlingen - Rally Sweden med en Mini John Cooper Works WRC.


En racingåkare på elitnivå som satsar på rally, du inledde rallyåkande förra året, hur kom du på den idén?
- Intresset för att framföra fordon kom tidigt i min uppväxt. Pappa tävlade lite i folkrace när jag var liten så det där med att "sladda" var ju det jag växte upp med. Sen blev det gokart och racing men jag har alltid tittat på rally med ett litet öga och tyckt det sett spännande ut. Men det var först inför 2011 års upplaga som jag ansåg mig ha tiden att lägga för att sy ihop en satsning och anta mig utmaningen på riktigt.

Att du skulle satsa på rally även i vinter, var det något som kändes rätt redan när Rally Sweden 2011 avslutats, när du gick i mål som tvåa i grupp N klassen?
- Jag var väldigt klar mot mig själv att om jag ska prova på en ny gren måste det vara på lite längre sikt.
Men att gå från grupp N till WRC är ett stort steg för en "nybörjare".
- Att det blev WRC redan i år var inte i planen från början, det låg mer åt 2013-2014. Men i och med att Grupp N klassen - PWRC inte har VM-status i Rally Sweden 2012 var jag tvingad att titta på andra alternativ, jag vill ju åka i en VM klass. Och när det öppnades en liten dörr in på Prodrive och med en MINI passade jag på att öppna den ordentligt.

Det är en stor satsning, hur länge har ni jobbat på att sy ihop den här satsningen? Både "sportsligt" med bil- och klassval samt ekonomiskt?
- Det handlar om exakt 2 månader och 16 dagar till dagens datum, (den 20:e).

Men vad har du som våra Svenska rallyåkare saknar, du skaffar budget och konkurrenskraftig bil i värstingklassen på så kort tid medans många jobbar hårt och ändå hamnar i klassen under, om än för en tävling, men ändå?
- Är svårt för mig att svara på tyvärr.
Är man inom racingen kanske man är lite mer "sälj´ig" än rallyåkarna, man har ute på tävlingarna mer kontakt med företagen och träffar "rätt" folk, vad tror du är skillnaden?
- En komplex fråga att svara på. Men snabbt kan jag se att både bredden och eliten inom racing och rally ser rätt lika ut. Men eliten inom racing är lite större.

Teamchef Eljas talar om att topp 10 vore en fantastisk prestation, du jämför med att slå Mattias Ekström´s niondeplats vore bra - vilket jag självklart håller med om.
Efter den inledande superspecialen, leder du? eller hur mycket tror du att du tappar per kilometer mot de värsta?

- Jag har tyvärr ännu inte valt vad mitt sek/km tapp ska vara mot den snabbaste, så tyvärr kan jag inte svara mer, skrattar Göransson.

Vem kommer sitta vid din sida, det var inget prat om co-driver på pressvisningen eller i utskick?
- Det är inte klart ännu med kartläsare, Fredriksson gjorde i alla fall ett fantastiskt jobb förra året.

Hur mycket får vi se dig i Mini´n före Rally Sweden - kommer du få känna på bilen i tävlingstempo före VM starten?
- Jag kommer endast testa med MINI´n. Tyvärr inga tävlingar i den innan Rally Sweden.

I övrigt, testande och tävlande - vilka tävlingar kommer du åka inför?
- Vi håller på och sätter programmet just nu. Jag och Fredrik Eljas har detta som ett av våra samtalsämnen. Många faktorer som måste vägas in för att göra den optimala uppladdningen för den budgeten vi avsatt för detta projekt. Det ska vara kvalitativa test kilometer.

När Rally Sweden avslutas söndag eftermiddag - vem står där som vinnare?
- Sebastien Loeb





"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.