Gulf Race Fuel, SA Tech AB   

   
Mats Bilar   

   
Trendab AB   

   
MaxSport   

   
SA Tech AB   

   
Mastertrailer.   

   
Carless Racing Fuels.   

   


  NYHETER
  PRESSRELEASER
  RALLYFOTO
  INTERVJUER
  INBJUDNINGAR
  RESULTAT
  TABELLER
  WEBTV & VIDEO
  E-CUPEN
  SVENSKA
       RALLYCUPEN

  Rally VM - WRC
  KÖP & SÄLJ
  KALENDER



© Reiger

   | START | OM EMOTORSPORT.SE | ARKIV | LÄNKAR |

Intervju


Uppsäll i toppform inför Midnattssolsrallyt.



©
Erik Uppsäll i Saabens styrhytt, nu redo för nya tuffa tävlingar.


© Ericsson-Motorsport
Den vita Saaben redo för Midnattssolsrallyt 2007.


Nu är det bara dagar kvar tills Midnattssolsrallyt 2007 startar. Tävlingen mäter 22 specialsträckor mellan Kristianstad och Stockholm som är årets nya bansträckning. Torsdagen den 28 juni går startskottet för årets tävling och den 1 juli når bilarna målet i Stockholm. Vi har passat på att kolla läget bland några förare ur det 100-talet stora startfältet. I dag är det Erik Uppsälls tur att berätta om sina planer...


Andra Midnattssolsrallyt i "modern" tid. Du körde rallyt också förra året, då blev tävlingen en publiksuccé. En kort summering, hur gick det för dig 2006?
- Midnattssolsrallyt 2006 var en svettig historia. Vi startade tävlingen med målsättningen klar, vi skulle kämpa om segern.
Första dagen gick ganska bra och vi kom till Trollhättan som tvåa, efter Tony Roten Jansson före Björn Waldergård. Jag tyckte att jag låg i ganska bra men hängde inte med ”Roten” som körde väldigt bra. Lite små fel på bilen bidrog säkert, men jag hade inte tagit Roten ändå.
Andra dagen, betydligt tuffare med sträckor som passade Saab´en illa. Dynamitbacken, sträckan i Tidaholm båda brant uppför medan sträckan i Laxå var kul och bättre för mig. Uppehållet i Arboga var en riktig super höjdare, passerkontrollen i Västerås och uppehållet i Uppsala likaså. Tappade andra platsen till Waldegård.
Tredje dagen, hemma vägen Vadet, nu skulle det laddas. Ja resultatet är ju allmänt känt, jag drabbades av en trasig växelknut och tvingades att köra endast på tvåans växel i 7,5km, Waldegård prickade en sten och tappade lika mycket. ”Roten” seglade ifrån och blev ouppnåelig.
Fjärde dagen, några riktigt kul sträckor men som näst sista sträcka var Mitt-Sverigebanan. Jag kan verkligen försäkra att 6 varv asfalt i sommarvärme i en SAAB V4 är rena pesten. Blev omkörd av Waldegård och tappade minst en minut till. Inför slutsträckan, 17 km supersnabb grusväg, hade jag nu endast 4 sekunders marginal till Markku Taipale från Finland. Jag tappade 3 sekunder och hamnade på en total tredje plats, endast 1 sekund före Finländaren.

Vad tror du om årets tävling, den avkortade banan och det namnkunniga startfältet?
- Årets tävling blir säkert tajtare, med fler sträckor, tuffare motstånd, bättre organisation och inte så hysteriskt långa transporter.

Dina mål och vad har du för konkurrenter i klassen?
- Jag ser verkligen fram emot årets tävling. Bilen är i toppform och vi har absolut målsättningen att kämpa om en topplacering. Troligtvis så blir det tufft att möta Waldegård i Porsche Carrera, Stig Blomqvist i Escort BDA, Arne Bäckström i en Volvo 142, Bert Björlin i Escort RS 2000 m.fl. Min Saab V4 är väl inte den starkaste bilen i denna samling men vi ska försöka.

När de 22 sträckorna körts, vem står då överst i resultatlistan? (totalsnabbast)
- Vem vinner? Ja! jag hoppas att det är jag & Sören, men nån av ovanstående är det. Kanske Stig Blomqvist som ju faktiskt är största favorit tycker jag.





"- Rally Sweden, En enorm opplevelse..."
- Mads Östberg.


"självklart att försöka vinna, det vill väl alla."
- Mats Thorszelius.


Läs; Waldegård, rallymästaren mot nya äventyr.


"Du ser! Man lär sig något varje dag..."
- Magnus Wigren.



Läs; Göransson om rallysatsningen och WRC tävlandet.
- Richard Göransson.



Läs; En seger och säsongen är betald.


Läs; Sandell, "Jag vet vad som krävs".


"han har bytt från Opel till Ford så då vinner han inte."
- Janne Westlund.



Läs; Ring och Lindman kör för det är skoj!


Läs; Succé för Norska SubaruCupen, Jerker förklarar varför!


 Â© Ericsson-Motorsport, emotorsport.se - 1999-2024.