Trendab AB   

   
Carless Racing Fuels.   

   
Mats Bilar   

   
Mastertrailer.   

   
Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
SA Tech AB   

   
MaxSport   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju

Från ökendrottningen till Midnattssolsrallyts lyxprinsessa.


© Ericsson-Motorsport
Annie Seel (t.h) och co-driver Maria Andersson vid målgången i Midnattssolsrallyt 2011.



© Ericsson-Motorsport
Annie Seel gav sig i kast med nya utmaningar under Midnattssolsrallyt, Porsche på asfalt och grus genom rally Sverige.



© Ericsson-Motorsport
Det är på två hjul vi sett Annie i tidigare Midnattssolsrallyt. Då på sin Dakarhoj.



"höra hur kurvan ser ut, det är magiskt"



© Ericsson-Motorsport
Allt eftersom sträckorna gick ökades tempot, här en tidig lördagmorgon utanför Katrineholm.



© Ericsson-Motorsport
Annie och Maria tog sig tillbaka till Västerås. Endast ett mekaniskt problem drabbade ekipaget, det fixade serviceteamet och man kunde fortsätta resan till målgången.



© Ericsson-Motorsport

Alltid en tumme upp när kameror och fansen kom fram för att få en glimt. Det märktes att rallyåkningen var omtyckt!



© Ericsson-Motorsport
Här i Jönköping 2006, Annie med sin Dakarhoj efter första dagen som föråkare.






Annie Seel - känd för sina fantastiska resultat i stentuffa Dakar Rallyt. År efter år gör hon det tuffa rallyt på egen hand - på motorcykel. Här hemma har vi sett Annie i Midnattssolsrallyt tidigare, då som föråkare på sin Dakarhoj. I år ingick hon i storsatsande Team Tidö och rattade en Porsche 911 och lotsades av Maria Andersson. Vi passade på att sno åt oss en intervju med tjejerna när de just genomfört Midnattssolsrallyt tillsammans.


Du bytte två hjul mot fyra - hur kändes det?
- Riktigt pirrigt. För mig var det så mycket nytt och verkligen en utmaning. Målet var att ta bilen i mål - oskadd så det var spännande.

Att du hanterar två hjul i öknen vet vi, gjort ett par inhopp i racing, vad har du annars för erfarenheter av tävlande på fyra hjul?
- Inte mycket. Precis som du säger har jag kört två bilrace, det första var en gäststyrning i VW Polo Cup på Nurburgring 2007, och det andra var Abarth Trophy på Anderstorp nu i maj.

Med Porsche som första bil i rallyskogen, hade du testkört den något före start?
- Jag hade bara testat bilen en gång på folkracebanan i Eskilstuna, det på måndagen före start. Med mig hade jag Åke "Bryggarn" Andersson som körcoach, han gav mig tips och råd. Teamet hade fått bygga om bilen rätt så mycket i kupén, för att jag skulle nå till pedaler, ratt och växelspak. Jag är mindre än vad många tror!

Från ensam på motorcykel till två i bil, hur var det att ha kartläsare och att där med "bara" behöva köra?
- Jag trodde faktiskt inte att jag skulle våga lita på någon annan. Men Maria Andersson och jag hittade varandra direkt. Vi har snackat allt från hardcore racing till pelargoner mellan sträckorna!
- Vi fungerade väldigt bra ihop och det är ju tur när man ska tillbringa mycket tid på liten yta tillsammans, det var kul, inflikar Maria.
Men hur fungerade det att få noter att köra efter?
- Det var så mycket som skulle in i hjärnan, men jag är så tacksam att Maria insisterade på att jag skulle köra med riktiga siffernoter, hon är ett riktigt proffs. Det gav en helt ny dimension till körningen att kunna "höra hur kurvan ser ut" innan man sett den - det är magiskt och riktigt häftigt!

Men hur var det för dig Maria, du som tidigare åkt med erfarna förare i VM serien, det här var en ny uppgift för dig?
- Ja det skiljer sig en hel del mot vad jag är van med men det var väldigt kul att lära någon från början. Man får helt ändra notläsningen och även vara med och försöka styra farten.
Men läroperioden var kort?
- Annie lärde sig fort, förstod noterna, hon har ju det rätta tänket i sig från MC åkandet. Det var imponerande.
Att åka efter noter kan för den ovane vara svårt, att ta till sig alla info direkt.
- Ja men jag plockade bort väldigt mycket information från början men ju längre in i tävlingen vi kom så kunde jag lägga till mer och mer.
Hade ni haft chansen att träna något tillsammans på noter innan ss1?
- Det fanns en "prova på sträcka" som man fick åka på innan tävlingen startade. Tror vi åkte fem vändor med noter på onsdagen. Det var det enda.
För oss som stod i skogen och följde er kändes det hur tempot steg. Hur kändes det i bilen?
- Absolut var det så, Annie körde aldrig över sin förmåga utan ökade farten allt eftersom hon kände sig säkrare. Det kändes bättre och bättre för varje sträcka. Tycker att hon gjorde ett suveränt jobb.

Mekaniska problem gjorde att ni missade några sträckor, men för oss i skogen märktes det att ni ökade tempot för var sträcka. Maria insisterar på att så var det, kändes det så även för dig?
- Att hoppa in i en ökänt svårkörd bil gjorde att jag hade stor respekt för uppgiften. Jag var till och med lite rädd för bilen i början, men det var inte så svårkörd när jag väl fick prova. Min taktik var att hålla mig innanför gränserna och köra med kontroll.
Och det gick ju galant.
- Ja ju tryggare jag kände mig med körning och noter desto mer kunde jag öka på. Men jag är fortfarande snabbare med hojen.

Du var med i ett team med meriterade rallyåkare och befann dig i hetluften - hur kändes det att vara med om det i Sverige?
- Jag kände mig verkligen som en riktig lyxprinsessa. Att få ha detta fantastiska team med mekaniker och teamkollegor är en lyx jag aldrig varit med om inom mc-tävlandet. Då har jag allt som oftast bara en serviceplats i ett team utan egen mekaniker. Vi hade superkul i teamet. David von Schinkel brinner verkligen för teamet och alla är störtsköna "gubbar", med jäkligt mycket roliga historier som de bjuder på.

Gav det mersmak? Om du får chansen på ännu en rallystart, tar du den då?
- Absolut det roligaste jag har gjort på fyra hjul! Midnattssolsrallyt är en fantastiskt rolig och proffsig tävling och får jag chansen tar jag den direkt.

Vad väntar annars här näst?
- Ja du, mycket på gång. Men jag har en dröm om att ställa upp i ökenrallyt Aicha des Gazelles i Marocko nästa år, så det här var ju en perfekt start på det äventyret!





"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.